Finnveraan koronatilanteessa palkattu Anne-Marie Mutanen: ”Työprojekti, jota ei ihan heti tule uudestaan”

− Se, että teemme työtä tällaisessa tilanteessa, on varmasti lajissaan työprojekti, jota ei ihan heti tule uudestaan. Ketterästi opimme uutta, mukaudumme muutokseen ja uusiin linjauksiin. Eletään vahvasti tässä ja nyt, sanoo Finnveran Kuopion-toimipisteessä huhtikuun alussa aloittanut yritysrahoituksen asiantuntija Anne-Marie Mutanen. Koronatilanteesta johtuvien kasvaneiden hakemusmäärien käsittelyyn tarvittiin pikaisesti lisäresursseja, ja erityisrahoitusyhtiö Finnveraan palkattiin StaffPointin kautta lähes 50 osaajaa. Heistä 18 työskentelee Kuopiossa ja loput Helsingissä. Finnvera on tehnyt maaliskuun alusta tähän päivään mennessä jo yli 11 000 rahoitus- ja muutospäätöstä pk-yrityksille koronatilanteesta johtuen.

Anne-Marie Mutanen Kuopiossa Kallanrannan toimistotalon ovella.

Yksi extratiimissä Kuopiossa työskentelevistä on Anne-Marie Mutanen. Hänellä on pitkä ja monipuolinen työkokemus ensin pankkialalta ja myöhemmin koulutusalalta. Pankkialan muutokset ja perheen perustaminen veivät hänet takaisin kotiseudulle Pohjois-Karjalaan. Sieltä löytyi myös työpaikka ammattikorkeakoululta, jossa hän työskenteli opiskelijapalveluissa, aikuiskoulutuksessa sekä kansainvälisen vaihdon tehtävissä. Joensuun yliopistossa suoritetun kauppatieteiden tutkinnon jälkeen työpaikka löytyi kansainvälistyvästä pk-yrityksestä, jossa Mutanen huolehti ulkomaankuljetusten järjestelyistä, viennin dokumenteista ja markkinoinnista. Tästä tehtävästä hän jatkoi autoalan yritykseen, jossa toimi kymmenisen vuotta markkinoinnissa ja sen jälkeen tietosuojan, järjestelmien pääkäytön, kouluttamisen ja sisäisen viestinnän parissa.

– Vuodenvaihteessa päättyneen työn jälkeen suoritin alkutalven aikana opintoja Itä-Suomen avoimessa yliopistossa. Tiivis itsenäinen etäopiskelu tuntui melko yksinäiseltä, joten olin enemmän kuin valmis hyppäämään muutokseen ja vaihtamaan väliaikaisesti kaupunkiakin pois Joensuusta.

Finnveraan hän päätti hakea nähtyään Ylen iltauutisten jutun Finnveraan koronatilanteen vuoksi palkattavista rahoitusasiantuntijoista. Anne-Marie Mutanen tunnisti Finnveran roolin kansainvälisen liiketoiminnan riskinottajana, mutta muutoin yhtiön toiminta oli vierasta.

– Kaikki tapahtuikin sitten vauhdikkaasti. Uutisjuttua seuraavana aamuna tein hakemuksen ja soitin StaffPointille. Siinä samassa tehtiinkin jo videohaastattelu, jossa annoin myös suosittelijat. Jännitystä kerrakseen yhdelle päivälle. Ennakkoajatus oli, että tämä on aika hieno juttu. Tämä-on-aika-hieno-juttu-tunne on pysynyt. Asuntokin uudessa kaupungissa löytyi nopeasti, joten nyt elän kokonaan uutta jaksoa.

Useimmat Finnveraan palkatuista asiantuntijoista ovat rahoitusalan opintojen loppusuoralla olevia. Osalla on Anne-Marien tapaan aiempaa kokemusta pankkialalta. Kiiretilanteessa töihin otettiin myös aiempien vuosien kesätyöntekijöitä ja myös muutama Finnverasta hiljattain eläkkeelle siirtynyt henkilö.

