Finnveraan koronatilanteessa palkattu Anne-Marie Mutanen: ”Työprojekti, jota ei ihan heti tule uudestaan”

− Se, että teemme työtä tällaisessa tilanteessa, on varmasti lajissaan työprojekti, jota ei ihan heti tule uudestaan. Ketterästi opimme uutta, mukaudumme muutokseen ja uusiin linjauksiin. Eletään vahvasti tässä ja nyt, sanoo Finnveran Kuopion-toimipisteessä huhtikuun alussa aloittanut yritysrahoituksen asiantuntija Anne-Marie Mutanen. Koronatilanteesta johtuvien kasvaneiden hakemusmäärien käsittelyyn tarvittiin pikaisesti lisäresursseja, ja erityisrahoitusyhtiö Finnveraan palkattiin StaffPointin kautta lähes 50 osaajaa. Heistä 18 työskentelee Kuopiossa ja loput Helsingissä. Finnvera on tehnyt maaliskuun alusta tähän päivään mennessä jo yli 11 000 rahoitus- ja muutospäätöstä pk-yrityksille koronatilanteesta johtuen.

Anne-Marie Mutanen Kuopiossa Kallanrannan toimistotalon ovella.

Yksi extratiimissä Kuopiossa työskentelevistä on Anne-Marie Mutanen. Hänellä on pitkä ja monipuolinen työkokemus ensin pankkialalta ja myöhemmin koulutusalalta. Pankkialan muutokset ja perheen perustaminen veivät hänet takaisin kotiseudulle Pohjois-Karjalaan. Sieltä löytyi myös työpaikka ammattikorkeakoululta, jossa hän työskenteli opiskelijapalveluissa, aikuiskoulutuksessa sekä kansainvälisen vaihdon tehtävissä. Joensuun yliopistossa suoritetun kauppatieteiden tutkinnon jälkeen työpaikka löytyi kansainvälistyvästä pk-yrityksestä, jossa Mutanen huolehti ulkomaankuljetusten järjestelyistä, viennin dokumenteista ja markkinoinnista. Tästä tehtävästä hän jatkoi autoalan yritykseen, jossa toimi kymmenisen vuotta markkinoinnissa ja sen jälkeen tietosuojan, järjestelmien pääkäytön, kouluttamisen ja sisäisen viestinnän parissa.

– Vuodenvaihteessa päättyneen työn jälkeen suoritin alkutalven aikana opintoja Itä-Suomen avoimessa yliopistossa. Tiivis itsenäinen etäopiskelu tuntui melko yksinäiseltä, joten olin enemmän kuin valmis hyppäämään muutokseen ja vaihtamaan väliaikaisesti kaupunkiakin pois Joensuusta.

Finnveraan hän päätti hakea nähtyään Ylen iltauutisten jutun Finnveraan koronatilanteen vuoksi palkattavista rahoitusasiantuntijoista. Anne-Marie Mutanen tunnisti Finnveran roolin kansainvälisen liiketoiminnan riskinottajana, mutta muutoin yhtiön toiminta oli vierasta.

– Kaikki tapahtuikin sitten vauhdikkaasti. Uutisjuttua seuraavana aamuna tein hakemuksen ja soitin StaffPointille. Siinä samassa tehtiinkin jo videohaastattelu, jossa annoin myös suosittelijat. Jännitystä kerrakseen yhdelle päivälle. Ennakkoajatus oli, että tämä on aika hieno juttu. Tämä-on-aika-hieno-juttu-tunne on pysynyt. Asuntokin uudessa kaupungissa löytyi nopeasti, joten nyt elän kokonaan uutta jaksoa.

Useimmat Finnveraan palkatuista asiantuntijoista ovat rahoitusalan opintojen loppusuoralla olevia. Osalla on Anne-Marien tapaan aiempaa kokemusta pankkialalta. Kiiretilanteessa töihin otettiin myös aiempien vuosien kesätyöntekijöitä ja myös muutama Finnverasta hiljattain eläkkeelle siirtynyt henkilö.

