Finnveran takausosuus jopa 90 prosenttia, jos rahoituksen järjestyminen sitä edellyttää

Finnvera varautuu koronaviruspandemian jatkuessa syntyviin erilaisiin rahoitustarpeisiin nostamalla takausosuutensa enimmillään 90 prosenttiin. Jatkossakin Finnveran takausosuus on ensisijaisesti 80 prosenttia, mutta jopa 90 prosentin takaus voidaan myöntää pankin myöntämien velkakirjaluottojen takaamiseen, jos pk-yrityksen rahoituksen järjestyminen sitä ehdottomasti edellyttää.

Jotta korkeammasta takausosuudesta tuleva hyöty kohdistuisi täysimittaisesti yrityksille, Finnvera asettaa samalla hintakaton takaamalleen pankin lainalle ja rajaa pankin lainasta perimän koron enimmäismarginaalia ja toimitusmaksua.

− Tärkeintä on, että yritys ottaa edelleenkin rahoitustarpeissa yhteyden ensin omaan pankkiin. Suurin osa yrityksistä tulee arviomme mukaan saamaan jatkossakin pankkirahoitusta alhaisemmillakin takausosuuksilla, minkä vuoksi Finnveran takausosuuden yleinen nostaminen 90 prosenttiin ei ole aiheellista. Lisäksi se nostaa aina yrityksen rahoituskustannuksia, toteaa Finnveran liiketoimintajohtaja Juuso Heinilä.

90 prosentin takauksen myöntämisessä EU:n valtiontukisääntelyyn liittyvään laskentaan käytetään uutta korona-valtiontukimuotoa, joka osaltaan asettaa ehtoja korotetun takauksen myöntämiselle. Finnveran on toimitettava tiedot kaikista 90 prosentin takauksen saaneista yrityksistä EU:n komissiolle, joka julkaisee yritysten tiedot sivustollaan. Finnvera noudattaa omassa toiminnassaan salassapitosäädöstä, jonka mukaan asiakastiedot eivät ole julkisia.

Korotettu takausosuus on haettavissa heti ja se on käytettävissä vuoden 2020 loppuun.

Korotetun takausosuuden edellytykset

Korotettua 90 prosentin takausosuutta voidaan käyttää, jos lainan hakija on pk-yritys, joka tarvitsee rahoitusta investointeihin tai käyttöpääomaan ja jos rahoitus ei ilman korotettua takausosuutta muutoin järjestyisi.

Takaus voi kohdistua pankin myöntämään vähintään 50 000 euron suuruiseen velkakirjaluottoon, jonka laina-aika on enintään 6 vuotta ja lyhennysvapaa enintään 12 kuukautta. Laina voi olla määrältään enintään yrityksen vuoden 2019 palkkakulut kaksinkertaisena tai enintään 25 prosenttia yrityksen liikevaihdosta vuonna 2019.

Velkakirjaluotto voidaan myöntää sekä investointeihin että käyttöpääomarahoitukseksi. Yritys ei voi maksaa taattavalla luotolla olemassa olevia vastuita pankille eikä sitä voi käyttää talletusvakuutena.

Korotettua takausosuutta käytetään tapauskohtaisen harkinnan perusteella, ja Finnvera edellyttää takaukselleen normaalin luottopolitiikkansa mukaiset vakuudet.

Pankin luoton korkomarginaali voi olla enintään 2 % p.a. ja toimituskulut enintään 1 % luoton pääomasta. Luottokustannuksia ei saa nostaa ilman Finnveran suostumusta. Luotonantaja antaa kaikkiin luotonsaajalle aiemmin myöntämiinsä rahoituksiin vähintään 12 kuukauden lyhennysvapaan luottoaikaa pidentäen ja jatkaa limiittien voimassaoloaikaa vähintään 12 kuukautta. Luotolla nostettuja varoja ei saa käyttää luotonantajan luotonsaajalle myöntämien vastuiden maksamiseen, pantata tai muuten antaa vakuudeksi tai lainata.

Finnveran takauksen takausprovisio 90 prosentin takaukselle korkeimmillaan 2,55 % p.a. riippuen yrityksen riskiluokasta ja laina-ajasta. Finnveran takaus kattaa 90 prosenttia pankkilainan riskistä, ja Finnveran on hinnoittelulla katettava oma osuutensa luottotappioista.

