Finlandia-talossa ennätyskevät edeltää EU-kokouksia

Kuluvan vuoden liikevaihto kohoaa huippulukemiin. Finlandia-talo elää ennätysvilkasta vuotta. Kuluvan vuoden liikevaihto kasvaa yli 20 miljoonaan, kun mukaan lasketaan ravintolapuolen liikevaihto. Muutos edellisvuodesta on huomattava. Jo keväällä järjestetään runsaasti kansainvälisiä kongresseja, yhtiökokouksia ja juhlia. Heinäkuun alussa alkaa Suomen EU-puheenjohtajuuskausi, joka tuo taloon noin 70 virkamies- ja ministerikokousta. Syksyllä talo pysyy avoinna myös muille asiakkaille muutamaa poikkeuspäivää lukuun ottamatta. Ulkomaisten kongressijärjestäjien kiinnostus Finlandia-taloa kohtaan on kasvanut Trump-Putin-huippukokouksen herättämän mediahuomion ja Bea World Festival -voiton myötä.

Finlandia-talon liikevaihto kasvaa tänä vuonna huippulukemiin. Vuonna 2018 Finlandia-talo Oy:n ja Finlandia-ravintolan yhteenlaskettu liikevaihto oli 15 miljoonaa euroa. Kuluvan vuoden liikevaihto tulee ylittämään 20 miljoonaa euroa, josta ennusteen mukaan Finlandia-talo Oy:n osuus on noin 14 miljoonaa euroa ja ravintolan osuus loput.

Viime vuoden liiketulos oli 725 000 euroa, eli 8,3 prosenttia liikevaihdosta. Kuudelta edellisvuodelta liiketulosta on kertynyt yhteensä 3,2 miljoonaa euroa.

39 kansainvälistä kongressia ja 70 EU-kokousta

Vuoden aikana Finlandia-talossa järjestetään 39 kansainvälistä kongressia, joiden teemat vaihtelevat laajasti lääketieteestä teknologiaan ja ympäristöaiheisiin. Esimerkiksi kesäkuun alussa Sitran World Circular Economy Forum kokoaa 2000 kiertotalousvaikuttajaa ympäri maailmaa Helsinkiin. Syyskuussa järjestetään World Tourism Cities Federation -järjestön vuosikokous, joka vahvistaa Helsingin suhteita matkailualan keskeisiin kansainvälisiin toimijoihin.

Suomen EU-puheenjohtajuuskaudella 1.7.– 31.12.2019 lähes kaikki kokoukset keskitetään Finlandia-talolle.

– Ensi kesän ja syksyn aikana Finlandia-talossa järjestetään yhteensä noin 70 EU-kokousta. Siitä huolimatta talo pysyy auki myös muille käyttäjille. Ainoastaan ministerikokousten aikana talo on turvallisuussyistä suljettu ulkopuolisilta. Niitä järjestetään 6 kappaletta. Loput ovat virkamieskokouksia, kertoo Finlandia-talon toimitusjohtaja Johanna Tolonen.

Kongressijärjestäjien agentteja kiertää tutustumiskäynneillä

Kansainvälinen kilpailu kongressien isännyydestä on kova eri kaupunkien välillä. Finlandia-talo on yksi Suomen ja Helsingin vahvimmista kilpailuvalteista. Kongressien järjestäjät arvioivat tarkoin eri kongressikeskusten vahvuuksia ja sopivuutta tapahtumilleen. Tällä hetkellä valintakriteereinä korostuvat vastuullisuus, turvallisuus ja ruokatarjonta.

– Finlandia-talon maine ulkomailla on kasvanut. Toteutimme viime kesänä Trump-Putin-huippukokoukseen maailman onnellisimman lehdistökeskuksen vajaan parin viikon varoitusajalla. Tyytyväisten toimittajien kautta sana on kiirinyt laajalle. Talossa on käynyt nyt useita kansainvälisiä agentteja, jotka kartoittavat paikkoja tulevien suurkongressien järjestäjille, Tolonen iloitsee.

Kiinnostusta lisäsi entisestään, kun Finlandia-talo voitti maailman parhaan tapahtumatalon palkinnon Bea World Festivaleilla loppuvuonna 2018. Bea World Festival on tapahtuma-alan oma Oscar-gaala, jossa palkitaan vuosittain maailman parhaat tapahtumat. EU-puheenjohtajuuskauden kokoukset pitävät Finlandia-talon jatkossakin valokeilassa.

