Finlands Lionsförbund: Lions firar hundra år av service

Lion i Finland har anledning till fest, då det självständiga Finland och internationella Lionsorganisationen begår sina 100-års jubileer detta år.
Lions Rosenparen i Joensuu Penttilänranta som består av över 130 rosenarter med närmare tusen rosor, planterades under våren 2016. Foto: Helinä Kalaja

‒ Att stöda veteraner och samarbeta med veteranorganisationerna har alltid vari angeläget för lionsverksamheten i Finland. Det är ett fint sammanträffande att vi firar vår Lionsorganisations 100-åriga verksamhet samma år som vi firar Finlands självständighet, säger Finlands Lionsförbunds generalsekreterare Maarit Kuikka.

Jubileumsåret ordnas Finlands Lionsförbunds 64 årsmöte 9–11.6.2017 i Joensuu. Årsmötet är huvudfesten för Finlands lion. Europas årligen största Lions evenemang samlar cirka 2000 gäster i Joensuu och för arrangemangen svarar 13 Lions klubbar i Joensuu med omnejd.

‒ I globalt perspektiv torde Finland vara det enda Lions-landet som begår hundraårsjubileumsmötet på annan ort än huvudstaden.

Hundraårsfirandet av Lionismen och det självständiga Finland syns i alla arrangemang. Jubileumsåret till ära har Joensuu stad och Lions-klubbarna tillsammans anlagt ett nationellt betydande kulturarv i Penttiläranta, en Lions Rosenpark. Parken som består av över 130 rosenarter med närmare tusen rosor öppnas 9.6. högtidligt av Lions internationella president under föregående period Dr. Jitsuhiro Yamada.

I Finland har över 1,8 miljoner människor fått hjälp

Den världsomfattande Lions-organisationen som begår sitt 100-års jubileum är en religiöst och politiskt obunden rörelse, som hjälper människor i nöd.

‒ Lions har en stark vilja att hjälpa såväl på lokal nivå som nationellt och internationellt. Lions har många sätt att göra gott. Under jubileumsåret vill vi genom Röda Fjädern-insamlingen göra 2017 goda gärningar till förmån för de unga, säger Finlands Lionsförbunds ordförande Heikki Hemmilä.

På årsmötets Facebook-sidor har dagligen presenterats exempel på lions sätt att göra gott. Sätt nummer 100 kommer att presenteras på sidan under årsmötesveckoslutet. Till den internationella Lions-organisationens 100-års jubileum hör ett massivt biståndsprojekt med målet att under en treårs period göra gott för minst 100 miljoner människor runt om i världen fram till 30.6.2018. Målet har redan nåtts. Enligt rapporter har biståndsverksamheten nått upp till 153 miljoner människor.

Också i Finland har vi överskridit vårt mål på 1,8 miljoner hjälpta i förtid. Metoder att göra gott är exempelvis att gå ut på promenad med åldringar som bor på åldringshem eller att erbjuda en läsekrets för äldre. Lions-klubbarna har också skapat kulturarv på sin hemort.

Finlands Lionsförbunds generalsekreterare
Maarit Kuikka
gsm 040 580 2494

Finlands Lionsförbund är en riksomfattande takorganisation som Lions-klubbarna grundade 24.10.1960 för att handha samarbete på riksnivå, hela landet omfattande kampanjer samt stöda klubbarnas verksamhet. Förbundet ordnar ungdomsutbyte, utbildar och instruerar samt svarar för Lions-klubbarnas i Finland internationella aktiviteter och samarbete. Finlands Lionsförbund hör till Lions Clubs International. Finlands Lionsförbunds medlemsantal är ca 24 000.