Finnvera laski liikkeeseen miljardin euron joukkovelkakirjalainan

Finnvera laski liikkeeseen 1 miljardin euron joukkovelkakirjalainan 1.9.2022. Maaliskuussa 2028 erääntyvä viiden ja puolen vuoden pituinen laina on Finnveran ensimmäinen liikkeeseenlasku tänä vuonna ja ensimmäinen euromääräinen liikkeeseenlasku vuoden 2020 jälkeen.

Sijoittajia oli yli 115, ja joukkovelkakirja ylimerkittiin nelinkertaisesti. Sijoittajakunta oli erittäin laaja painottuen keskieurooppalaisiin ja pohjoismaalaisiin instituutiosijoittajiin.

”Ennätyssuuri kiinnostus sijoittajien keskuudessa ja se, että emissio hinnoiteltiin selvästi jälkimarkkinakäyrää matalammalla tuotolla, kertoo sijoittajien vahvasta luottamuksesta Finnveran luottokelpoisuuteen ja Suomen valtion takaukseen haastavassakin markkinatilanteessa. Sijoittajakysyntä osoittaa, että sijoittajasuhteiden ylläpito ja aiemmat onnistuneet liikkeeseenlaskut kantavat hedelmää, vaikka pandemiasta johtuen Finnveran aktiivisuus pääomamarkkinoilla on ollut aiempia vuosia rajoitetumpaa”, toteaa Finnveran Head of Treasury Jukka-Pekka Holopainen.

Liikkeeseenlaskun järjestäjäpankkeina toimivat Crédit Agricole CIB, DZ BANK, HSBC, Nordea ja TD.

Joukkovelkakirjalaina laskettiin liikkeeseen Finnveran EMTN-lainaohjelman (Euro Medium Term Note) puitteissa. 15 miljardin euron lainaohjelmassa liikkeeseen lasketuilla lainoilla on valtion takaus ja niiden luokitus vastaa Suomen valtion pitkäaikaiselle velalle annettua luokitusta. Moody’sin luokitus Finnveran velkaohjelmalle on Aa1 ja Fitchin AA+.

Finnvera on tehnyt vuoden 2022 alusta lähtien lisäksi lyhytaikaista varainhankintaa 3 miljardin euron ECP-velkaohjelman alla, joka on myös Suomen valtion takaama.

Jukka-Pekka Holopainen, Head of Treasury, Finnvera puh. 029 460 2838

Interim Management Statement 1 January–30 September 202210.11.2022 10:30:14 EET | Press release

Finnvera Group, Stock Exchange Release 10 November 2022 Interim Management Statement 1 January–30 September 2022 Corporate investments and demand for financing declining – Finnvera Group's result in January–September showed a loss of EUR 19 million Finnvera Group, summary Jan–Sep/2022 (vs. Jan–Sep /2021 or 31 December 2021) Result -19 MEUR (106) – the loss provisions made at the beginning of the year due to the export credit guarantee exposure in Russia remained unchanged – as yet, there were no grounds for reversing loss provisions made in 2020. Result by segments: Result of the parent company Finnvera plc’s SME and midcap business 16 MEUR (19) and the result of Large Corporates business came to -64 MEUR (56). The subsidiary Finnish Export Credit Ltd had an impact of 29 MEUR (30) on the Group’s result. The separate result for export credit guarantee and special guarantee operations was -79 MEUR (58). Balance sheet total EUR 12.9 bn (12.2), increase 5%. Contingent liabilities stood at

