Finnet-liitto

Finnet-ryhmä investoi valokuituyhteyksiin puoli miljardia euroa

Finnet-liittoon kuuluvat tietoliikenneyhtiöt aikovat investoida valokuituyhteyksiin 500 miljoonaa euroa vuoteen 2030 mennessä. Investoinnin voimin puolet Suomen miljoonasta omakotitalokiinteistöstä sekä tuhannet 5G-tukiasemat voitaisiin liittää huippunopeaan valokuituverkkoon.

Kuva: Multifoto

Digitaaliset palvelut, etätyöt sekä etäkoulutus yleistyvät ja kasvavat kiihtyvällä tahdilla. Tietoliikenteen jatkuva kasvu sekä Suomen pitkät välimatkat, vaihteleva maasto ja sääolosuhteet asettavat digitaaliselle infrastruktuurille korkeat vaatimukset.

– Jokaiseen asuin- ja yrityskiinteistöön sijainnista riippumatta tarvitaan nopea ja luotettava nettiyhteys. Sellainen, jonka kapasiteetti on lähes loputon ja johon sää ei vaikuta, sanoo Finnet-liiton toimitusjohtaja Jarmo Matilainen.

Tällä hetkellä Suomen tietoliikenneyhteydet nojaavat voimakkaasti mobiiliverkkoon. Suomi tavoittelee nousua tietoliikenneverkkojen kärkimaaksi, mutta on kiinteiden laajakaistayhteyksien osalta vielä alle EU:n keskitasoa. Jotta tilanne ei kehittyisi palvelukehityksen pullonkaulaksi, ovat Finnet-liittoon kuuluvat kotimaiset tietoliikenneyhtiöt ilmoittaneet olevansa valmiita jatkamaan mittavia valokuituinvestointejaan.

– Edellisen kymmenen vuoden aikana jäsenyhtiömme investoivat valokuituun jo noin 300 miljoonaa euroa. On hienoa nähdä kotimaisten yhtiöiden kasvattavan investointivalmiuttaan, vaikka ajat ovatkin kaikille kovat, Matilainen kertoo.

Alueen vetovoima riippuu valokuidusta

Huippunopea nettiyhteys tukee energiatehokkaiden ratkaisujen rakentamista sekä tuo palvelut ekologisesti lähelle kuluttajia. Valokuitu varmistaa nopean ja luotettavan yhteyden sekä samalla mahdollistaa tasa-arvoiset verkkopalvelut harvaan asutussa Suomessa. Valokuituverkkojen rakentaminen edistää alueellista tasa-arvoa sekä tukee paikallista yritystoimintaa ja monipaikkaista asumista. Kattavaa valokuituverkkoa tarvitaan myös tulevaisuuden mobiiliyhteyksien rungoksi.

Mikäli verkkoyhteyksiin ei panosteta valtakunnallisesti, osa tulevaisuuden palveluista ei ole kaikkialla saavutettavissa ja epätasa-arvo alueiden välillä syvenee. Toimivan verkkoyhteyden merkitys alueen vetovoimalle on kriittinen, ja tulevaisuudessa rooli vain kasvaa.

– 10 vuoden kuluttua verkkoyhteys on asumisen kannalta kaikkein tärkein, siihen kytkeytyvät niin sähkö- kuin vesiverkostokin. Kunnollinen verkkoyhteys vaikuttaakin hyvin voimakkaasti alueen elinvoimaan, toteaaMatilainen.

Matilainen muistuttaa, että tulevaisuuden tietoliikenneverkon rakentamiseksi tarvitaan yhteistyötä. Alan toimijoiden sekä päättäjien ja vaikuttajien on yhdessä panostettava valokuituliittymien rakentamisen edistämiseen ja siten varmistettava alueellinen vetovoima ja tasa-arvo.

Jarmo Matilainen
Finnet-liiton toimitusjohtaja
jarmo.matilainen@finnet.fi

Kuva: Multifoto

Finnet-liitto
Aleksanterinkatu 15 B

Finnet-liitto ry

Vuonna 1921 perustettu Finnet-liitto ry on alueellisten tietoliikenneyhtiöiden edunvalvonta- ja yhteistyöelin. Finnet-liittoon kuuluu 20 jäsenyhtiötä tytär- ja osakkuusyhtiöineen, joiden liikevaihto oli vuonna 2019 yhteensä noin 240 miljoonaa euroa. Yhtiöt työllistävät yhteensä 1 500 henkilöä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Finnet-liitto