Finnvera laski liikkeeseen 1 miljardin dollarin joukkovelkakirjalainan

PÖRSSITIEDOTE 21.6.2018 klo 11.45

Finnvera Oyj laski 20.6.2018 liikkeeseen 1 miljardin US-dollarin viiden vuoden joukkovelkakirjalainan. Merkintöjen yhteismäärä ylitti 1,6 miljardia dollaria ja sijoittajia oli yli 40.

Kesäkuussa 2023 erääntyvä joukkovelkakirjalaina on Finnveran toinen joukkovelkakirjalainan liikkeeseenlasku tämän vuoden aikana.

Liikkeeseenlaskun pääjärjestäjinä toimivat Citi, Goldman Sachs, HSBC ja TD Securities. Eniten kysyntää tuli Euroopasta ja seuraavaksi eniten Amerikasta ja Aasiasta.

Joukkovelkakirjalaina laskettiin liikkeeseen Finnveran EMTN-lainaohjelman (Euro Medium Term Note) puitteissa. Sen alla liikkeeseen lasketuilla lainoilla on valtion takaus ja niiden luokitus vastaa Suomen valtion pitkäaikaiselle velalle annettua luokitusta. Moody’s:in luokitus Finnveralle on Aa1 ja Standard & Poor’s:in AA+.

Ulla Hagman, CFO, puh. 029 460 2458

Mikael Nordgren, Head of Treasury, puh. 029 460 2467

Vaikuttavuustutkimus: Monet vientikaupat jäisivät syntymättä ilman vientitakuita ja ostajarahoitusta4.2.2019 12:45:00Tiedote

Finnveran vientitakuut ja rahoitus ratkaisevat monien vientikauppojen kääntymisen suomalaisyrityksen voitoksi. Tämä selviää suurimmille suomalaisille vientiyrityksille ja joukolle pk-vientiyrityksiä tehdystä tutkimuksesta. Tutkimukseen osallistuivat suuryrityksistä Andritz, Outotec, Valmet, Wärtsilä, Meyer Turku ja Nokia. Yritysten mukaan ulkomainen ostaja vaatii yhä useammin, että viejä tarjoaa kilpailukykyisen tuotteen lisäksi ostajarahoitustarjouksen julkiselta vienninrahoittajalta, kuten kilpailijamaiden vientiyritykset. Rahoitustarjous on jopa edellytys pääsylle tarjouskilpailuun. Tietyillä aloilla yksittäisiä kauppoja ei syntyisi tai koko liiketoimintaa olisi ilman Finnveran mukanaoloa.

Ennakkotietoja Finnvera-konsernin vuodesta 2018: Viennin rahoituksen kysyntä korkealla tasolla – Pk- ja midcap-rahoituksessa investointien osuus nousi31.1.2019 08:16:28Tiedote

Finnveran suuryritysten vientikauppoihin myöntämä rahoitus oli vuonna 2018 ennätyksellistä vuotta 2017 alemmalla tasolla, mutta uusien vientitakuiden, erityistakausten ja vientiluottojen kysyntä pysyi edellisvuoden tapaan erittäin korkealla. Pk- ja midcap-yritysten rahoitus oli lähes edellisvuoden tasolla. Investointien osuus pk- ja midcap-rahoituksen kokonaishankkeista nousi käyttöpääomarahoituksen pienentyessä. Pk- ja midcap-yritysten vientiin liittyvien takausten ja takuiden osuus oli lähes 20 prosenttia myönnetystä rahoituksesta. Omistajanvaihdosten rahoitus kasvoi euromääräisesti kuusi prosenttia.

Advance information about Finnvera Group’s operations in 2018: Demand for export financing at a high level – in SME and midcap financing, the share of investments increased31.1.2019 08:15:51Tiedote

In 2018, financing granted to large corporates for export trade by Finnvera did not reach the level of the record-breaking year 2017, but demand for new export credit guarantees, special guarantees and export credits remained very high, as in the previous year. SME and midcap financing was nearly at the same level as in the previous year. The share of investments out of overall projects in SME and midcap financing grew, while financing for working capital decreased. The guarantees related to SMEs’ and midcap enterprises’ export activities accounted for nearly 20 per cent of all financing granted. The financing for transfers of ownership in euros grew by 6 per cent.

Pohjois-Pohjanmaan vientiyritykset tähyävät uusille markkinoille, mutta pelko luottotappioista saattaa jarruttaa vientiä7.11.2018 09:03:08Tiedote

Pohjoispohjalaiset vientiyritykset pyrkivät rohkeasti uusille markkinoille: useampi kuin kaksi kolmesta maakunnan vientiyrityksistä (71 %) suunnittelee vientikaupan aloittamista uusiin maihin, kertoo Finnveran vt. aluejohtaja Kari Tuominen Finnveran ja Kauppakamarin Vientikaupan rahoitusbarometrin tuloksista. Vientikaupan rahoitusbarometrin tuloksiin perustuva Vientikaupan rahoituskiertue saapuu Ouluun 9.11.2018. Kiertueella halutaan vahvistaa pk-yritysten rahoitusosaamista.