Finlands Akademi valde tio nya akademiprofessorer

Finlands Akademi har utnämnt tio nya akademiprofessorer för perioden 1.1.2019-31.12.2023.

Totalt inlämnades 193 ansökningar varav 33 gick vidare till det andra utlysningssteget. Besluten fattades utifrån resultaten av en kollegial bedömning i fyra disciplinspecifika paneler. Bedömarna ansåg att ansökningarna höll mycket hög kvalitet och att de sökande hade etablerat omfattande nätverk. De nya akademiprofessorerna utnämndes av Akademins allmänna sektion på basis av panelens utlåtanden.

Bidraget för anställning som akademiprofessor är avsett för ansedda forskare i internationell toppklass som genom sin vetenskapliga verksamhet kraftigt förväntas inverka på det omgivande vetenskapliga samfundet och på samhället överlag. En akademiprofessor förväntas främja forskningen på ett betydande sätt och skapa en kreativ forskningsmiljö.

De nya akademiprofessorerna är: Lauri Aaltonen, Helsingfors universitet, Anne Haila (–31.12.2022), Helsingfors universitet, Pekka Lappalainen, Helsingfors universitet, Matti Lassas, Helsingfors universitet, Peter Liljeroth, Aalto-universitetet, Johanna Mappes, Jyväskylä universitet, Anssi Peräkylä, Helsingfors universitet, Olli Raitakari, Åbo universitet, Kari Rummukainen, Helsingfors universitet och Tapio Salmi, Åbo Akademi.

De nya akademiprofessorernas forskningsområden omfattar cancergenetik, socialvetenskaper, cell- och molekylärbiologi, tillämpad matematik, kondenserade materiens fysik, evolutionsbiologi, epidemiologi, teoretisk fysik och kemisk reaktionsteknik.

Lauri Aaltonen vill utöka vår kunskap om genomets roll i cancer genom att studera unika inhemska patientgrupper, såsom hårt cancerdrabbade släkter och patienter som exponeras för cancerrisker av samma typ.

Anne Haila söker nya lösningar på problem till följd av urbaniseringen, exempelvis stigande markpriser, markspekulation, höga boendekostnader och splittrade lokalsamhällen.

Pekka Lappalainen forskar med strukturbiologiska, biokemiska och cellbiologiska metoder i hur två centrala proteiner som binder aktin påskyndar aktintrådarnas upplösning och aktinmolekylernas återvinning i cellerna.

Matti Lassas studerar inversionsproblem med vilket normalt avses bestämning av okända strukturer genom indirekta mätningar. Tillämpningarna ska kunna användas bland annat i identifiering av olika typer av stroke och i kartläggning av underjordiska naturresurser.

Peter Liljeroth studerar artificiella designermaterial som byggs antingen atom för atom med mikroskopisk teknik eller genom utnyttjande av molekylernas självorganisering. Syftet är att ta fram material vilkas elektriska egenskaper kan modifieras efter önskemål.

Johanna Mappes studerar signalering och kommunikation mellan djur, exempelvis hur organismer anpassar sig efter förändringar i miljön, vilka evolutiva konsekvenser rovdjurens försvinnande har, hur fenotypisk variation består i en population och vilken betydelse kommunikationen har för artbildningens processer.

Anssi Peräkylä studerar på vilket sätt social växelverkan påverkas av de medverkande personernas eventuella narcissistiska problem, exempelvis en självupplevelse som pendlar mellan sårbarhet och grandiositet.

Olli Raitakari undersöker om finns ett samband det via epigenetiska mekanismer mellan föräldrarnas exponering för vissa riskfaktorer - exempelvis tobaksrök, miljögifter och psykosocial stress - och deras barns hälsa.

Kari Rummukainen forskar i gravitationsvågor som uppstår då två svarta hål kolliderar. Hans forskning ska också definiera de krav som ställs på gravitationsteleskopet LISA som ska sändas upp i rymden 2034.

Tapio Salmis forskningstema är träbaserade råvaror som kan ersätta olja. I forskningen ingår modellering och effektivering av kemiska reaktioner, i synnerhet katalysen.