Ajantasaiset tiedot Finnveran rahoituspalveluista koronatilanteesta löytyvät osoitteesta finnvera.fi/korona.

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2576

Vuoden 2020 ilmiöt Suomen taloudessa: Nämä asiat yllättivät, nämä muuttuivat - ehkä pysyvästi29.12.2020 09:00:00 EETTiedote

Päättymässä oleva vuosi 2020 jää historiaan vuotena, jonka korona mullisti ja jolloin taloudessa lähes kaikki meni toisin kuin tammikuussa kuvittelimme. Vielä oleellisempaa on se, että moni asia on tämän jälkeen pysyvästi toisin, arvioi Finnveran pääekonomisti Timo Lindholm. Kaikki koetut yllätykset eivät kuitenkaan ole negatiivisia, vaan oudoissa oloissa on nähty myös monia myönteisiä ilmiöitä. Kokosimme 6+1 koronavuoden talouden ilmiötä.

Finnvera: Export Credit Agency guarantees exports and assesses risks on a long-term basis - The aim is to secure the continuity of exports18.12.2020 13:00:00 EETPress release

The long-term nature of funding is a key factor in Finnish export companies’ and foreign buyers’ commitment to transactions. Trade negotiations are long processes, especially when talking about large-scale commodities such as a cruise ship. In 2015, Finnvera made the credit decision on the Mardi Gras ship handed over by the Meyer Turku Shipyard to the Carnival Cruise Line shipping company today.

Finnvera: Vientitakuulaitos takaa vientiä ja arvioi riskejä pitkäjänteisesti – tehtävänä viennin jatkuvuuden turvaaminen18.12.2020 13:00:00 EETTiedote

Rahoituksen pitkäjänteisyys on keskeinen tekijä siinä, että suomalaiset vientiyritykset ja ulkomaiset ostajat voivat sitoutua kauppoihin. Kauppaneuvottelut ovat pitkiä prosesseja, etenkin kun kyseessä on risteilyaluksen kaltainen suuren mittaluokan hyödyke. Finnvera teki päätöksen Meyer Turun telakalta tänään Carnival Cruise Line -varustamolle luovutetun Mardi Gras -aluksen rahoituksesta vuonna 2015.

Pienten vientikauppojen rahoitukseen tarvitaan työkaluja – Finnvera ryhtyy valmistelemaan suorien vientiluottojen myöntämistä11.12.2020 09:00:00 EETTiedote

Suomalaisilta viejiltä puuttuvat pienten vientikauppojen rahoituksen työkalut, jotka ulkomaisilla kilpailijoilla on käytössään. Suomalaiset vientiyritykset ovat tällä hetkellä selvästi ulkomaisia kilpailijoitaan heikommassa asemassa, koska pankkien tarjonta pienten vientikauppojen rahoitukseen on riittämätöntä. Tämä käy ilmi Finnveran teettämästä selvityksestä, johon haastateltiin muun muassa 15 kotimaista ja kansainvälistä pankkia sekä 40 vientiyritystä. Finnvera ryhtyy selvityksen pohjalta valmistelemaan suorien vientiluottojen myöntämistä pienten vientikauppojen vauhdittamiseksi.

Finnveran luottovakuutuksia käytetty edellisvuotta enemmän – luottovakuutus turvaa vientiä ja parantaa viejän kilpailukykyä19.11.2020 11:08:01 EETTiedote

Finnvera on myöntänyt vientikauppoihin luottovakuutuksia tänä vuonna 213 kappaletta, kaikkiaan 67 miljoonalla eurolla. Kappalemääräisesti myöntäminen kasvoi 57 prosenttia edellisvuodesta. Koronatilanteen vuoksi Finnvera voi myöntää luottovakuutuksia EU-komission poikkeusluvalla myös esimerkiksi EU-maihin, Japaniin ja Yhdysvaltoihin. Puolet myönnetyistä luottovakuutuksista kohdistuukin näihin maihin. Poikkeuslupa jatkuu noin kesäkuun 2021 loppuun asti. Koronakriisin aiheuttamassa epävarmuudessa rahoituksen ja riskienhallinnan merkitys on suurempi kuin koskaan. Positiivista on, että erityisesti pk-yritykset ovat löytäneet luottovakuutukset.