Finnvera: Yritysten odotukset myös viennin kehityksestä korkealla

Tuoreen Pk-yritysbarometrin tulokset osoittavat, että talouden odotetaan kasvavan kuluvan ja ensi vuoden aikana selvästi. Myös odotukset viennin kehityksestä ovat vahvistuneet selvästi kaikilla päätoimialoilla. Erityisesti voimakkaasti kasvuhakuiset yritykset aikovat lisätä kansainvälistymispanostuksiaan seuraavan vuoden aikana.

– Pk-yrityskentän taloudellinen tilanne sekä odotukset tulevaisuuden suhteen ovat parantuneet monella tavalla verrattuna edellisen vuoden samaan ajankohtaan. Panostukset kansainvälistymiseen tulevat kasvamaan hieman samoin kuin odotukset viennin arvon kehityksestä, Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo.

Kansainvälistymispanoksia aikoo kasvattaa liki 20 prosenttia viime vuotta suurempi osa yrityksistä. Voimakkaasti kasvuhakuisista yrityksistä yli puolet aikoo lisätä kansainvälistymispanostuksiaan, kun kaikkien pk-yritysten kesken vastaava luku oli hieman alle 12 prosenttia.

Kansainvälistymismatkalla on vielä mutkia

Kotamäen mukaan hyvä uutinen on, että yrityksillä on halua ja intoa liikkua Suomen rajojen ulkopuolelle. Pelkkää ruusuilla tanssimista matka ei kuitenkaan tule olemaan. Kyselyn perusteella yli 42 % (33 % viime vuonna) yrityksistä odottaa palkkakustannusten nousevan ja 61 % (38 % viime vuonna) materiaalien hintojen nousevan.

– Palkkatason odotetaan nousevan, joka on hyvä uutinen palkansaajan näkökulmasta. Kolikon toinen puoli on se, että palkkatason nousu kiihdyttää kustannusinflaatiota ja panee yritykset entistä kovemmalle kansainvälisesti tiukassa kilpailussa, Kotamäki sanoo.

– Yritysten kilpailutilannetta helpottaa se, että myös muissa länsimaissa kustannusten odotetaan nousevan, jolloin Suomen suhteellinen kilpailukyky ei välttämättä heikkene merkittävästi kustannusten noususta huolimatta. Lisäksi kustannuspaineista huolimatta aiempaa suurempi osa yrityksistä odottaa kannattavuutensa nousevan eli yritysten ennakoivat suotuisaa kysynnän kehitystä.

Vaikeuksista huolimatta mahdollisuudet ovat lähes rajattomat

Ennustelaitokset ovat povanneet jopa seitsemän prosentin kasvua Suomen vientiin tänä vuonna ja maailmantalouden odotetaan kasvavan kuuden prosentin luokkaa. Kotamäen mukaan Suomen kaltaiselle vientivetoiselle kansantaloudelle ennustelaitosten luvut näyttäytyvät suurena mahdollisuutena.

– Jo yksin Yhdysvaltojen elvytys on biljoonaluokassa, siis puhutaan tuhansista miljardeista. Lisäksi rahapolitiikka on edelleen ennen näkemättömän löysää eli keskuspankit painavat rahaa markkinoille nopeaan tahtiin. Myös kuluttajat ovat keränneet kriisin aikana tileilleen rahaa, jonka purkautuminen kulutukseen on vain ajan kysymys.

Kotamäen mukaan nyt korkea aika vallata osia kansanvälisistä markkinoista, kun kansantaloudet käyvät kuumana sekä elvytystoimien seurauksena, että kuluttajien säästöjen purkautumisen takia.

– Se, kuinka maailmalle mennään, on luonnollisesti jokaisen yrityksen oma asia ja kukin tekee sen parhaaksi katsomallaan tavalla. Ulkomaille suunnatessa, varsinkin ensimmäistä kertaa, kannattaa tarpeen mukaan kuitenkin hyödyntää Team Finlandin palveluita esimerkiksi Finnveran tai Business Finlandin kanssa yhteistyössä.