– Saimme tehtävään yli 600 hakemusta hyvin nopealla aikataululla. Erityisen ilahduttavaa oli, että sain paljon yhteydenottoja alan konkareilta, joilla päällimmäisenä oli aito halu auttaa yrityksiä ja Finnveraa tässä kriisitilanteessa ihan missä tehtävässä tahansa, sanoo Finnveran hr-johtaja Tarja Svartström.

Yritysten huolena käyttöpääoman riittävyys, puheluja tulee sekä yrityksiltä että pankeilta

Yritysten taloudellinen tilanne on muuttunut rajusti koronaviruksen aiheuttamassa tilanteessa. Finnveran rahoitusammattilaisten näkemyksiin perustuva rahoitusmittari osoitti maaliskuussa, että yritykset miettivät nyt vain käyttöpääomatarpeita. Investoinnit ja riskinotto siirtyvät tulevaisuuteen – miten pitkälle, sitä on mahdotonta arvioida. Korona pyyhkäisi pohjan Suomen talouden kasvuennusteilta.

Maaliskuun alusta tähän saakka Finnvera on tehnyt yli 11 000 rahoitus- ja muutospäätöstä, eli myöntänyt uusia takauksia yritysten pankkilainoille sekä myöntänyt esimerkiksi lyhennysvapaita tai muita maksuohjelmien muutoksia. Määrä on moninkertainen tavanomaiseen kuukausitahtiin verrattuna.

Finnveraan palkatut lisähenkilöt saivat pikaisesti kattavan perehdytyksen työhön ja järjestelmiin. Verkon kautta pidetyillä koulutuksilla pystyttiin tavoittamaan sekä Kuopiossa että Helsingissä työskentelevät henkilöt.

Anne-Marien tehtäviin puhelinpalvelussa kuuluu rahoitusneuvonta puhelimitse suomeksi ja englanniksi. Puheluita saapuu sekä yrityksiltä että pankeilta. Kysymykset ovat yksilöllisiä ja koskevat mm. korona-ajan ja muita Finnveran tuotteita, yleistä neuvontaa, maksuajan muutoksia, sähköistä asiointia ja saldotodistuksia. Finnveran muut rahoitusasiantuntijat ja oma nimetty tukihenkilö ovat verkon pikaviestinnän kautta apuna.

– Jokainen päivä on erilainen. Muutaman tiiviin perehdytyspäivän jälkeen otin ensimmäiset omat puhelut hoidettavaksi. Skypen pikaviestintä oman ohjaajan ja tiimin kanssa on olennainen osa tapausten käsittelyä, Anne-Marie kertoo.

Turvallisuus on huomioitu työjärjestelyissä

Finnverassa siirryttiin pääosin etätyöhön maaliskuun puolivälin jälkeen. Huhtikuun alussa palkatut lisätyöntekijät työskentelevät toimistotiloissa Kuopiossa ja Helsingissä. Toimistoissa on runsaasti tilaa ja työskentely on voitu järjestää väljästi ja turvallisesti. Työpisteet on sijoitettu siten, että kahden metrin turvavälit toteutuvat. Siivousta on tehostettu ja henkilöstöä ohjeistettu muun muassa ruokailujen ja liikkumisen järjestämisestä. Toimistotyöskentely on myös helpottanut perehdyttämistä, joka on täytynyt tehdä nopeasti ja huolellisesti. Esihenkilöt ovat olleet paikan päällä auttamassa.

Anne-Marie Mutanen on kokenut työskentelyn Kuopion Kallanrannan tiloissa turvalliseksi.

