Finnveran Maat ja markkinat -katsaus 1/2021: Kiina toipui koronasta, Turkin talous ajautui vaikeuksiin – Myanmar avautui ja sulkeutui

Vientimarkkinoilla saattaa olla edessä uusjako, kun koronapandemia väistyy. Tällä hetkellä maat toipuvat tilanteesta kuitenkin hyvin eri tahtiin. Yksi voittajista on Kiina, joka toipui koronaviruksesta varsin nopeasti. Turkki puolestaan kamppailee heikentyvän valuutan ja rahapolitiikan ongelmissa. Turkki on suomalaisten yritysten perinteinen vientimarkkina, mikä on heijastunut myös Finnveraan vientitakuukysyntänä. Finnveran maavastuissa maa oli vuoden 2020 lopussa 10 tärkeimmän maan joukossa. Taloudellinen ja poliittinen epävarmuus on lisääntynyt maailmassa myös muista syistä kuin koronasta johtuen. Myanmar oli vasta avautumassa kansainväliselle kaupalle, mutta on tällä hetkellä sotilasvallankaappauksen keskellä.

Taloudellisen ja poliittisen epävarmuuden lisääntyminen kasvattaa tyypillisesti tarvetta vientitakuulaitosten takaamalle rahoitukselle. Vientitakuulaitosten, kuten Finnveran, tehtävänä on kantaa riskiä ja mahdollisuuksien mukaan jatkaa vienninrahoitusta yritysten hyville hankkeille. Näin Turkin, Kiinan ja Myanmarin tilannetta seurataan yritysrahoituksen näkökulmasta.

Turkki – Euroopan talouskasvu luo vientimahdollisuuksia, Turkin talous epävakaa

Turkin talous kasvoi hienoisesti 2020, vaikka koronan toinen aalto pakotti kiristämään rajoituksia uudelleen vuoden loppua kohti. Yksi tärkeimmistä sektoreista koko talouden kannalta on turismi, joka ajautui pandemian aikana vaikeuksiin. Näkymiä on parantanut koronarokotusten aloittaminen Turkissa ja turistien lähtömaissa. Talouden toipumisen toivotaan lisäävän vähitellen myös työllistymistä, vaikka yrityskonkurssien arvioidaan kasvavan. Maan talousvaikeudet ovat vaikuttaneet hallituksen suosioon.

Koronan aiheuttamien toimintavaikeuksien ohella monen yrityksen huolena on heikentyneen liiran aiheuttama valuuttamääräisen rahoituksen sekä tuonnin kallistuminen. Yritysten ohella myös valtio ja useat pankit ovat hyödyntäneet ulkomaista rahoitusta, ja kasvanut rahoitustarve altistaa Turkin rahoituksen saatavuudessa tapahtuville muutoksille. Kansainväliset rahoitusmarkkinat, joiden luottamuksen säilyttäminen on tärkeää, seuraavat Turkin tilan kehittymistä.

- Vientitakuukysyntä yli 80 miljoonan asukkaan Turkkiin suuntautuvalle suomalaiselle viennille ja viennin rahoitukselle on jatkunut. Finnvera voi tällä hetkellä harkita vientitakuiden ja rahoituksen myöntämistä eri instrumenteilla lyhyen sekä keskipitkän tai pitkän maksuajan vientikaupoille, sanoo tiimipäällikkö Anu-Leena Koskelainen Finnveran maariskien hallinta -tiimistä.

Kiinan toimet kriittisen huomion keskipisteessä – taustalla positiivista talouskehitystä

Kiinaa on läntisessä mediajulkisuudessa arvioitu viime aikoina entistä kriittisemmin. Syyt kumpuavat Kiinan lisääntyneestä halusta kasvattaa kansainvälistä vaikutusvaltaansa, omia etuja yhä suoraviivaisemmin ajavasta politiikasta ja sisäisistä konflikteista.

Moni asia Kiinan tekemisissä aiheuttaa oikeutetusti huolta, mutta usein positiivinen ja neutraali kehitys uhkaa jäädä negatiivisen uutisoinnin jalkoihin.

Maa on saanut koronaviruksen kuriin sekä markkinatilanteensa, tuotannon ja talouden normalisoitumaan, mikä luo kysyntää. Keskuskauppakamarin mukaan Suomen vienti Kiinaan on palannut kasvu-uralle. Suomen vienti Kiinaan on viime vuosina kääntynyt raaka-ainepainotteiseksi, mutta koneita ja laitteita kuin kehittyneempiä elektroniikkasektorin tuotteita viedään paljon. Mahdollisuuksia viennin kasvattamiseen on paljon. Kun mukaan lasketaan Kiinassa toimivien suomalaisyritysten kauppa, kasvavat volyymit selvästi. Kiinaan viedään kenties nyt myös tuotteita, jotka normaalitilanteessa olisi viety muille markkinoille mutta joita ei koronatilanteen vuoksi nyt pystytä hyödyntämään.

