Suomen Lions-liitto ry - Finlands Lionsförbund rf

Finlands Lionsförbund: Lions firar hundra år av service

Lion i Finland har anledning till fest, då det självständiga Finland och internationella Lionsorganisationen begår sina 100-års jubileer detta år.

Lions Rosenparen i Joensuu Penttilänranta som består av över 130 rosenarter med närmare tusen rosor, planterades under våren 2016. Foto: Helinä Kalaja

‒ Att stöda veteraner och samarbeta med veteranorganisationerna har alltid vari angeläget för lionsverksamheten i Finland. Det är ett fint sammanträffande att vi firar vår Lionsorganisations 100-åriga verksamhet samma år som vi firar Finlands självständighet, säger Finlands Lionsförbunds generalsekreterare Maarit Kuikka.

Jubileumsåret ordnas Finlands Lionsförbunds 64 årsmöte 9–11.6.2017 i Joensuu. Årsmötet är huvudfesten för Finlands lion. Europas årligen största Lions evenemang samlar cirka 2000 gäster i Joensuu och för arrangemangen svarar 13 Lions klubbar i Joensuu med omnejd.

‒ I globalt perspektiv torde Finland vara det enda Lions-landet som begår hundraårsjubileumsmötet på annan ort än huvudstaden.

Hundraårsfirandet av Lionismen och det självständiga Finland syns i alla arrangemang. Jubileumsåret till ära har Joensuu stad och Lions-klubbarna tillsammans anlagt ett nationellt betydande kulturarv i Penttiläranta, en Lions Rosenpark. Parken som består av över 130 rosenarter med närmare tusen rosor öppnas 9.6. högtidligt av Lions internationella president under föregående period Dr. Jitsuhiro Yamada.

I Finland har över 1,8 miljoner människor fått hjälp

Den världsomfattande Lions-organisationen som begår sitt 100-års jubileum är en religiöst och politiskt obunden rörelse, som hjälper människor i nöd.

‒ Lions har en stark vilja att hjälpa såväl på lokal nivå som nationellt och internationellt. Lions har många sätt att göra gott. Under jubileumsåret vill vi genom Röda Fjädern-insamlingen göra 2017 goda gärningar till förmån för de unga, säger Finlands Lionsförbunds ordförande Heikki Hemmilä.

På årsmötets Facebook-sidor har dagligen presenterats exempel på lions sätt att göra gott. Sätt nummer 100 kommer att presenteras på sidan under årsmötesveckoslutet. Till den internationella Lions-organisationens 100-års jubileum hör ett massivt biståndsprojekt med målet att under en treårs period göra gott för minst 100 miljoner människor runt om i världen fram till 30.6.2018. Målet har redan nåtts. Enligt rapporter har biståndsverksamheten nått upp till 153 miljoner människor.

Också i Finland har vi överskridit vårt mål på 1,8 miljoner hjälpta i förtid. Metoder att göra gott är exempelvis att gå ut på promenad med åldringar som bor på åldringshem eller att erbjuda en läsekrets för äldre. Lions-klubbarna har också skapat kulturarv på sin hemort.

Finlands Lionsförbunds generalsekreterare
Maarit Kuikka
maarit.kuikka@lions.fi
gsm 040 580 2494

Kuvat

Suomen Lions-liitto ry - Finlands Lionsförbund rf

010 501 4502http://www.lions.fi

Finlands Lionsförbund är en riksomfattande takorganisation som Lions-klubbarna grundade 24.10.1960 för att handha samarbete på riksnivå, hela landet omfattande kampanjer samt stöda klubbarnas verksamhet. Förbundet ordnar ungdomsutbyte, utbildar och instruerar samt svarar för Lions-klubbarnas i Finland internationella aktiviteter och samarbete. Finlands Lionsförbund hör till Lions Clubs International. Finlands Lionsförbunds medlemsantal är ca 24 000.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Lions-liitto ry - Finlands Lionsförbund rf

Röda Fjädern 2017-kampanjen fortsätter aktivt under hela våren - Nästan två miljoner euro insamlat9.2.2017 12:42Tiedote

Röda Fjädern 2017 och lionsklubbarna firar det hundraåriga självständiga Finland och den hundraåriga internationella lionsverksamheten genom att aktivt föra kampanjen under hela våren. Målet är att fram till slutet av juni samla in fem miljoner euro för de unga i Finland. Kampanjen som började i mars har i slutet av januari redan samlat in 1,9 miljoner euro för att stöda ett själständigt liv för unga.