– Merkityt työpisteet sijaitsevat riittävien etäisyyksien välein. Tilojen näin laaja käyttö on mahdollista, kun muut finnveralaiset ovat suurelta osin etätöissä. Tänä erikoisena jaksona toimitiloissa työskentely tuntuu etuoikeudelta, mutta toisaalta tästä seuraa myös velvoitteita meille kaikille. Käsienpesu, desinfiointi ja turvavälien pitäminen toisiin kuuluvat nyt normaaliin arkeen ja nämä kaikki toistuvat useasti työpäivän aikana. Tällä on vaikutusta siihen, että säästymme myös normaaleiltakin kausiflunssilta.

Työtä yritysten hyväksi – ”kuin tuhannen palan palapeli”

Osaaminen on kasvanut jokaisen puhelun kautta. Olennaista on oppia tuntemaan perustiedot erityisesti korona-ajan tuotteista ja mistä lisätietoa löytyy.

– Kaikki toimistolla on toiminut hyvin ja järjestelyt ovat olleet ensiluokkaiset – heti ensimmäisestä aamusta lähtien. Kaikilla meillä extratiimiläisillä oli sama lähtötilanne ja aidosti innostusta työn aloittamisesta Finnveralla. Meidän oppimiseen ja meihin on luotettu heti alusta asti, Anne-Marie Mutanen kertoo.

– Voisin kuvata tätä työtä useamman tuhannen palan palapeliksi, jota joka päivä kasaa jollain tasolla eteenpäin. On hieno kokemus olla mukana yhtiössä, joka toimii eri toimipisteissä Suomessa. Eri puolilla maata istuu saman tiimin jäseniä ja tekevät työtä yhdessä virtuaalitoimistomaisesti. Se, että teemme työtä tällaisessa tilanteessa, on varmasti lajissaan työprojekti, jota ei ihan heti tule uudestaan. Ketterästi opimme uutta, mukaudumme muutokseen ja uusin linjauksiin. Eletään vahvasti tässä ja nyt, hän toteaa.

Lisää aiheesta:

Finnvera tehnyt maalis–huhtikuussa 10 000 rahoitus- ja muutospäätöstä (21.4.2020)

Finnveran yritysrahoitusmittari: Käyttöpääoman tarve yrityksissä kasvaa erittäin hurjasti, investoinnit jäihin – Korona tuo talouteen syvän montun (30.3.2020)

Tiedot Finnveran palveluista yrityksille koronan aiheuttamassa tilanteessa on koottu sivulle finnvera.fi/korona

Tarja Svartström, henkilöstöjohtaja, Finnvera, puh. 040 826 2006

Anne-Marie Mutanen Kuopiossa Kallanrannan toimistotalon ovella.

Koronatilanne alensi omistajanvaihdosten määrää kolmanneksella – ”Hyvien omistajanvaihdoshankkeiden toivoisi mieluummin patoutuvan”22.5.2020 10:31:52 EESTTiedote

Koronakriisi on pienentänyt Finnveran rahoittamien omistajanvaihdosten määrää, ja vuonna 2020 omistajanvaihdoksiin myönnetty rahoitus todennäköisesti laskee. Maaliskuussa yrityskauppojen ja sukupolvenvaihdosten rahoituksia tehtiin Finnverassa vielä tasaiseen tahtiin, mutta huhtikuussa rahoitettujen omistajanvaihdosten kappalemäärä aleni 30 prosenttia verrattuna helmi- ja maaliskuuhun. Suurinta pudotus oli pienempien paikallisten yritysten kaupoissa majoitus- ja ravintolapalvelut-toimialalla, johon kohdistui merkittävästi rajoitustoimia. Riskinä on, että omistajanvaihdosten pato alkaa purkautua ei-toivotulla tavalla kannattavien ja ennen koronakriisiä terveellä pohjalla olleiden yritysten lopettamisten ja alasajojen kautta.