- Kysyntä Finnveran rahoitukselle ei markkinoiden kokoon ja viennin määrään suhteutettuna ole Kiinassa kovin suurta, mutta erilaisille vientikauppaa turvaaville rahoitusinstrumenteille on kuitenkin jatkuvaa tarvetta, joka voi toimia jopa kilpailuetuna viejälle. Uutena instrumenttina Kiinan markkinoille ollaan parhaillaan sovittamassa vekselitakuuta, joka yksittäistapauksissa voi auttaa sekä viejää että ostajaa kaupan toteutumisessa, Koskelainen sanoo.

Vaikka viennin edistäminen Suomesta käsin on ollut Kiinan maahantulorajoitusten vuoksi haasteellista, Kiinassa toimivat suomalaiset yritykset ja siellä toimiva Team Finland -vienninedistämisverkosto ovat aktiivisesti pystyneet tapaamaan asiakkaita ja luoneet uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Yhdysvaltain ja Kiinan suhteiden kehitys tullee vaikuttamaan myös yritysten toimintaympäristöön ja niiden globaaleihin tuotantoketjuihin. Osin kehitys saattaa vaatia tuotannon kriittisten palasten kotiuttamista, toisaalta taas yritykset voivat joutua varautumaan jopa kahden eri tuotantoketjun rakentamiseen – toista länsimaisille markkinoille, toista Kiinan markkinoille. Kehitys edellyttää yrityksiltä huolellista suunnittelua, poliittisten asioiden seurantaa ja eri vaihtoehtoihin varautumista.

Myanmarin vientipotentiaali haihtui

Myanmar siirtyi usean vuosikymmenen kestäneestä sotilashallinnosta siviilihallintoon vuonna 2011. Maan suhteiden normalisoituminen kansainväliseen yhteisöön ja velkojiin käynnistyi, ja muun muassa EU poisti kaikki pakotteet paitsi asevientikiellon. Muutosten myötä useat kansainväliset yritykset, investoijat sekä pankit kiinnostuivat maasta, myös suomalaisia yrityksiä suuntasi Myanmarin markkinoille.

- Myanmarissa nähtiin potentiaalia, ja maahan tehtiin vienninedistämismatkoja ja Suomi avasi maahan myös suurlähetystön. Maan avautuminen oli kuitenkin hidasta ja pysähtyi viimeistään meneillään olevaan sotilasvallankaappaukseen, Koskelainen sanoo.

Kansainvälinen yhteisö on tuominnut vallankaappauksen, vaatinut pidätettyjen vapauttamista sekä paluuta demokratiaan. YK on tuominnut vallankaappauksen, mutta ei ole pystynyt päättämään Myanmariin kohdistettavista pakotteista. EU on asettanut vallankaappauksen jälkeen Myanmariin kohdistuvia pakotteita. Jotkut kansainväliset yhtiöt ovat poistuneet Myanmarista.

- Myanmar tarvitsee ulkopuolista rahoitusta, mutta maan siirtyminen demokratiasta sotilashallintoon vaikeuttanee tarvittavan rahoituksen järjestymistä. Myanmarin kasvavien poliittisten ja taloudellisten vaikeuksien takia Finnvera ei tällä hetkellä voi myöntää vientitakuita Myanmariin suuntautuvalle viennille, mutta seuraamme Myanmarin tilanteen kehittymistä.

Lisätiedot:

Anu-Leena Koskelainen, maariskien hallinnan tiimipäällikkö, Finnvera, puh. 029 460 2819, anu-leena.koskelainen@finnvera.fi

Tutustu Maat ja markkinat 1/2021 -katsaukseen kokonaisuudessaan Finnveran uutishuoneessa

Tutustu Finnveran maaluokituksiin

Tutustu Finnveran taattuihin kauppoihin

Anu-Leena Koskelainen, maariskien hallinnan tiimipäällikkö, Finnvera, puh. 029 460 2819, anu-leena.koskelainen@finnvera.fi

Finnvera becomes signatory to the Poseidon Principles to measure the greenhouse gas emissions of ship finance19.4.2021 12:00:36 EEST | Press release

Finnish export credit agency Finnvera has joined the Poseidon Principles climate alignment agreement regarding the CO2 emissions of Finnveras’s ship finance portfolio. The Poseidon Principles are consistent with the policies and ambitions of the International Maritime Organization, including its ambition to reduce shipping’s total annual greenhouse gas emissions by at least 50% of 2008 levels by 2050. Commitment to the Poseidon Principles is a concrete step in Finnvera’s sustainability and corporate responsibility.

