Finnveran käyttöpääomarahoitus suuntautuu Lounais-Suomessa nyt kasvun rahoitukseen – Yrityskauppojen rahoitus nousi selvästi, Satakunnassa kasvoi erityisesti kasvavien ja kansainvälistyvien yritysten rahoitus

Finnveran rahoituksen painopiste siirtyi Lounais-Suomessa alkuvuonna 2021 jälleen liiketoimintojen kasvun edellyttämään käyttöpääomaan, kun edellisvuonna rahoitus painottui koronakriisistä johtuneeseen yritysten kassojen vahvistamiseen. Finnvera myönsi tammi‒kesäkuussa 2021 Lounais-Suomessa rahoitusta yrityksille 128 miljoonaa euroa (144), mikä oli 12 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Rahoitus kohdistui pääasiassa pk- ja midcap-yrityksille sekä jonkin verran suuryrityksiksi luettaville yrityksille. Suuryrityksille myönnetty kotimaan rahoitus mukaan lukien Finnveran rahoitus Lounais-Suomessa oli alkuvuonna 2021 yhteensä 344 miljoonaa euroa. Luku sisältää yksittäisen suuren rahoituksen. Rahoituksen painopisteen muutos kertoo yritysten tilanteen normalisoitumisesta. Yritysten positiivisista tulevaisuuden odotuksista kertonee myös se, että Finnveran rahoittamien yrityskauppojen määrä kasvoi Lounais-Suomessa merkittävästi.

Finnveran Lounais-Suomen rahoitus käyttötarkoituksen mukaan 1-6/2021

Lounais-Suomeen sijoittuu suuria veturitoimialoja, kuten telakat, autoteollisuus ja esimerkiksi lääketeollisuus, ja alueen elinkeinorakenteeseen kuuluu sekä kansainvälisiä suuryrityksiä että runsaasti pieniä ja keskisuuria yrityksiä.

Finnvera sai vuonna 2020 valtuudet myöntää käyttöpääomarahoitusta myös suurille yrityksille koronatilanteesta johtuneisiin rahoitustarpeisiin. Tämä on näkynyt myös Lounais-Suomen alueella.

- Suuryrityksillä on iso vaikutus alihankintaketjujen kautta pk-yritysten tilauskantoihin ja sitä kautta yritysten kasvunäkymiin laajasti, sanoo Finnveran Länsi-Suomen aluejohtaja Seija Pelkonen.

Finnveran rahoituksessa Lounais-Suomessa korostuvat alueen elinkeinorakenteesta johtuen juuri valmistavan teollisuuden toimialat: metallituotteiden valmistus, muu teollisuus ja valmistus sekä tukkukauppa. Satakunnassa metallialan ja muun teollisuuden ja valmistuksen osuus oli alkuvuonna yhteensä jopa yli 60 prosenttia Finnveran myöntämästä pk-yritysten rahoituksesta.

- Vaikka toimialat vaikuttavat perinteisiltä, niin useat näistä yrityksistä ovat osaamisensa puolesta huippuyrityksiä, jotka voittavat vientikauppoja maailmalta, toteaa Pelkonen.

Alueen talouden piristymistä kuvaa myös yrityskauppojen ja omistajanvaihdosten lisääntyminen. Alkuvuonna Finnveran rahoittamat omistajanvaihdokset nousivat 19 prosenttia edellisvuodesta 70 yritykseen, ja yrityskauppoihin myönnetty rahoitus kasvoi peräti 43 prosenttia 16,4 miljoonaan euroon.

Maakunnallisesti pk-yritysten rahoitus vaihtelee – Satakunnassa kasvua, Varsinais-Suomessa laskua

Maakunnallisesti tarkasteltuna rahoituksen määrä vaihtelee suuresti. Satakunnassa myönnetty pk-yritysten rahoitus kasvoi alkuvuonna 38 prosenttia 58 miljoonaan euroon (42). Varsinais-Suomessa rahoitusta myönnettiin 70 miljoonaa euroa (95), mikä puolestaan oli 26 prosenttia edellisvuoden vastaavaa aikaa vähemmän.

