Finnvera: Investointien osuus pk-yritysten rahoituksesta kasvussa alkuvuonna

Suomen talouden hyvä vire näkyi alkuvuonna pk- ja midcap-yritysten rahoituksen kysynnässä, joka oli tammi–kesäkuussa hieman edellisvuotta korkeammalla tasolla. Pk-yritykset ovat myös hieman aiempaa rohkeampia investoimaan ja hakemaan kasvua. Tämä näkyy Finnveran pk-rahoituksen tammi-kesäkuun tilastoissa. Pk- ja midcap-rahoitus on painottunut edelleen käyttöpääomaan, mutta positiivisena ilmiönä näkyy rahoituksen aiempaa parempi kohdentuminen investointeihin ja kasvuyrityksiin. Finnvera julkisti puolivuosikatsauksensa torstaina 17.8.2017.

Finnvera myönsi pk- ja midcap-yritysten investointeihin rahoitusta tammi–kesäkuun aikana 36,8 miljoonaa euroa, kun koko viime vuonna investointeja rahoitettiin hieman yli 55 miljoonaa euroa. Investointien osuus kasvaville ja kansainvälistyville pk-yrityksille myönnetystä rahoituksesta on 18 prosenttia. Enin osa investointirahasta kohdistuu kone- ja kalustohankintoihin. Seuraavaksi eniten yritykset investoivat rakennuksiin ja alueisiin sekä toisaalta aineettomiin investointeihin, kuten tuote- ja palvelukehitykseen. Finnveraninvestointirahoituksen kärkitoimialat ovat metallituotteiden valmistus, sähkö- ja elektroniikkateollisuus, it-ala ja puuhun perustuva valmistus.

–Suomen talouden piristyminen saattaa näkyä yritysten investointihalukkuudessa pienellä viiveellä, mutta kehitys näyttää nyt positiiviselta etenkin kasvavien ja kansainvälistyvien pk-yritysten osalta. Edellisvuonna investointien rahoituskysyntä painottui loppuvuoteen, eli seuraamme mielenkiinnolla, toistuuko sama kehitys tänä vuonna, sanoo liiketoimintajohtaja Katja Keitaanniemi Finnverasta.

Finnvera myönsi pk-yrityksille käyttöpääomaa alkuvuonna reilut 127 miljoonaa euroa. Myös käyttöpääomarahoitus on kasvussa edellisvuoteen nähden, sillä koko viime vuonna käyttöpääomarahoitusta myönnettiin reilut 181 miljoonaa euroa.

Finnveran pk- ja midcap-rahoituksen kotimaan laina- ja takauskanta oli tammi–kesäkuussa 2,2 miljardia euroa, mikä oli 2 prosenttia vuoden alkua alemmalla tasolla. Uusia lainoja ja takauksia myös myönnettiin alkuvuonna hieman edellisvuoden tammi-kesäkuuta vähemmän. Sen sijaan pk-yritysten vientitakausten ja -takuiden määrä kasvoi vuoden vaihteesta 7 prosentilla noin 330 miljoonaan euroon, mikä kertoo pk-yritysten aktiivisuudesta viennissä ja ulkomaankaupassa.

Lähes 550 omistajanvaihdosta sai rahoitusta alkuvuonna

Vuonna 2016 alkanut pk-yritysten omistajanvaihdosten ja yrityskauppojen vauhdittaminen jatkuu edelleen ennätystasolla. Finnvera osallistui kesäkuun 2017 loppuun mennessä lähes 550 yrityksen omistusjärjestelyn rahoittamiseen, mikä oli kappalemäärissä 3 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Yrityskaupoilla haetaan yrityksiin uutta toimeliaisuutta ja kasvua. Alkuvuoden yrityskaupoissa arvioidaan syntyvän yrityksiin 626 täysin uutta työpaikkaa säilyvien yli 700 työpaikan lisäksi, eli toteutuessaan omistajanvaihdosten työllistävä vaikutus on huomattava.

–On olemassa selvää näyttöä siitä, että uuden omistajan tulo lisää yritysten kasvuhakuisuutta. Finnverassa joka kolmas omistajanvaihdosrahoitusta saanut yritys on luokiteltu kasvuyritykseksi. Viime vuonna rahoitimme tuhatta omistajanvaihdosta, ja painopiste oli loppuvuodessa, joten tänä vuonna voidaan päästä jälleen uuteen ennätykseen. Alkuvuonna yrityskaupat olivat edellisvuotta pienempiä ja euromääräisesti omistajanvaihdosten rahoitus oli 18 prosenttia alhaisemmalla tasolla kuin samaan aikaan viime vuonna. Alueellisesti mielenkiintoista on, että lähes joka viides yrityskaupoista tehtiin alkuvuonna Pohjois-Suomessa, missä rahoittamiemme omistajanvaihdosten kappalemäärä kasvoi 35 prosenttia viime vuodesta, sanoo aluepäällikkö Janne Koivuniemi Finnverasta.

Rahoitusta hakevat yritykset ovat taloudellisesti aiempaa paremmassa kunnossa

Suomen talouden piristyminen vaikuttaa osaltaan rahoitettavien yritysten tuloksiin myönteisesti ja näkyy myös yritysten luottoluokitusten paranemisena. Finnveran pk-rahoituksen vastuista yli puolet sijoittuu luottoriskiltään keskimääräiseen B2-luokkaan, ja heikompien riskiluokkien vastuut ovat alentuneet aiempiin vuosiin verrattuna. Pk-rahoituksen luottoriskit ovat jonkin verran alentuneet alkuvuonna, ja muun muassa Finnveran asiakasyritysten osalta konkurssien määrä väheni 15 prosentilla edelliseen vuoteen verrattuna.