Finnvera sitoutuu alusrahoituksen ilmastovaikutuksia seuraaviin Poseidon Principles -periaatteisiin19.4.2021 12:00:02 EEST | Tiedote

Finnvera on sitoutunut alusrahoituksen ilmastovaikutuksia seuraaviin Poseidon Principles -periaatteisiin. Poseidon Principlesin jäsenet ovat keskeisiä laivarahoittajia, kuten kansainvälisiä pankkeja, mutta joukossa on myös Finnveran ohella muiden maiden vientitakuulaitoksia. Periaatteet noudattavat Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn tavoitteita puolittaa merenkulun vuosittaiset kasvihuonepäästöt vuoteen 2050 mennessä vuoden 2008 tasosta. Sitoutuminen Poseidon Principlesiin on konkreettinen askel Finnveran yritysvastuussa.

Finnveran Rahoitus & kasvu -katsaus: Korona jakoi toimialat voittajiin ja häviäjiin – Konkurssien määrä kasvaa mutta ei yksin koronan takia14.4.2021 11:00:00 EEST | Tiedote

Koronakriisi on jakanut toimialat ja jopa yritykset alojen sisällä menestyviin ja kärsiviin. Teollisuudessa tilanne on selvästi parempi kuin muilla toimialoilla. Ravintola- ja matkailualan yrityksissä puolestaan kamppaillaan aikaa vastaan, ja rahoittajien joustavuutta tarvitaan. Julkinen yritysrahoitus on koronakriisin aikana kasvanut merkittävästi, ja riskejä on jaettu uudelleen yksityisten ja julkisten rahoittajien kesken. Konkurssien määrä kasvaa, mutta monessa tapauksessa syyt ovat koronaa syvemmällä. Tämä käy ilmi Finnveran Rahoitus & kasvu -katsauksesta ja rahoitusammattilaisille tehdystä kyselystä.

European guarantee will enable Finnvera to grant EUR 650 million of loans to Finnish companies6.4.2021 17:14:16 EEST | Press release

Finnvera is joining the Pan-European Guarantee Fund (EGF) programme of the European Investment Bank (EIB) Group. On 1 April 2021, Finnvera and the EIB signed an agreement on a guarantee programme which will enable Finnvera to grant a total of EUR 650 million of working capital and investment loans, mainly for the financing needs of large enterprises. This funding will have a 75% EIB guarantee. The guarantee programme will be in force until the end of 2021.

Finnveralle mahdollisuus myöntää 650 miljoonaa euroa Euroopan investointipankin takaamia lainoja suurille yrityksille6.4.2021 17:14:00 EEST | Tiedote

Finnvera liittyy Euroopan investointipankki -ryhmän (EIP) Pan-European Guarantee Fund (EGF) -takausohjelmaan. Finnvera ja EIP allekirjoittivat 1.4.2021 sopimuksen takausohjelmasta, jonka puitteissa Finnvera voi myöntää kaikkiaan 650 miljoonaa euroa käyttöpääoma- ja investointilainoja pääasiassa suurten yritysten rahoitustarpeisiin. Rahoituksella on EIP:n 75 prosentin takaus. Takausohjelma on voimassa vuoden 2021 loppuun asti.

Lyhennysvapaiden kysyntä kääntyi kasvuun – näissä tilanteissa rahoituksen hinta voi nousta29.3.2021 12:32:27 EEST | Tiedote

Yritysten tarve lyhennysvapaille kääntyi kasvuun helmi‒maaliskuun vaihteessa, kun koronatilanne paheni ja rajoituksia lisättiin. Päivittäinen lyhennysvapaahakemusten määrä kasvoi noin 50 kappaleeseen Finnverassa. Pääosa kasvusta tulee matkailu- ja ravintola-alalta, jossa hakemusmäärä kaksinkertaistui. Lyhennysvapaiden käsittely on nyt viime vuotta mutkikkaampaa muun muassa valtiontukisääntelyn vuoksi. Finnvera myöntää lyhennysvapaan nostamatta marginaalia ja laina-aikaa jatkaen, mutta voi joutua korottamaan takauksensa tai lainansa marginaalia, jottei yritykselle kerry liikaa valtiontukea. Pahimmillaan valtiontuen enimmäismäärän ylitys johtaa siihen, että yritys joutuu palauttamaan tukia tai uusi tuki jää saamatta.