Kaksi kertaa vuodessa toistettava kysely tehtiin kesä- ja heinäkuussa 2021. Kyselyyn vastasi 4 592 pientä ja keskisuurta yritystä ympäri maata ja kaikilta toimialoilta. Kysely on edustava ja se tehtiin yhteistyössä Suomen Yrittäjien ja Työ- ja elinkeinoministeriön kanssa. Tietojen keräämisestä vastasi Taloustutkimus Oy.

Lisätietoja:

Mauri Kotamäki pääekonomisti, p. 029 460 2878, Finnvera Oyj

Mauri Kotamäki pääekonomisti, p. 029 460 2878, Finnvera Oyj

Finnveran rahoitus kohdistui alkuvuonna aiempaa enemmän yritysten kasvuhankkeisiin Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä ja Päijät-Hämeessä – Pirkanmaalla investointi- ja omistajanvaihdosaktiivisuus muita maakuntia alhaisempi31.8.2021 09:15:00 EEST | Tiedote

Finnveran alkuvuonna Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä myöntämä rahoitus väheni edellisvuodesta, mutta kohdistui nyt pääasiassa yritysten kasvun mahdollistamiseen. Vuotta aiemmin rahoituksen painopiste oli koronapandemian aiheuttamissa yritysten käyttöpääomatarpeissa ja yritysten maksuvalmiuden turvaamisessa epävarmassa tilanteessa. Niinpä rahoituksen volyymin pieneneminen ei ole yritysten kannalta yksinomaan huono uutinen. Päijät-Hämeessä myönnetyn rahoituksen määrä kasvoi hieman. Finnvera myönsi tammi-kesäkuussa rahoitusta Pirkanmaan, Päijät-Hämeen ja Kanta-Hämeen alueelle yhteensä 98 miljoonaa euroa, kun viime vuonna vastaavana ajankohtana rahoitusta myönnettiin yhteensä 148 miljoonaa euroa. Verrattuna alkuvuoteen 2019 myönnetyn rahoituksen kokonaismäärä oli kuitenkin noin kolmanneksen korkeampi.

Efterfrågan på finansiering till små och medelstora företag jämnades ut och återgick till normal nivå i början av 2021 i Södra och Mellersta Österbotten. I Österbotten var efterfrågan på finansiering fortfarande livligare än normalt i och med den ökade finansieringen av exportaffärer. Totalt sett minskade den finansiering som beviljades de tre österbottniska landskapen i början av året jämfört med året innan. Finnvera beviljade de tre österbottniska landskapen finansiering till ett belopp på sammanlagt 59 miljoner euro (78) i januari–juni. I fjol syntes i Finnveras finansiering i synnerhet driftskapitalfinansiering på grund av coronakrisen. Driftskapitalets andel utgör 46 procent (65 %) av Finnveras finansiering i området, men i år har företagen behövt finansiering redan för tillväxten när omsättningen och orderstocken har börjat öka. Detta syns också i att leveranssäkerheternas andel av finansieringen har ökat avsevärt, till cirka en fjärdedel.

Etelä-Suomessa Finnveran rahoitus edelleen vuotta 2019 korkeammalla - Investoinnit kasvussa, omistajanvaihdosbuumi jatkuu Uudellamaalla, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa27.8.2021 10:15:00 EEST | Tiedote

Etelä-Suomen alueella Finnveran rahoitus palasi alkuvuonna lähemmäksi koronakriisiä edeltänyttä tilannetta vuoden 2020 kysyntäpiikin jälkeen. Finnvera myönsi tammi‒kesäkuussa 2021 kotimaan rahoitusta alueen yrityksille yhteensä noin 238 miljoonaa euroa (374). Kaikissa alueen maakunnissa, Uudellamaalla, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa, pk-yritysten rahoitus oli edelleen alkuvuotta 2019 korkeammalla tasolla. Myös rahoituksen keskikoko on kasvanut aiempiin vuosiin verrattuna. Finnveran rahoitus kohdentuu entistä enemmän investointeihin ja omistajanvaihdoksiin, jotka nousivat Etelä-Suomen alueella ennätystasolle. Toimialoista teollisuuden osuus rahoituksesta on merkittävin. Matkailun osuus Finnveran rahoituksesta on palannut normaalitasolle. Etenkin Helsingissä ja Etelä-Karjalassa matkailun tilanne jatkuu osittain haastavana.