– Kansainväliset kongressivieraamme ovat merkittävä tulonlähde kaupungille: he käyttävät joka vuosi lähes 50 miljoonaa euroa käynneillään Helsingissä. Asian voi konkretisoida niin, että jokaista Finlandia-talolla kulutettua euroa kohden vieraat käyttävät noin viisi euroa lähiympäristön palveluihin, kuten ravintoloihin, hotelleihin ja ostoksiin, Tolonen havainnollistaa.

– Tänä vuonna Finlandia-talolla järjestettäviin kongresseihin ja EU-kokouksiin on osallistumassa yhteensä noin 35 000 kansainvälistä vierasta, Tolonen lisää.

Finlandia-talo pysyy avoinna koko perusparannuksen ajan

Jotta Finlandia-talo pystyisi jatkossakin tuottamaan lisäarvoa Helsingille, talossa toteutetaan laaja perusparannus vuosina 2022–2024. 1970-luvun alussa rakennettu arvorakennus on tullut peruskorjausikään, ja sen talotekniikka vaatii perusteellista päivitystä.

Finlandia-talo palvelee asiakkaitaan koko perusparannuksen ajan Pikku-Finlandiassa, joka rakennetaan Karamzininrannan puolelle. Kongressisiiven tilat valmistuvat remontista jo vuoden jälkeen, jolloin myös ne otetaan asiakaskäyttöön. Perusparannuksen jälkeen Finlandia-talo pystyy entistä paremmin vastaamaan kasvavaan kysyntään.

Töölönlahdelle lisää palveluita Finlandia-talon perusparannuksen aikana4.2.2019 09:04:00 EETTiedote

Pikku-Finlandia säilyttää Helsingin aseman kansainvälisillä kongressimarkkinoilla. Pian 50 vuotta täyttävä Finlandia-talo on perusteellisen peruskorjauksen tarpeessa. Helsingin kaupungin hankesuunnitelman mukaan perusparannus alkaa keväällä 2022. Finlandia-talon kongressi- ja tapahtumatoiminta jatkuu keskeytyksettä koko sen keston ajan. Vain suuria konsertteja ei pystytä järjestämään. Töölönlahdelle Karamzininrannan asfaltoidulle alueelle sijoitetaan paviljonkimainen väistötila Pikku-Finlandia. Tilaan suunnitellaan yhdistettäviä kokoussaleja sekä kahvila- ja ravintolatoimintaa, joka palvelee myös kaupunkilaisia. Yhtenä vaihtoehtona tutkitaan mahdollisuutta siirtää Hakaniemen kauppahallin väistötilan osia uusiokäyttöön Töölönlahdelle. Finlandia-talon kongressisiiven peruskorjaus valmistuu vuodessa, jolloin uusitut tilat avataan asiakkaiden käyttöön. Muiden tilojen korjaustöiden odotetaan kestävän reilu kaksi vuotta.

Finlandia-talo voitti maailman parhaan tapahtumatalon palkinnon29.11.2018 12:43:29 EETTiedote

Trump-Putin-mediakeskuksen saama kansainvälinen huomio siivitti voittoon. Bea World Festival on tapahtuma-alan oma Oscar-gaala, jossa palkitaan vuosittain maailman parhaat tapahtumat. Tänä vuonna lanseerattiin uusi kategoria Best Congress/Conference/Convention Venue, jossa kisattiin parhaan tapahtumatalon tittelistä. Ensimmäisenä palkinnon voitti Finlandia-talo. Kilpailussa Finlandia-talon vahvuuksina nostettiin esiin muun muassa tilojen helppo muunneltavuus ja kyky selviytyä haastavista toimeksiannoista, kuten Trump-Putin-mediakeskuksen rakentamisesta reilun viikon varoitusajalla.

UMOn pelastuskampanja huipentuu tukikonserttiin Finlandia-talolla23.10.2018 11:03:03 EESTTiedote

Perusparannuksessa rakennetaan tilat Finlandia-talon uusille palveluille29.8.2018 10:50:03 EESTTiedote

Kansainvälisesti palkittua suomalaista valokuvataidetta Finlandia-talossa25.4.2018 08:23:32 EESTTiedote

Finlandia-talo valittiin Suomen EU-puheenjohtajakauden kokouspaikaksi27.3.2018 13:04:02 EESTTiedote