– Varsinais-Suomessa rahoituksellinen tilanne on vakaa, ja yrityksien kassatilanne on vahvistunut. Kun suhdannenäkymä on kääntynyt positiivisemmaksi, saavat yritykset hyvin pankkirahoitusta ilman Finnveran mukanaoloa. Satakunnassa korostuu etenkin kasvavien ja kansainvälitystyvien yritysten rahoitus. Ilahduttavaa on, että yritykset ovat voittaneet maailmalta vientikauppoja, joita olemme olleet rahoittamassa.

Finnveran käyttöpääomarahoitus suuntautuu nyt kasvun rahoitukseen - ”Kun kauppa käy, on kysyntää myös toimitusvakuuksille”

Finnveran rahoituksesta Lounais-Suomessa 44 prosenttia kohdistui käyttöpääomaan. Yritykset ovat tarvinneet rahoitusta liikevaihdon ja tilauskantojen kääntyessä kasvuun. Tämä näkyy myös toimitusvakuuksien merkittävänä osuutena (22 %).

– Kun kauppa käy, on kysyntää myös toimitusvakuuksille. Lounais-Suomessa on runsaasti projektiluontoisia toimituksia tekeviä pk- ja midcap -yrityksiä, jotka tarvitsevat toiminnassaan toimitusvakuuksia. Myös investointien rahoitus on ollut korkealla tasolla, mikä osaltaan selittyy kasvaneella yrityskaupparahoituksella, toteaa Pelkonen.

Matkailun vaikeudet näkyivät Ahvenanmaan rahoituksessa 2020 – rahoitustilanne normalisoitunut hyvän kesän jälkeen

Ahvenanmaan yritysten rahoituksessa muutos edellisvuodesta on erittäin suuri. Ahvenanmaalla rahoitusta myönnettiin alkuvuonna 2021 vain 1 miljoonaa euroa (7), eli määrä laski 90 prosenttia.

– Ahvenanmaan rahoituskysyntä on palannut normaalitasolleen. Matkailusta merkittävästi riippuvaisen maakunnan viime vuotta leimasi koronarajoituksien tuomat haasteet, mikä aiheutti matkailualan ja siihen liitännäisten liiketoimintojen äkillisen romahtamisen. Nyt takana on hyvä matkailukesä, ja yritykset ovat pärjänneet rahoituksellisesti omillaan.

Lisätiedot:

Seija Pelkonen, aluejohtaja, Länsi-Suomi, Finnvera, puh. 029 460 2620

Liite: Lounais-Suomen aluekatsaus 1-6/2021 (PDF)

Seija Pelkonen, aluejohtaja, Länsi-Suomi, Finnvera, puh. 029 460 2620

Finnveran Lounais-Suomen rahoitus käyttötarkoituksen mukaan 1-6/2021
Finnveran Länsi-Suomen aluejohtaja Seija Pelkonen

Finnveran rahoitus kohdistui alkuvuonna aiempaa enemmän yritysten kasvuhankkeisiin Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä ja Päijät-Hämeessä – Pirkanmaalla investointi- ja omistajanvaihdosaktiivisuus muita maakuntia alhaisempi31.8.2021 09:15:00 EEST | Tiedote

Finnveran alkuvuonna Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä myöntämä rahoitus väheni edellisvuodesta, mutta kohdistui nyt pääasiassa yritysten kasvun mahdollistamiseen. Vuotta aiemmin rahoituksen painopiste oli koronapandemian aiheuttamissa yritysten käyttöpääomatarpeissa ja yritysten maksuvalmiuden turvaamisessa epävarmassa tilanteessa. Niinpä rahoituksen volyymin pieneneminen ei ole yritysten kannalta yksinomaan huono uutinen. Päijät-Hämeessä myönnetyn rahoituksen määrä kasvoi hieman. Finnvera myönsi tammi-kesäkuussa rahoitusta Pirkanmaan, Päijät-Hämeen ja Kanta-Hämeen alueelle yhteensä 98 miljoonaa euroa, kun viime vuonna vastaavana ajankohtana rahoitusta myönnettiin yhteensä 148 miljoonaa euroa. Verrattuna alkuvuoteen 2019 myönnetyn rahoituksen kokonaismäärä oli kuitenkin noin kolmanneksen korkeampi.