Finnveran takausosuus jopa 90 prosenttia, jos rahoituksen järjestyminen sitä edellyttää7.5.2020 14:04:53 EESTTiedote

Finnvera varautuu koronaviruspandemian jatkuessa syntyviin erilaisiin rahoitustarpeisiin nostamalla takausosuutensa enimmillään 90 prosenttiin. Jatkossakin Finnveran takausosuus on ensisijaisesti 80 prosenttia, mutta jopa 90 prosentin takaus voidaan myöntää pankin myöntämien velkakirjaluottojen takaamiseen, jos pk-yrityksen rahoituksen järjestyminen sitä ehdottomasti edellyttää.

Finnveran takausosuus nousee enimmillään 90 prosenttiin24.4.2020 12:09:23 EESTTiedote

Finnvera on tähän mennessä myöntänyt pk-yritysten koronaviruksesta johtuvien lisääntyneiden käyttöpääomatarpeiden rahoittamiseen enimmillään 80 prosentin takauksia pankkilainoille. Takaus helpottaa lainansaantia pankista, kun takausosuudelle ei tarvita muita vakuuksia. Nyt Finnvera valmistelee 90 prosentin takausten käyttöä niissä pk-yritysten tilanteissa, joissa yrityksen rahoituksen järjestyminen sitä ehdottomasti edellyttää. Finnvera edellyttää, että hyöty takausosuuden nostamisesta kohdistuu suoraan rahoitettaville yrityksille.

Finnvera tehnyt maalis–huhtikuussa 10 000 rahoitus- ja muutospäätöstä21.4.2020 11:29:47 EESTTiedote

Finnvera on tehnyt maaliskuun alusta lähtien jo 10 000 rahoitus- ja muutospäätöstä pk-yrityksille. Hakemuksia on tullut noin 11 000. Nopeasti kasvaneista määristä huolimatta päätökset on pystytty tekemään pääsääntöisesti noin kahdessa päivässä eikä palvelu ole ruuhkautunut. Toimialoista kärjessä ovat teollisuus sekä kauppa ja kuluttajapalvelut. Finnvera on myöntänyt uutta rahoitusta 390 miljoonaa euroa. Tällä on mahdollistettu yhteistyössä pankkien kanssa pk-yritysten tarpeisiin rahoitusta noin 630 miljoonaa euroa. Finnvera voi myöntää pankin myöntämälle lainalle 80 prosentin takauksen.

Joustot ja investointien tukeminen etusijalla suuryritysten rahoituksessa koronan aiheuttamassa tilanteessa8.4.2020 11:36:05 EESTTiedote

Finnvera suhtautuu joustavasti muutoksiin, kuten lainojen takaisinmaksujen lykkäämiseen, myös suuryritysten rahoitusjärjestelyissä koronaviruksen aiheuttamassa tilanteessa. Finnvera voi rahoittaa vientiin suuntautuvia investointeja kotimaassa ja taata rahoitusta myös suuremmille yrityksille enintään 30 miljoonaan euroon asti siten, ettei Finnverasta tule päärahoittajaa.

Finnverasta maaliskuussa 5 300 päätöstä pk-rahoitusjärjestelyissä – eniten kasvua Pohjois-Karjalassa ja Pohjanmaalla6.4.2020 16:20:21 EESTTiedote

Finnvera teki maaliskuussa nykyisille ja uusille pk-yritysasiakkaille yhteensä yli 5 300 päätöstä rahoitusjärjestelyistä. Määrä on yli viisinkertainen edellisvuoden maaliskuuhun verrattuna. Uutta kriisirahoitusta on myönnetty jo yli tuhannelle yritykselle, ja maksuaikajärjestelyjä on tehty samaan aikaan yli neljälle tuhannelle yritykselle. Eniten kasvua uuden rahoituksen myöntämisessä on ollut Pohjois-Karjalassa ja Pohjanmaalla, joissa rahoitusjärjestelyiden määrä on kolminkertaistunut edellisen vuoden maaliskuuhun verrattuna. Pienintä muutos on ollut Kainuussa, jossa on myös ensimmäisiä tautitapauksia ilmennyt muuta maata myöhemmin.