Finnboats konditionskartläggare som skrovinbesiktare för båtars grundbesiktning

Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf och Segling och Båtsport i Finland rf (SBF) undertecknade på båtmässan som nyligen avslutats ett samarbetsavtal som berör båtars skrovbesiktningar. I fortsättningen kan av Finnboat bemyndigade konditionskartläggare utföra skrovbesiktning av båtar som en del av båtarnas grundbesiktning.
Avtalet undertecknades fredagen 15.2 på Vene 19 Båt-mässan. Vid tillfället deltog SBF:s ordförande Jan Jansson och vice verksamhetsledare Jan Thorström samt Båtbranschens Varvs- och serviceförening rf:s ordförande Joni Leeve och verkställande direktör Jarkko Pajusalo från Finnboat.

Avtalet undertecknades fredagen 15.2 under Vene 19 Båt-mässan i Helsingfors av Finnboats verkställande direktör Jarkko Pajusalo, Båtbranschens Varvs- och serviceförening rf:s ordförande Joni Leeve och ordförande Jan Jansson samt vice verksamhetsledare Jan Thorström från SBF.

”Detta underlättar skrovbesiktningen i sådana situationer, då klubbens besiktare inte kan närvara. Man har för avsikt att hjälpa båtfararna. Samarbetet är naturligt, för Finnboats konditionskartläggare har den nödvändiga yrkeskunskapen”, berättar SBF:s ordförande Jan Jansson.

”Konditionskartläggarnas deltagande underlättar klubbesiktarnas besiktningsrusning och ökar båtlivssäkerheten: med hjälp av yrkeskunnig konditionskartläggning upptäcker man båtarnas reparationsbehov i tid och reparationerna kan utföras i god tid före säsongen”, tillägger Finnboats verkställande direktör Jarkko Pajusalo.

Vid båtens besiktning säkerställer man båtens kondition och den är obligatorisk årligen för båtar i segelföreningens register. Besiktningen utförs av klubben legitimerade besiktare, som genomgått besiktarkursen och som har ett av förbundet beviljat besiktarlov. Utöver detta skall för båten utföras minst vart femte år en grundbesiktning som ingår i skrovbesiktningen.

Konditionsgranskningen är Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf:s system, som utvecklats i samråd med VTT:s (nu Eurofins Expert Services) experter. Finnboats konditionsgranskare är godkända av Båtbranschens Varvs- och serviceförening, och är till Finnboats konditionsgranskning skolade proffs i båtbranschens serviceverksamhet. Det finns nu ca 70 konditionsgranskare.

Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf är branschförbundet för landets båtindustri och –handel och har fyra medlemsföreningar: Båtbranschens Varvs- och serviceförening rf, Marinhandlarna rf, Finlands Båtindustriförening rf och Båtbranschens Komponentleverantörer rf. Finnboats medlemskår svarar för nästan hundra procent av den inhemska omsättningen och av Finlands båtexport. På webbplatsen www.suomiveneilee.fi finner du information om medlemsföreningarnas nya och begagnade båtar och motorer samt om tillbehör och andra tjänster.

Segling och båtsport i Finland rf är en intresseförening för finländska segel- och båtlivsföreningar. Den befrämjar, styr och övervakar finländsk segling och båtliv. SBF grundades år 2011, då Finlands Seglarförbund, grundat i början av 1900-talet, och Finlands Båtförbund sammanslogs till ett förbund. Till förbundet hör cirka 330 medlemsföreningar och cirka 45 klassförbund. Föreningarna har totalt cirka 60 000 personmedlemmar.

Ytterligare information:
Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf
, Jarkko Pajusalo, Verkställande Direktör
 tel. 040 673 4032, e-mail: jarkko@finnboat.fi

Segling och Båtsport i Finland rf, Jan Thorström, Vice verksamhetsledare,
 tel. 050 588 6309, e-mail: jan.thorstrom@spv.fi

Utmanande år för Finlands båtsektor, trots ökning i exportvärdet9.2.2024 06:00:00 EET | Tiedote

Konsumenternas försvagade köpkraft och den osäkra situationen återspeglades i båtsektorns försäljningssiffror. Enligt statistik över registrering och leveranser i grossistledet minskade antalet sålda nya båtar med nästan trettio procent jämfört med föregående år, och omsättningen för båtbranschens företag sjönk med 7 procent. Båtbranschen sysselsätter cirka 3 500 personer i Finland. Medlemsföretagen i Finnboat genererade en omsättning på över 800 miljoner euro.

Challenging year for Finnish boating industry, but value of exports rise9.2.2024 06:00:00 EET | Press release

The weakened purchasing power of consumers and the uncertain economic situation were reflected in the sales of the Finnish boating industry in 2023. According to statistics for registrations and wholesale deliveries, the number of new boats sold decreased by almost thirty percent from the previous year, while the net sales of boating industry companies decreased by 7 percent. The boating industry employs approximately 3500 people in Finland, and according to preliminary estimates, the net sales of Finnboat’s member companies exceeded EUR 800 million in 2023.

Suomen venealalla haastava vuosi, vaikka viennin arvo kasvoi9.2.2024 06:00:00 EET | Tiedote

Kuluttajien heikentynyt ostovoima ja epävarma tilanne heijastui venealan vuoden 2023 myyntiin. Myytyjen uusien veneiden määrä väheni rekisteröinti- ja tukkutoimitustilastojen mukaan lähes kolmekymmentä prosenttia edellisestä vuodesta ja venealan yritysten liikevaihto laski 7 prosenttia. Veneala työllistää Suomessa noin 3500 henkeä ja Finnboatin jäsenyritysten liikevaihto ylitti alustavan arvion mukaan 800 miljoonaa euroa.