Johdon osavuotinen selvitys 1.1.–30.9.202210.11.2022 10:30:06 EET | Tiedote

Finnvera-konserni, pörssitiedote 10.11.2022 Johdon osavuotinen selvitys 1.1.–30.9.2022 Yritysten investoinnit ja rahoituksen kysyntä kääntymässä laskuun – Finnvera-konsernin tammi–syyskuun tulos 19 miljoonaa euroa tappiollinen Finnvera-konserni, yhteenveto 1–9/2022 (vs. 1–9/2021 tai 31.12.2021) Tulos -19 Me (106) – alkuvuonna tehdyt Venäjän vientitakuuvastuiden tappiovaraukset ennallaan – perusteita vuonna 2020 tehtyjen tappiovarausten purkamiselle ei vielä ollut. Tulokset segmenteittäin: Finnvera Oyj:n pk- ja midcap-liiketoiminnan tulos 16 Me (19) ja suuryritykset-liiketoiminnan tulos -64 Me (56). Suomen Vientiluotto Oy:n vaikutus konsernitulokseen 29 Me (30). Vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan erillistulos -79 Me (58). Tase 12,9 Mrd. euroa (12,2) kasvoi 5 %. Taseen ulkopuoliset sitoumukset 16,3 Mrd. euroa (15,9) kasvoivat 2 %. Emoyhtiö Finnvera Oyj:n kokonaisvastuut 25,9 Mrd. euroa (25,6) kasvoivat 1 %. Vapaa oma pääoma ja valtiontakuurahaston varat eli puskurivarat yhteensä oliv

Anne Nurminen Finnveran hallituksen jäseneksi14.10.2022 09:15:06 EEST | Tiedote

Finnvera Oyj, pörssitiedote 14.10.2022 Yrittäjä Anne Nurminen on valittu Finnveran hallituksen jäseneksi. Valinnan teki Suomen valtio Finnvera Oyj:n ainoana osakkaana. Nurminen toimii toimitusjohtajana perheomisteisessa konepajayhtiössä Helkone Group Oy:ssä ja ratsastusvalmennukseen keskittyvässä Pixy Finland Oy:ssä. Lisäksi hän on hallituksen puheenjohtaja Hellmanin Konepaja Oy:ssä sekä Protools Oy:ssä. Nurminen on laajasti verkostoitunut luottamustehtäviensä kautta, ja hän on mm. Teknologiateollisuus ry:n hallituksen sekä Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n yrittäjävaltuuskunnan jäsen. Päätöksen jälkeen Finnvera Oyj:n hallitukseen kuuluvat: Petri Ekman, hallituksen puheenjohtaja Antti Neimala, I varapuheenjohtaja Terhi Järvikare, II varapuheenjohtaja Ritva Laukkanen Hannu Jaatinen Petri Viertiö Elina Piispanen Anne Nurminen Lisätiedot: Risto Huopaniemi, hallintojohtaja, Finnvera, puh. 029 4602520, risto.huopaniemi@finnvera.fi

Finnveran Rahoitus & kasvu -katsaus: Epävarmuus hyydyttämässä investoinnit, yritykset varautuvat talveen – ”Mitä vain voi tapahtua”12.10.2022 11:21:09 EEST | Tiedote

Yleisen epävarmuuden lisääntyminen ja kustannusten nousu uhkaa hyydyttää uudet investoinnit lähikuukausina. Monet yritykset varautuvat nyt kassan riittävyyteen ja välttämättömiin kuluihin. Odotukset yritysrahoituksen kysynnästä tulevien 6 kuukauden aikana ovat jopa alempana kuin koronapandemian alkuvaiheessa, selviää Finnveran yritysrahoitusmittarista. Edessä voi jälleen olla tarvetta lyhennysvapaille ja muille rahoituksen uudelleenjärjestelyille. Yritysten riskinsietokyky on nyt koetuksella. Toimialojen välillä on kuitenkin suuria eroja. Rahoituksen kysynnän ja näkymien odotetaan edelleen kehittyvän positiivisimmin teollisuudessa, rakentamisessa taas odotukset ovat heikoimmat. Varovaisen positiivista on myös se, että Venäjän-markkinoilta poistuneet yritykset ovat löytäneet yllättävän hyvin uusia markkinoita.