– Saimme tehtävään yli 600 hakemusta hyvin nopealla aikataululla. Erityisen ilahduttavaa oli, että sain paljon yhteydenottoja alan konkareilta, joilla päällimmäisenä oli aito halu auttaa yrityksiä ja Finnveraa tässä kriisitilanteessa ihan missä tehtävässä tahansa, sanoo Finnveran hr-johtaja Tarja Svartström.

Yritysten huolena käyttöpääoman riittävyys, puheluja tulee sekä yrityksiltä että pankeilta

Yritysten taloudellinen tilanne on muuttunut rajusti koronaviruksen aiheuttamassa tilanteessa. Finnveran rahoitusammattilaisten näkemyksiin perustuva rahoitusmittari osoitti maaliskuussa, että yritykset miettivät nyt vain käyttöpääomatarpeita. Investoinnit ja riskinotto siirtyvät tulevaisuuteen – miten pitkälle, sitä on mahdotonta arvioida. Korona pyyhkäisi pohjan Suomen talouden kasvuennusteilta.

Maaliskuun alusta tähän saakka Finnvera on tehnyt yli 11 000 rahoitus- ja muutospäätöstä, eli myöntänyt uusia takauksia yritysten pankkilainoille sekä myöntänyt esimerkiksi lyhennysvapaita tai muita maksuohjelmien muutoksia. Määrä on moninkertainen tavanomaiseen kuukausitahtiin verrattuna.

Finnveraan palkatut lisähenkilöt saivat pikaisesti kattavan perehdytyksen työhön ja järjestelmiin. Verkon kautta pidetyillä koulutuksilla pystyttiin tavoittamaan sekä Kuopiossa että Helsingissä työskentelevät henkilöt.

Anne-Marien tehtäviin puhelinpalvelussa kuuluu rahoitusneuvonta puhelimitse suomeksi ja englanniksi. Puheluita saapuu sekä yrityksiltä että pankeilta. Kysymykset ovat yksilöllisiä ja koskevat mm. korona-ajan ja muita Finnveran tuotteita, yleistä neuvontaa, maksuajan muutoksia, sähköistä asiointia ja saldotodistuksia. Finnveran muut rahoitusasiantuntijat ja oma nimetty tukihenkilö ovat verkon pikaviestinnän kautta apuna.

– Jokainen päivä on erilainen. Muutaman tiiviin perehdytyspäivän jälkeen otin ensimmäiset omat puhelut hoidettavaksi. Skypen pikaviestintä oman ohjaajan ja tiimin kanssa on olennainen osa tapausten käsittelyä, Anne-Marie kertoo.

Turvallisuus on huomioitu työjärjestelyissä

Finnverassa siirryttiin pääosin etätyöhön maaliskuun puolivälin jälkeen. Huhtikuun alussa palkatut lisätyöntekijät työskentelevät toimistotiloissa Kuopiossa ja Helsingissä. Toimistoissa on runsaasti tilaa ja työskentely on voitu järjestää väljästi ja turvallisesti. Työpisteet on sijoitettu siten, että kahden metrin turvavälit toteutuvat. Siivousta on tehostettu ja henkilöstöä ohjeistettu muun muassa ruokailujen ja liikkumisen järjestämisestä. Toimistotyöskentely on myös helpottanut perehdyttämistä, joka on täytynyt tehdä nopeasti ja huolellisesti. Esihenkilöt ovat olleet paikan päällä auttamassa.

Anne-Marie Mutanen on kokenut työskentelyn Kuopion Kallanrannan tiloissa turvalliseksi.