Sama näkyy myös suuryritysten viennin rahoituksessa, missä uudet suuret vastuut sijoittuvat pääosin hyviin riskiluokkiin. Finnveran vientitakuuvastuista 90 prosenttia on luottoluokitukseltaan B2-luokassa tai sitä paremmassa luottoluokassa.

–Suomalaisyritysten talouskunto on monilla mittareilla hyvä siitä huolimatta, että taustalla on useita heikon suhdannekehityksen vuosia. Näyttää siltä, että yritysten kyky selviytyä taantumasta ja lähteä uuteen nousukauteen on selvästi parempi kuin esimerkiksi 1990-luvun laman jälkeen. Hyvä riskinsietokyvyn mittari on yritysten omavaraisuusaste. Yritysten johtaminen on kehittynyt, on uskallettu tehdä toimenpiteitä, taseista on karsittu ylimääräiset kuluerät ja nyt, kun talous vihdoin nousee, ne voivat päästä ripeästikin kasvuun kiinni, Katja Keitaanniemi arvioi.

Finnvera julkisti puolivuosikatsauksensa

Finnvera julkisti puolivuosikatsauksensa torstaina 17.8.2017. Suomen talouden piristyminen ja vientiteollisuuden tilausten kasvu on lisännyt Finnveran vientitakuiden ja -luottojen kysyntää. Finnveran vientitakuuvaltuutta ja vientiluottojen rahoitusvaltuutta korotettiin vuoden 2017 alusta, jotta yhtiö pystyy vastaamaan erityisesti alusrahoituksen kasvaneeseen kysyntään. Finnveran vientitakuiden ja -luottojen enimmäismäärien nosto osoitti alkuvuonna tarpeellisuutensa. Korotettuja valtuuksia tarvittiin uusien suurten tilausten varmistamiseksi myös muun muassa teletoimialalla. Konsernin alkuvuoden tulos oli vahva. Tulos oli voitollinen 57 miljoonaa euroa (-7). Koko katsaus löytyy osoitteesta www.finnvera.fi/finnvera/julkaisut/vuosikertomukset-ja-tulosraportit.

Katja Keitaanniemi, liiketoimintajohtaja, 029 460 2888

Janne Koivuniemi, aluepäällikkö, 029 460 2577

Ennakkotietoja Finnveran vuodesta 2017: Viennin rahoitus kasvoi voimakkaasti – kasvavissa ja kansainvälistyvissä yrityksissä investointien osuus rahoituksesta jatkoi kasvuaan30.1.2018 09:00Tiedote

Finnveran viennin rahoitus kasvoi voimakkaasti vuonna 2017. Finnvera myönsi vientitakuita ja erityistakauksia lähes 80 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Myös vientiluottojen määrä kasvoi merkittävästi 6,6 miljardiin euroon. Rahoitus kohdistuu erityisesti alus- ja teletoimialoille, joilla Finnvera oli mukana historiansa suurimmissa rahoitushankkeissa. Pk- ja midcap-rahoituksessa painopiste on kasvavissa ja kansainvälistyvissä yrityksissä. Investointien osuus kasvavien ja kansainvälistyvien yritysten kokonaishankkeista jatkoi kasvuaan vuonna 2017. Myös rahoitettujen omistajanvaihdosten määrä pysyi korkealla tasolla.

Suomi on hyötynyt EU-yritysrahoituksesta eniten suhteessa väkilukuun - ESIR-rahoitusta hyväksytty Suomeen tähän mennessä 1,4 miljardia euroa20.12.2017 07:00Tiedote

Suomalaiset yritykset ovat löytäneet hyvin tarjolla olevan EU-rahoituksen. Euroopan maista Suomi on hyötynyt Euroopan strategisten investointien rahastosta (ESIR) eniten suhteessa väkilukuun ja kuudenneksi eniten suhteessa bruttokansantuotteeseen. Suomeen on tähän mennessä hyväksytty ESIR-rahoitusta 1,4 miljardia euroa, jonka odotetaan käynnistävän investointeja 5,6 miljardilla eurolla tulevien vuosien aikana. Tuoreimmat rahoitussopimukset ovat kohdentuneet korkean teknologian hankkeisiin sekä tutkimukseen ja kehitykseen.

EK ja Finnvera selvittivät: Investointien ja yrityskauppojen rahoitukselle ja rahoitusneuvonnalle kysyntää18.12.2017 07:00Tiedote

Pk-yritysten rahoituspalvelujen tarve kohdistuu tällä hetkellä ennen kaikkea investointeihin ja yrityskauppoihin. Tämä ilmenee Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n tekemästä Yrittäjäpaneelin kyselytutkimuksesta. Tutkimuksen tulos tukee syksyn Pk-yritysbarometrin tietoja, jonka mukaan kasvuhakuiset ja kansainvälistyvät pk-yritykset pyrkivät viemään toimintaansa voimakkaasti eteenpäin ja aikovat hakea kehityshankkeisiin ulkoista rahoitusta. Pk-yritysten kasvunäkymät ovat siis hyvällä tolalla.