Efterfrågan på finansiering till små och medelstora företag jämnades ut och återgick till normal nivå i början av 2021 i Södra och Mellersta Österbotten. I Österbotten var efterfrågan på finansiering fortfarande livligare än normalt i och med den ökade finansieringen av exportaffärer. Totalt sett minskade den finansiering som beviljades de tre österbottniska landskapen i början av året jämfört med året innan. Finnvera beviljade de tre österbottniska landskapen finansiering till ett belopp på sammanlagt 59 miljoner euro (78) i januari–juni. I fjol syntes i Finnveras finansiering i synnerhet driftskapitalfinansiering på grund av coronakrisen. Driftskapitalets andel utgör 46 procent (65 %) av Finnveras finansiering i området, men i år har företagen behövt finansiering redan för tillväxten när omsättningen och orderstocken har börjat öka. Detta syns också i att leveranssäkerheternas andel av finansieringen har ökat avsevärt, till cirka en fjärdedel.

Etelä-Suomessa Finnveran rahoitus edelleen vuotta 2019 korkeammalla - Investoinnit kasvussa, omistajanvaihdosbuumi jatkuu Uudellamaalla, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa27.8.2021 10:15:00 EEST | Tiedote

Etelä-Suomen alueella Finnveran rahoitus palasi alkuvuonna lähemmäksi koronakriisiä edeltänyttä tilannetta vuoden 2020 kysyntäpiikin jälkeen. Finnvera myönsi tammi‒kesäkuussa 2021 kotimaan rahoitusta alueen yrityksille yhteensä noin 238 miljoonaa euroa (374). Kaikissa alueen maakunnissa, Uudellamaalla, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa, pk-yritysten rahoitus oli edelleen alkuvuotta 2019 korkeammalla tasolla. Myös rahoituksen keskikoko on kasvanut aiempiin vuosiin verrattuna. Finnveran rahoitus kohdentuu entistä enemmän investointeihin ja omistajanvaihdoksiin, jotka nousivat Etelä-Suomen alueella ennätystasolle. Toimialoista teollisuuden osuus rahoituksesta on merkittävin. Matkailun osuus Finnveran rahoituksesta on palannut normaalitasolle. Etenkin Helsingissä ja Etelä-Karjalassa matkailun tilanne jatkuu osittain haastavana.

Pk-yritysten rahoituksen kysyntä tasaantui ja palautui normaalitasolle alkuvuonna 2021 Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla. Pohjanmaalla rahoituksen kysyntä oli edelleen tavanomaista vilkkaampaa lisääntyneen vientikauppojen rahoittamisen myötä. Kokonaisuutena kolmeen pohjalaismaakuntaan alkuvuonna myönnetty rahoitus laski edellisvuodesta. Finnvera myönsi rahoitusta alueella tammi-kesäkuussa yhteensä 59 miljoonaa euroa (78). Viime vuonna Finnveran rahoituksessa näkyi erityisesti koronakriisin aiheuttama käyttöpääomarahoitus. Käyttöpääoman osuus rahoituksesta oli alueella 46 prosenttia kun se alkuvuonna 2020 oli vielä 65 prosenttia. Tänä vuonna yritykset ovat tarvinneet rahoitusta myös kasvua varten liikevaihdon ja tilauskantojen kääntyessä nousuun. Tämä näkyy myös siinä, että toimitusvakuuksien osuus rahoituksesta on noussut merkittäväksi, noin neljännekseen.

Finnveras driftskapitalfinansiering är nu inriktad på tillväxtfinansiering i Sydvästra Finland – Finansieringen av företagsförvärv ökade tydligt, i Satakunta ökade i synnerhet finansieringen av växande och internationaliserade företag26.8.2021 09:51:31 EEST | Tiedote

Tyngdpunkten för Finnveras finansiering överfördes i början av 2021 till det driftskapital som affärsverksamhetens tillväxt förutsätter, medan finansieringen föregående år fokuserade på att stärka företagens kassor på grund av coronakrisen. Finnvera beviljade i januari-juni 2021 finansiering till företag i Sydvästra Finland till ett belopp av 128 miljoner euro (144), vilket var 12 procent mindre än året innan. Finansieringen var främst inriktad på SMF- företag, samt några företag som anses vara stora. Inklusive inhemsk finansiering till stora företag uppgick Finnveras finansiering i Sydvästra Finland i början av 2021 till 344 miljoner euro. I siffran ingår en enda stor finansiering. Förändringen i finansieringens tyngdpunkt visar att företagens situation normaliseras. Av företagens positiva framtidsförväntningar torde också framgå att antalet företagsförvärv som Finnvera finansierar ökade betydligt.