SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Finländska forskare har tagit fram en kalkylator för fotavtryck på naturen för företag – det internationellt banbrytande pilotprojektet har kartlagt S-gruppens påverkan på naturen

Dela
För att stoppa förlusten av biologisk mångfald krävs att företag minimerar sin påverkan på naturen, dvs. fotavtrycket, men det har inte funnits några verktyg för att mäta fotavtrycket på naturen. I ett projekt mellan Jyväskylä universitet, S-gruppen och Sitra har man nu tagit fram en modell som stakar ut vägen för företagen och som är banbrytande även internationellt.

Forskare vid Jyväskylä universitet har tagit fram en kalkylator för att beräkna företags fotavtryck på naturen. I pilotprojektet uppskattade forskarna S-gruppens fotavtryck på naturen. Arbetet med att ta fram beräkningsmetoden finansieras av S-gruppen och Sitra. Slutresultatet av forskningsprojektet är en metod som görs öppet tillgänglig så att alla företag och organisationer kan använda metoden för att beräkna sin påverkan på naturen.

Nu har en lägesrapport för projektet publicerats, och av den framgår att merparten av S-gruppens fotavtryck på naturen utgörs av livsmedel och bränsle. Majoriteten av fotavtrycket på naturen riktar sig till områden utanför Finlands gränser.

Förlust av biologisk mångfald är vid sidan av klimatförändringarna två av de största globala hållbarhetsproblemen. Företagen måste förstå vilken påverkan deras tjänster och produkter har på naturen för att de ska kunna minska sin påverkan.

”Att beräkna koldioxidavtrycket är redan vardag i företagen. Detta projekt visar att företagen även kan beräkna sitt fotavtryck på naturen. Ett företag som S-gruppen som har verksamhet i många olika branscher innehade en nyckelposition i arbetet med att ta fram modellen”, säger Janne Kotiaho, professor i ekologi vid Jyväskylä universitet.

”Klimat- och naturarbetet måste gå hand i hand. I motsats till klimatarbetet är påverkan på miljön mycket lokal. Rapporten visar att det finns ett behov av ett allt starkare samarbete mellan företag och samarbetspartner med verksamhet inom samma geografiska område. Samtidigt måste företagen börja skapa nya samarbetsnätverk för att minska påverkan på naturen”, säger Nina Elomaa, hållbarhetsdirektör inom S-gruppen.

”Det som inte går att mäta går inte heller att hantera. För att stoppa förlusten av biologisk mångfald krävs en fungerande metod för att beräkna fotavtrycket på naturen. Alla företag som på allvar vill ta kontroll över sin påverkan på naturen behöver en sådan metod. På det nationella planet kan vi vara stolta över att vi i Finland ligger i framkant i detta internationella utvecklingsarbete”, säger Lasse Miettinen, direktör för temat Hållbarhetslösningar vid Sitra.

Temat är aktuellt, eftersom världens länder samlades vid en konferens om biologisk mångfald i Montreal i december för att fastställa internationella mål för att stoppa förlusten av biologisk mångfald. Vid mötet fastställdes också att stora företag framöver ska redovisa sin påverkan på naturen. Även i Finland bereds för närvarande en ny nationell strategi för biologisk mångfald och ett handlingsprogram för strategin.

Fotavtrycket på naturen kartlägger påverkan på terrestra och akvatiska ekosystem

Lägesrapporten för forskningsprojektet, som pågår till utgången av 2025, visar att merparten av S-gruppens fotavtryck på naturen härrör från livsmedel och drycker. Efter dessa orsakar bränsle det största fotavtrycket på naturen. Dessa är också affärsgruppens största affärsområden. Bruksvarornas andel av fotavtrycket på naturen är betydligt mindre, endast några procent.

Via komplexa inköpskedjor uppstår merparten av påverkan på naturen av finländarnas konsumtion på olika håll i världen utanför Finland. Beräkningsmodellen grundar sig på ekonomisk bokföring och uppgifter om den internationella handeln i Finland, och enligt beräkningen riktar sig över 90 procent av S-gruppens globala fotavtryck på naturen till områden utanför Finland, bland annat till Indonesien och området kring ekvatorn, Spanien, Medelhavsområdet och Brasilien. Fotavtrycket på naturen är vanligen större i områden med en rik natur, som området kring ekvatorn.

Klimat- och naturarbetet är nära förknippade med varandra. S-gruppens mål är att den egna verksamheten ska vara koldioxidnegativ 2025. Affärsgruppen strävar efter att minska sin påverkan på naturen inte enbart genom klimatarbete, utan även bland annat genom att främja en mer hållbar konsumtion och en planetär kost. Till de konkreta åtgärderna hör riktlinjer som fastställts för råvaror och inköp och vars mål är att till exempel skydda fiskbestånd eller säkerställa att inköp inte görs i områden som är känsliga för avskogning.

Så här beräknades S-gruppens fotavtryck på naturen

Fotavtrycket på naturen för S-gruppens värdekedja och egna verksamhet beräknades med hjälp av en metod som tagits fram av JYU.Wisdom, en gemenskap för resursvishet vid Jyväskylä universitet, där beräkningen görs utifrån vetenskapliga databaser och företagets bokföring. Det är fråga om den första gången internationellt som en stor affärsgrupps fotavtryck på naturen har beräknats.