– Merkityt työpisteet sijaitsevat riittävien etäisyyksien välein. Tilojen näin laaja käyttö on mahdollista, kun muut finnveralaiset ovat suurelta osin etätöissä. Tänä erikoisena jaksona toimitiloissa työskentely tuntuu etuoikeudelta, mutta toisaalta tästä seuraa myös velvoitteita meille kaikille. Käsienpesu, desinfiointi ja turvavälien pitäminen toisiin kuuluvat nyt normaaliin arkeen ja nämä kaikki toistuvat useasti työpäivän aikana. Tällä on vaikutusta siihen, että säästymme myös normaaleiltakin kausiflunssilta.

Työtä yritysten hyväksi – ”kuin tuhannen palan palapeli”

Osaaminen on kasvanut jokaisen puhelun kautta. Olennaista on oppia tuntemaan perustiedot erityisesti korona-ajan tuotteista ja mistä lisätietoa löytyy.

– Kaikki toimistolla on toiminut hyvin ja järjestelyt ovat olleet ensiluokkaiset – heti ensimmäisestä aamusta lähtien. Kaikilla meillä extratiimiläisillä oli sama lähtötilanne ja aidosti innostusta työn aloittamisesta Finnveralla. Meidän oppimiseen ja meihin on luotettu heti alusta asti, Anne-Marie Mutanen kertoo.

– Voisin kuvata tätä työtä useamman tuhannen palan palapeliksi, jota joka päivä kasaa jollain tasolla eteenpäin. On hieno kokemus olla mukana yhtiössä, joka toimii eri toimipisteissä Suomessa. Eri puolilla maata istuu saman tiimin jäseniä ja tekevät työtä yhdessä virtuaalitoimistomaisesti. Se, että teemme työtä tällaisessa tilanteessa, on varmasti lajissaan työprojekti, jota ei ihan heti tule uudestaan. Ketterästi opimme uutta, mukaudumme muutokseen ja uusin linjauksiin. Eletään vahvasti tässä ja nyt, hän toteaa.

Lisää aiheesta:

Finnvera tehnyt maalis–huhtikuussa 10 000 rahoitus- ja muutospäätöstä (21.4.2020)

Finnveran yritysrahoitusmittari: Käyttöpääoman tarve yrityksissä kasvaa erittäin hurjasti, investoinnit jäihin – Korona tuo talouteen syvän montun (30.3.2020)

Tiedot Finnveran palveluista yrityksille koronan aiheuttamassa tilanteessa on koottu sivulle finnvera.fi/korona

Tarja Svartström, henkilöstöjohtaja, Finnvera, puh. 040 826 2006

Anne-Marie Mutanen Kuopiossa Kallanrannan toimistotalon ovella.

Tulosvaroitus: Finnvera-konserni heikentää tulosnäkymiään vuodelle 20201.7.2020 12:00:00 EESTTiedote

Pörssitiedote 1.7.2020 klo 12.00 Finnvera Oyj, sisäpiiritieto Finnvera-konserni arvioi 26.2.2020 julkistetussa toimintakertomuksessaan ja tilinpäätöksessään, että Finnvera-konsernin toiminnan odotetaan olevan itsekannattavaa myös vuonna 2020 todeten, että tappioiden toteutumiseen ja odotettavissa olevien tappioiden kehitykseen liittyy epävarmuutta, mikä saattaa vaikuttaa tuloksen muodostumiseen merkittävästikin. Koronaviruspandemia aiheuttaa poikkeuksellista epävarmuutta tulevaisuuden näkymiin. Tämän hetken talousennusteiden mukaan muun muassa makrotaloudellisten indikaattoreiden laskennallisen vaikutuksen odotettavissa oleviin luottotappioihin arvioidaan pienentävän Finnvera-konsernin tulosta siten, että konsernin toiminta on tappiollista vuonna 2020. Finnvera-konsernin tappiollista tulosta kattavan vapaan oman pääoman ja valtiontakuurahaston määrä oli vuoden 2019 lopussa 1,9 miljardia euroa. Finnvera-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2020 julkistetaan 21.8.2020. Lisätiedot: Pauli

