Finnveran takausosuus jopa 90 prosenttia, jos rahoituksen järjestyminen sitä edellyttää

Finnvera varautuu koronaviruspandemian jatkuessa syntyviin erilaisiin rahoitustarpeisiin nostamalla takausosuutensa enimmillään 90 prosenttiin. Jatkossakin Finnveran takausosuus on ensisijaisesti 80 prosenttia, mutta jopa 90 prosentin takaus voidaan myöntää pankin myöntämien velkakirjaluottojen takaamiseen, jos pk-yrityksen rahoituksen järjestyminen sitä ehdottomasti edellyttää.

Jotta korkeammasta takausosuudesta tuleva hyöty kohdistuisi täysimittaisesti yrityksille, Finnvera asettaa samalla hintakaton takaamalleen pankin lainalle ja rajaa pankin lainasta perimän koron enimmäismarginaalia ja toimitusmaksua.

− Tärkeintä on, että yritys ottaa edelleenkin rahoitustarpeissa yhteyden ensin omaan pankkiin. Suurin osa yrityksistä tulee arviomme mukaan saamaan jatkossakin pankkirahoitusta alhaisemmillakin takausosuuksilla, minkä vuoksi Finnveran takausosuuden yleinen nostaminen 90 prosenttiin ei ole aiheellista. Lisäksi se nostaa aina yrityksen rahoituskustannuksia, toteaa Finnveran liiketoimintajohtaja Juuso Heinilä.

90 prosentin takauksen myöntämisessä EU:n valtiontukisääntelyyn liittyvään laskentaan käytetään uutta korona-valtiontukimuotoa, joka osaltaan asettaa ehtoja korotetun takauksen myöntämiselle. Finnveran on toimitettava tiedot kaikista 90 prosentin takauksen saaneista yrityksistä EU:n komissiolle, joka julkaisee yritysten tiedot sivustollaan. Finnvera noudattaa omassa toiminnassaan salassapitosäädöstä, jonka mukaan asiakastiedot eivät ole julkisia.

Korotettu takausosuus on haettavissa heti ja se on käytettävissä vuoden 2020 loppuun.

Korotetun takausosuuden edellytykset

Korotettua 90 prosentin takausosuutta voidaan käyttää, jos lainan hakija on pk-yritys, joka tarvitsee rahoitusta investointeihin tai käyttöpääomaan ja jos rahoitus ei ilman korotettua takausosuutta muutoin järjestyisi.

Takaus voi kohdistua pankin myöntämään vähintään 50 000 euron suuruiseen velkakirjaluottoon, jonka laina-aika on enintään 6 vuotta ja lyhennysvapaa enintään 12 kuukautta. Laina voi olla määrältään enintään yrityksen vuoden 2019 palkkakulut kaksinkertaisena tai enintään 25 prosenttia yrityksen liikevaihdosta vuonna 2019.

Velkakirjaluotto voidaan myöntää sekä investointeihin että käyttöpääomarahoitukseksi. Yritys ei voi maksaa taattavalla luotolla olemassa olevia vastuita pankille eikä sitä voi käyttää talletusvakuutena.

Korotettua takausosuutta käytetään tapauskohtaisen harkinnan perusteella, ja Finnvera edellyttää takaukselleen normaalin luottopolitiikkansa mukaiset vakuudet.

Pankin luoton korkomarginaali voi olla enintään 2 % p.a. ja toimituskulut enintään 1 % luoton pääomasta. Luottokustannuksia ei saa nostaa ilman Finnveran suostumusta. Luotonantaja antaa kaikkiin luotonsaajalle aiemmin myöntämiinsä rahoituksiin vähintään 12 kuukauden lyhennysvapaan luottoaikaa pidentäen ja jatkaa limiittien voimassaoloaikaa vähintään 12 kuukautta. Luotolla nostettuja varoja ei saa käyttää luotonantajan luotonsaajalle myöntämien vastuiden maksamiseen, pantata tai muuten antaa vakuudeksi tai lainata.

Finnveran takauksen takausprovisio 90 prosentin takaukselle korkeimmillaan 2,55 % p.a. riippuen yrityksen riskiluokasta ja laina-ajasta. Finnveran takaus kattaa 90 prosenttia pankkilainan riskistä, ja Finnveran on hinnoittelulla katettava oma osuutensa luottotappioista.

Ajantasaiset tiedot Finnveran rahoituspalveluista koronatilanteesta löytyvät osoitteesta finnvera.fi/korona.