Som indikator för fotavtrycket på naturen används den andel av världens arter som hotas av utrotning (globally potentially disappeared fraction of species, PDF). Kalkylatorn samlar olika arters risk för utrotning under en måttenhet på samma sätt som vid beräkning av koldioxidavtrycket och möjliggör en internationell jämförelse av olika företags fotavtryck på naturen.

Beräkningsmodellen utvecklas och preciseras alltjämt. Metoder och verktyg som görs öppet tillgängliga gör det möjligt för företag att planera mer effektiva åtgärder i sina värdekedjor för att motverka förlust av biologisk mångfald.

Utvecklingen av beräkningsmodellen är också kopplad till projektet BOOST for biodiversity offsets, som finansieras av Finlands Akademi, där målet är att planera, skapa och införa ett system för ekologisk kompensation i Finland.

S Group - S Group (s-ryhma.fi)
JYU.Wisdom − School of Resource Wisdom — University of Jyväskylä
The Finnish Innovation Fund Sitra

Nyckelord

Kontakter

Nina Elomaa, hållbarhetsdirektör, S-gruppen, tfn 010 768 0803, nina.elomaa(at)sok.fi


Janne Kotiaho, professor i ekologi, Jyväskylä universitet, tfn 050 594 6881, janne.kotiaho(at)jyu.fi


Sami El Geneidy, doktorand, Jyväskylä universitet, tfn 040 532 9892,
sami.s.elgeneidy(at)jyu.fi


Lasse Miettinen, direktör, Sitra, Hållbarhetslösningar, tfn 040 507 6100, lasse.miettinen(at)sitra.fi

Bilder

Om

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-gruppen är en affärsgrupp som ägs av finländska privathushåll. S-gruppen består av 19 regionhandelslag, SOK och deras dotterbolag. ​ 

Vi erbjuder vardagstjänster inom dagligvaruhandeln, på hotell och restauranger, i varuhus, i trafikbutiker, inom järnhandeln och via vår egen bank. ​ 

Vi är den största privata sysselsättaren i Finland – S-gruppen harcirca 40 000 anställda. Vi har Finlands mest ambitiösa klimatmål och vi är den största försäljaren av inhemska produkter och närproducerade livsmedel i Finland. Vårt skatteavtryck uppgår till närmare 1,7 miljarder euro och vi investerar cirka 500 miljoner euro i Finland varje år. ​​ 

Följ SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän päivittäistavarakauppa vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja kasvatti edelleen markkinaosuuttaan27.3.2024 09:01:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin viime vuonna niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti ainoana kaupparyhmänä markkinaosuuttaan vuonna 2023. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 8,9 prosenttia vuonna 2023. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,3 prosenttia (+1,3 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.

S-ryhmän ravintoloiden asiakkaiden suositteluhalukkuus paras 10 vuoteen – ravintoloiden ja henkilöstön vuoden 2023 parhaat onnistujat palkittiin27.3.2024 08:48:26 EET | Tiedote

Asiakkaiden aito kohtaaminen ja henkilökohtainen huomioiminen ovat merkittävä osa asiakaskokemusta. S-ryhmän ravintoloissa asiakaspalvelu on yksi systemaattisen kehitystyön painopisteistä. Ryhmän ravintoloiden asiakastyytyväisyys ja suositteluhalukkuus nousivat kymmenettä vuotta perättäin ja ovat kiitettävällä tasolla. Ravintola-alan ammattilaisia palkittiin hienosta vuodesta ja erityisen hienoista onnistumisista ravintoloiden vetovoiman ja asiakaskokemuksen edistämiseksi valtakunnallisessa tapahtumassa 26. maaliskuuta 2024 Original Sokos Hotel Triplassa.

Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2023 – ”Entistä tiiviimpää yhdessä tekemistä arvoketjussa”26.3.2024 15:07:33 EET | Tiedote

Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu. Vastuullisuuden saralla S-ryhmässä ollaan ylpeitä muun muassa siitä, että tavoite omien päästöjen vähentämiseen täyttyy etuajassa. Ilmastotyössä sitouduttiin asettamaan kunnianhimoinen Net Zero 2050 -tavoite ja luontotyötä edistettiin yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

Uusi jätelaki sai suomalaiset ryntäämään kauppaan – kompostoreiden myynti tuplaantunut lyhyessä ajassa26.3.2024 08:25:00 EET | Tiedote

Viime vuodesta alkaen asteittain Suomessa voimaan tuleva jätelain muutos on saanut suomalaiset suuntaamaan kiihtyvällä tahdilla kaupoille. Prisman myyntidatan mukaan muun muassa kompostoreiden ja kodin jätelajittelujärjestelmien myynti on noussut jopa kaksinkertaiseksi viimeisen kolmen kuukauden aikana. Kysyntä on ollut viime vuodesta lähtien niin suurta, että lämpökompostorit jopa hetkeksi loppuivat kaupoista.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye