Finlands största borraggregat borrar tunnel under Kyro älv

De elledningar som nu i form av luftledningar korsar Kyro älv i Perkiö i Lillkyro ska Vasa Elnät placera under markytan. Arbetet kräver att en tunnel borras under älven. Tunneln blir cirka 150 meter lång.

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Vasa Elnät Ab berättar att det hänt att hela elstolpar svepts med vid islossningen. Tunnlar för markkablar under älvar är inget nytt i Finland. De test som utförts vid Kyro älv visar dock att arbetet i fråga inte är av enklaste art, utan kräver Finlands största borraggregat.

Arbetet påbörjas idag onsdag.

En utveckling av elnätet leder till färre och kortare elavbrott. Genom att göra om luftledningar till jordkablar och öka på automationen i nätet kan Vasa Elnät Ab förbättra säkerheten i eldistributionen.

Entreprenörens representant

projektchef Kenneth Högback
Oy RAVERA Ab
tfn 050 582 7361

Beställarens representant

planeringschef Karl-Gustav Kolam
Vasa Elnät Ab
tfn 050 516 3869

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter över 170 personer och omsättningen år 2016 utgjorde ca 140 milj. euro.

Vasa Elektriska betalar extra dividend för över fyra och en halv miljon18.12.2017 15:25Tiedote

Vasa Elektriska Ab:s bolagsstämma beslöt måndagen den 18 december att 146,50 euro/aktie dvs. 4 614 750 euro betalas ut som tilläggsdividend. Bolagsstämman beslöt även att justera bolagsordningen till den del som gäller val av styrelsemedlemmar. Framöver väljs styrelsen av bolagsstämman och inte av förvaltningsrådet. Bolagsstämman beslöt således på måndagen om styrelsens sammansättning. Vasa Elektriskas styrelse: Mauri Holma Miapetra Kumpula-Natri Hannu Laaksonen Marianne Munkki Joakim Strand