Mer information

- professor Heikki Ruskoaho, ordförande för Finlands Akademis styrelse, tfn 0294 159 472, fornamn.efternamn(at)helsinki.fi

- överdirektör för forskning Riitta Maijala, tfn 0295 335 002, fornamn.efternamn(at)aka.fi

- Läs akademiprofessorernas forskningsbeskrivningar här.

Finlands Akademi, kommunikationen
informatör Leena Vähäkylä
tfn 0295 335 139
fornamn.efternamn(at)aka.fi

Finlands Akademi är en statlig myndighet som lyder under Undervisnings- och kulturministeriet. Vi finansierar högklassig vetenskaplig forskning, verkar som sakkunnig inom vetenskapen och forskningspolitiken samt stärker vetenskapens och forskningens ställning. Vi finansierar forskning med 444 miljoner euro år 2018. En del av vårt stöd till vetenskaplig forskning finansieras genom vinstmedel från tipsbolaget Veikkaus intäkter. År 2018 är vinstmedlens andel av vår totala stödsumma 70,7 miljoner euro.

BTY:n valitsemissa akatemiahankkeissa painotettiin laadukasta perustutkimusta22.5.2019 16:25:40 EESTTiedote

Suomen Akatemian biotieteiden, terveyden ja ympäristön tutkimuksen toimikunta (BTY)on myöntänyt rahoituksen 91 akatemiahankkeelle, joissa on kaikkiaan yhteensä 116 osahanketta. Toimikunta käyttää rahoitukseen noin 44,5 miljoonaa euroa. Hakemuksista 22 prosenttia rahoitetaan. Valinnoissaan toimikunta halusi tukea erityisesti toimialojensa perustutkimusta ja painotti vahvasti hankkeiden tieteellistä laatua. Muita päätöksentekokriteereitä olivat tutkimuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja uudistuminen. ”Hankkeista suuri osa oli tieteellisesti erittäin korkeatasoisia, mutta toimikunta pystyi rahoittamaan näistä vain osan”, kertoo toimikunnan puheenjohtaja Ursula Schwab. Kaikki rahoituksen saaneet saivat tieteellisiltä arviointipaneeleilta arvosanaksi 5 tai 6. Syksyn 2018 haussa Akatemialla oli käytössä valtion lisäbudjetista osoitettu 25 miljoonaan euron lisärahoitus nuoren tutkijasukupolven tutkijanuran edistämiseen. Akatemia päätti jakaa tämän rahoituksen akatemiahankkeissa. Biotieteid

Finlands Akademi beviljade profileringsfinansiering för att stärka universitetens forskningsförutsättiningar17.5.2019 10:10:53 EESTTiedote

Finlands Akademi har fattat besluten om finansieringen för att stärka forskningens profilering vid universiteten i Finland. Finansieringen stöder utvecklingen av forskningsområden som universiteten har valt på basis av sin strategi och stärker förutsättningarna att bedriva forskning av hög kvalitet. Akademins finansiering påskyndar universitetens utvecklingsarbete.

Finlands Akademis forskningsråd för naturvetenskap och teknik valde nya akademiforskare8.5.2019 12:27:01 EESTTiedote

Finlands Akademis forskningsråd för naturvetenskap och teknik har beviljat 20 nya bidrag till för anställning som akademiforskare. Den totala finansieringen uppgår till cirka nio miljoner euro. Förutom avlöningsbidraget får akademiforskarna också finansiering för att grunda en egen forskningsgrupp samt för att täcka övriga forskningskostnader. För de fem närmast påföljande åren har forskningsrådet reserverat sju miljoner euro för de nya akademiforskarnas forskningskostnader.

Finlands Akademis forskningsråd för naturvetenskap och teknik finansierar samarbete mellan forskardoktorer och samhällsaktörer8.5.2019 12:25:34 EESTTiedote

Finlands Akademis forskningsråd för naturvetenskap och teknik har idag beviljat finansiering för 43 anställningar som forskardoktor. Den totala finansieringen uppgår till cirka 11 miljoner euro. Beviljandegraden var cirka 16 procent. 28 procent av anställningarna som akademiforskare är kvinnor, medan 24 procent av sökandena var kvinnor.