Finnvera laski liikkeeseen 1 miljardin dollarin joukkovelkakirjalainan

Finnvera Oyj laski 27.9.2017 liikkeeseen 1 miljardin US-dollarin kolmen vuoden joukkovelkakirjalainan. Merkintöjen yhteismäärä nousi nopeasti noin 1,6 miljardiin dollariin.

Pörssitiedote 29.9.2017

Kyseessä on Finnveran suurin dollarimääräinen laina.

Liikkeeseenlaskun pääjärjestäjinä toimivat Crédit Agricole CIB, Citi, HSBC ja Nordea. Suurin kysyntä tuli amerikkalaisilta ja aasialaisilta sijoittajilta.

Finnvera käyttää varat sekä vientiluottojen rahoitukseen että pk-yritysrahoitukseen.

Joukkovelkakirjalaina laskettiin liikkeeseen Finnveran EMTN-lainaohjelman (Euro Medium Term Note) puitteissa. Sen alla liikkeeseen lasketuilla lainoilla on valtion takaus. Finnveran EMTN-ohjelman luokitus vastaa Suomen valtion pitkäaikaiselle velalle annettua luokitusta. Moody’s:in luokitus Finnveralle on Aa1 ja Standard & Poor’s:in AA+.

Ulla Hagman, CFO, puh. 029 460 2458

Mikael Nordgren, Head of Treasury, puh. 029 460 2467

SuomiAreenassa keskiviikkona: Ottaisitko sinä yrittäjyyden riskin – ilman sopeutumiseläkettä?16.7.2018 10:46Tiedote

Suomessa on kymmeniä tuhansia eläkeikää lähestyviä yrittäjiä, joilla ei ole tietoa, miten eläkkeelle siirtyminen tapahtuisi ja mistä löytyisi yritystoiminnalle jatkaja. Tyypillisesti kyse on pienyrittäjästä, jolla on huoli työntekijöiden tulevaisuudesta ja siitä, että oma omaisuus on kiinni yrityksessä. Liiketoiminta kuihtuu, kun yrityksen näkymät ovat epävarmat. Aiheesta keskustellaan SuomiAreenassa keskiviikkona 18.7.2018 kello 10-11 Kaupungintalon pihassa.

Finnvera ja Kauppakamari: Suomalaisyrityksiltä jää vientikauppoja saamatta – rahoitustapoja ei tunneta13.6.2018 09:00Tiedote

Suomalaisilta pk-vientiyrityksiltä jää hyvin todennäköisesti vientikauppoja saamatta, koska ne eivät tunne riittävästi ostajalle kaupanteossa tarjottavia rahoitusvaihtoehtoja. Ostajarahoituksen merkitystä yrityksen kilpailuvalttina ei tiedosteta. Joka viidennelle vientiyritykselle on syntynyt kahden viime vuoden aikana luottotappioita, koska ostaja on jättänyt laskun maksamatta. Vientikauppaa jarruttaakin pelko luottotappioista. Samaan aikaan useat yritykset kokevat, ettei niiden tarvitse hallita vientikaupan rahoitusriskejä. Tiedot käyvät ilmi Finnveran, Keskuskauppakamarin ja Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n teettämästä vientikaupan rahoitusbarometristä.

Pk-yrityskentässä lähivuosina edessä omistajanvaihdosten suma – Pienyrittäjät seuraavat vähiten yrityksensä arvon kehittymistä24.5.2018 09:30Tiedote

Lähes viidennes yrittäjistä on suunnitellut yrityksessään omistajanvaihdosta seuraavien viiden vuoden aikana. Kymmenen vuoden jaksolla omistajanvaihdos olisi ajankohtainen yhteensä lähes joka kolmannessa pk-yrityksessä. Tämä kävi ilmi helmikuun Pk-yritysbarometrista. Omistajanvaihdokset ovat välttämättömiä yrityskentän dynamiikalle ja nostavat yrityksiä kasvu-uralle. Liian harva pk-yrittäjä kuitenkaan seuraa yrityksensä arvon kehittymistä, vaikka kyse on elämäntyöstä ja yritysvarallisuudesta. Omistajanvaihdoksiin liittyy myös mittavia rahoitustarpeita.