Profit warning: Finnvera Group reduces its outlook for 20201.7.2020 12:00:00 EESTPress release

Stock Exchange Release July 1 2020 at 12 pm Finnvera Plc, inside information In its report of the Board of Directors and financial statements released on 26 February 2020, Finnvera Group estimated that its operations are expected to remain self-sustainable in 2020 and that the development of realised and expected credit losses involves uncertainty, which may have a considerable impact on the generation of the result. The coronavirus pandemic causes exceptional uncertainty in the outlook. According to current financial forecasts, the calculated impact of macroeconomic indicators on expected credit losses, among other factors, is estimated to impair Finnvera Group’s result so that the Group’s operations are unprofitable in 2020. At the end of 2019, non-restricted equity and the State Guarantee Fund covering a deficit in Finnvera Group’s results totalled EUR 1.9 billion. Finnvera Group’s Half-Year Report 1 January–30 June 2020 will be released on 21 August 2020. Further information: Pauli

Finnveran yritysrahoitusmittari 2/20: Koronakriisin ensi vaiheesta torjuntavoitto – Lyhennysvapaiden ja käyttöpääoman kysyntään toinen aalto syksyllä16.6.2020 10:11:42 EESTTiedote

Koronakriisin ensimmäinen vaihe on selätetty monissa yrityksissä eräänlaisella torjuntavoitolla, mutta syksyä odotetaan hyvin ristiriitaisissa tunnelmissa. Tämä käy ilmi Finnveran yritysrahoitusmittarista. Lyhennysvapaiden ja lisärahoituksen kysynnän odotetaan voimistuvan tulevan puolen vuoden aikana, kun ilmeisimmät säästötoimet on jo tehty eikä liiketoiminta ole normaalitasolla. Kysyntä painottuu edelleen käyttöpääomaan, ja hakijoiksi odotetaan suurempia yrityksiä varsinkin teollisuuden aloilta. Vaarana on, että yrityskenttä polarisoituu kriisin seurauksena entistä selvemmin menestyjiin ja häviäjiin. Vienti tulee putoamaan, yksityinen kulutus on jo palautumassa.

Koronatilanne alensi omistajanvaihdosten määrää kolmanneksella – ”Hyvien omistajanvaihdoshankkeiden toivoisi mieluummin patoutuvan”22.5.2020 10:31:52 EESTTiedote

Koronakriisi on pienentänyt Finnveran rahoittamien omistajanvaihdosten määrää, ja vuonna 2020 omistajanvaihdoksiin myönnetty rahoitus todennäköisesti laskee. Maaliskuussa yrityskauppojen ja sukupolvenvaihdosten rahoituksia tehtiin Finnverassa vielä tasaiseen tahtiin, mutta huhtikuussa rahoitettujen omistajanvaihdosten kappalemäärä aleni 30 prosenttia verrattuna helmi- ja maaliskuuhun. Suurinta pudotus oli pienempien paikallisten yritysten kaupoissa majoitus- ja ravintolapalvelut-toimialalla, johon kohdistui merkittävästi rajoitustoimia. Riskinä on, että omistajanvaihdosten pato alkaa purkautua ei-toivotulla tavalla kannattavien ja ennen koronakriisiä terveellä pohjalla olleiden yritysten lopettamisten ja alasajojen kautta.

Finnveran takausosuus jopa 90 prosenttia, jos rahoituksen järjestyminen sitä edellyttää7.5.2020 14:04:53 EESTTiedote

Finnvera varautuu koronaviruspandemian jatkuessa syntyviin erilaisiin rahoitustarpeisiin nostamalla takausosuutensa enimmillään 90 prosenttiin. Jatkossakin Finnveran takausosuus on ensisijaisesti 80 prosenttia, mutta jopa 90 prosentin takaus voidaan myöntää pankin myöntämien velkakirjaluottojen takaamiseen, jos pk-yrityksen rahoituksen järjestyminen sitä ehdottomasti edellyttää.