Pk-yritysten rahoituksen kysyntä tasaantui ja palautui normaalitasolle alkuvuonna 2021 Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla. Pohjanmaalla rahoituksen kysyntä oli edelleen tavanomaista vilkkaampaa lisääntyneen vientikauppojen rahoittamisen myötä. Kokonaisuutena kolmeen pohjalaismaakuntaan alkuvuonna myönnetty rahoitus laski edellisvuodesta. Finnvera myönsi rahoitusta alueella tammi-kesäkuussa yhteensä 59 miljoonaa euroa (78). Viime vuonna Finnveran rahoituksessa näkyi erityisesti koronakriisin aiheuttama käyttöpääomarahoitus. Käyttöpääoman osuus rahoituksesta oli alueella 46 prosenttia kun se alkuvuonna 2020 oli vielä 65 prosenttia. Tänä vuonna yritykset ovat tarvinneet rahoitusta myös kasvua varten liikevaihdon ja tilauskantojen kääntyessä nousuun. Tämä näkyy myös siinä, että toimitusvakuuksien osuus rahoituksesta on noussut merkittäväksi, noin neljännekseen.

Finnveras driftskapitalfinansiering är nu inriktad på tillväxtfinansiering i Sydvästra Finland – Finansieringen av företagsförvärv ökade tydligt, i Satakunta ökade i synnerhet finansieringen av växande och internationaliserade företag26.8.2021 09:51:31 EEST | Tiedote

Tyngdpunkten för Finnveras finansiering överfördes i början av 2021 till det driftskapital som affärsverksamhetens tillväxt förutsätter, medan finansieringen föregående år fokuserade på att stärka företagens kassor på grund av coronakrisen. Finnvera beviljade i januari-juni 2021 finansiering till företag i Sydvästra Finland till ett belopp av 128 miljoner euro (144), vilket var 12 procent mindre än året innan. Finansieringen var främst inriktad på SMF- företag, samt några företag som anses vara stora. Inklusive inhemsk finansiering till stora företag uppgick Finnveras finansiering i Sydvästra Finland i början av 2021 till 344 miljoner euro. I siffran ingår en enda stor finansiering. Förändringen i finansieringens tyngdpunkt visar att företagens situation normaliseras. Av företagens positiva framtidsförväntningar torde också framgå att antalet företagsförvärv som Finnvera finansierar ökade betydligt.

Finnveran käyttöpääomarahoitus suuntautuu Lounais-Suomessa nyt kasvun rahoitukseen – Yrityskauppojen rahoitus nousi selvästi, Satakunnassa kasvoi erityisesti kasvavien ja kansainvälistyvien yritysten rahoitus26.8.2021 09:45:29 EEST | Tiedote

Finnveran rahoituksen painopiste siirtyi Lounais-Suomessa alkuvuonna 2021 jälleen liiketoimintojen kasvun edellyttämään käyttöpääomaan, kun edellisvuonna rahoitus painottui koronakriisistä johtuneeseen yritysten kassojen vahvistamiseen. Finnvera myönsi tammi‒kesäkuussa 2021 Lounais-Suomessa rahoitusta yrityksille 128 miljoonaa euroa (144), mikä oli 12 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Rahoitus kohdistui pääasiassa pk- ja midcap-yrityksille sekä jonkin verran suuryrityksiksi luettaville yrityksille. Suuryrityksille myönnetty kotimaan rahoitus mukaan lukien Finnveran rahoitus Lounais-Suomessa oli alkuvuonna 2021 yhteensä 344 miljoonaa euroa. Luku sisältää yksittäisen suuren rahoituksen. Rahoituksen painopisteen muutos kertoo yritysten tilanteen normalisoitumisesta. Yritysten positiivisista tulevaisuuden odotuksista kertonee myös se, että Finnveran rahoittamien yrityskauppojen määrä kasvoi Lounais-Suomessa merkittävästi.