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2576

Tulosvaroitus: Finnvera-konserni heikentää tulosnäkymiään vuodelle 20201.7.2020 12:00:00 EESTTiedote

Pörssitiedote 1.7.2020 klo 12.00 Finnvera Oyj, sisäpiiritieto Finnvera-konserni arvioi 26.2.2020 julkistetussa toimintakertomuksessaan ja tilinpäätöksessään, että Finnvera-konsernin toiminnan odotetaan olevan itsekannattavaa myös vuonna 2020 todeten, että tappioiden toteutumiseen ja odotettavissa olevien tappioiden kehitykseen liittyy epävarmuutta, mikä saattaa vaikuttaa tuloksen muodostumiseen merkittävästikin. Koronaviruspandemia aiheuttaa poikkeuksellista epävarmuutta tulevaisuuden näkymiin. Tämän hetken talousennusteiden mukaan muun muassa makrotaloudellisten indikaattoreiden laskennallisen vaikutuksen odotettavissa oleviin luottotappioihin arvioidaan pienentävän Finnvera-konsernin tulosta siten, että konsernin toiminta on tappiollista vuonna 2020. Finnvera-konsernin tappiollista tulosta kattavan vapaan oman pääoman ja valtiontakuurahaston määrä oli vuoden 2019 lopussa 1,9 miljardia euroa. Finnvera-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2020 julkistetaan 21.8.2020. Lisätiedot: Pauli

Profit warning: Finnvera Group reduces its outlook for 20201.7.2020 12:00:00 EESTPress release

Stock Exchange Release July 1 2020 at 12 pm Finnvera Plc, inside information In its report of the Board of Directors and financial statements released on 26 February 2020, Finnvera Group estimated that its operations are expected to remain self-sustainable in 2020 and that the development of realised and expected credit losses involves uncertainty, which may have a considerable impact on the generation of the result. The coronavirus pandemic causes exceptional uncertainty in the outlook. According to current financial forecasts, the calculated impact of macroeconomic indicators on expected credit losses, among other factors, is estimated to impair Finnvera Group’s result so that the Group’s operations are unprofitable in 2020. At the end of 2019, non-restricted equity and the State Guarantee Fund covering a deficit in Finnvera Group’s results totalled EUR 1.9 billion. Finnvera Group’s Half-Year Report 1 January–30 June 2020 will be released on 21 August 2020. Further information: Pauli

Finnveran yritysrahoitusmittari 2/20: Koronakriisin ensi vaiheesta torjuntavoitto – Lyhennysvapaiden ja käyttöpääoman kysyntään toinen aalto syksyllä16.6.2020 10:11:42 EESTTiedote

Koronakriisin ensimmäinen vaihe on selätetty monissa yrityksissä eräänlaisella torjuntavoitolla, mutta syksyä odotetaan hyvin ristiriitaisissa tunnelmissa. Tämä käy ilmi Finnveran yritysrahoitusmittarista. Lyhennysvapaiden ja lisärahoituksen kysynnän odotetaan voimistuvan tulevan puolen vuoden aikana, kun ilmeisimmät säästötoimet on jo tehty eikä liiketoiminta ole normaalitasolla. Kysyntä painottuu edelleen käyttöpääomaan, ja hakijoiksi odotetaan suurempia yrityksiä varsinkin teollisuuden aloilta. Vaarana on, että yrityskenttä polarisoituu kriisin seurauksena entistä selvemmin menestyjiin ja häviäjiin. Vienti tulee putoamaan, yksityinen kulutus on jo palautumassa.

Koronatilanne alensi omistajanvaihdosten määrää kolmanneksella – ”Hyvien omistajanvaihdoshankkeiden toivoisi mieluummin patoutuvan”22.5.2020 10:31:52 EESTTiedote

Koronakriisi on pienentänyt Finnveran rahoittamien omistajanvaihdosten määrää, ja vuonna 2020 omistajanvaihdoksiin myönnetty rahoitus todennäköisesti laskee. Maaliskuussa yrityskauppojen ja sukupolvenvaihdosten rahoituksia tehtiin Finnverassa vielä tasaiseen tahtiin, mutta huhtikuussa rahoitettujen omistajanvaihdosten kappalemäärä aleni 30 prosenttia verrattuna helmi- ja maaliskuuhun. Suurinta pudotus oli pienempien paikallisten yritysten kaupoissa majoitus- ja ravintolapalvelut-toimialalla, johon kohdistui merkittävästi rajoitustoimia. Riskinä on, että omistajanvaihdosten pato alkaa purkautua ei-toivotulla tavalla kannattavien ja ennen koronakriisiä terveellä pohjalla olleiden yritysten lopettamisten ja alasajojen kautta.

Finnveraan koronatilanteessa palkattu Anne-Marie Mutanen: ”Työprojekti, jota ei ihan heti tule uudestaan”29.4.2020 10:31:40 EESTTiedote

− Se, että teemme työtä tällaisessa tilanteessa, on varmasti lajissaan työprojekti, jota ei ihan heti tule uudestaan. Ketterästi opimme uutta, mukaudumme muutokseen ja uusiin linjauksiin. Eletään vahvasti tässä ja nyt, sanoo Finnveran Kuopion-toimipisteessä huhtikuun alussa aloittanut yritysrahoituksen asiantuntija Anne-Marie Mutanen. Koronatilanteesta johtuvien kasvaneiden hakemusmäärien käsittelyyn tarvittiin pikaisesti lisäresursseja, ja erityisrahoitusyhtiö Finnveraan palkattiin StaffPointin kautta lähes 50 osaajaa. Heistä 18 työskentelee Kuopiossa ja loput Helsingissä. Finnvera on tehnyt maaliskuun alusta tähän päivään mennessä jo yli 11 000 rahoitus- ja muutospäätöstä pk-yrityksille koronatilanteesta johtuen.