Finnveran takausosuus jopa 90 prosenttia, jos rahoituksen järjestyminen sitä edellyttää

Finnvera varautuu koronaviruspandemian jatkuessa syntyviin erilaisiin rahoitustarpeisiin nostamalla takausosuutensa enimmillään 90 prosenttiin. Jatkossakin Finnveran takausosuus on ensisijaisesti 80 prosenttia, mutta jopa 90 prosentin takaus voidaan myöntää pankin myöntämien velkakirjaluottojen takaamiseen, jos pk-yrityksen rahoituksen järjestyminen sitä ehdottomasti edellyttää.

Jotta korkeammasta takausosuudesta tuleva hyöty kohdistuisi täysimittaisesti yrityksille, Finnvera asettaa samalla hintakaton takaamalleen pankin lainalle ja rajaa pankin lainasta perimän koron enimmäismarginaalia ja toimitusmaksua.

− Tärkeintä on, että yritys ottaa edelleenkin rahoitustarpeissa yhteyden ensin omaan pankkiin. Suurin osa yrityksistä tulee arviomme mukaan saamaan jatkossakin pankkirahoitusta alhaisemmillakin takausosuuksilla, minkä vuoksi Finnveran takausosuuden yleinen nostaminen 90 prosenttiin ei ole aiheellista. Lisäksi se nostaa aina yrityksen rahoituskustannuksia, toteaa Finnveran liiketoimintajohtaja Juuso Heinilä.

90 prosentin takauksen myöntämisessä EU:n valtiontukisääntelyyn liittyvään laskentaan käytetään uutta korona-valtiontukimuotoa, joka osaltaan asettaa ehtoja korotetun takauksen myöntämiselle. Finnveran on toimitettava tiedot kaikista 90 prosentin takauksen saaneista yrityksistä EU:n komissiolle, joka julkaisee yritysten tiedot sivustollaan. Finnvera noudattaa omassa toiminnassaan salassapitosäädöstä, jonka mukaan asiakastiedot eivät ole julkisia.

Korotettu takausosuus on haettavissa heti ja se on käytettävissä vuoden 2020 loppuun.

Korotetun takausosuuden edellytykset

Korotettua 90 prosentin takausosuutta voidaan käyttää, jos lainan hakija on pk-yritys, joka tarvitsee rahoitusta investointeihin tai käyttöpääomaan ja jos rahoitus ei ilman korotettua takausosuutta muutoin järjestyisi.

Takaus voi kohdistua pankin myöntämään vähintään 50 000 euron suuruiseen velkakirjaluottoon, jonka laina-aika on enintään 6 vuotta ja lyhennysvapaa enintään 12 kuukautta. Laina voi olla määrältään enintään yrityksen vuoden 2019 palkkakulut kaksinkertaisena tai enintään 25 prosenttia yrityksen liikevaihdosta vuonna 2019.

Velkakirjaluotto voidaan myöntää sekä investointeihin että käyttöpääomarahoitukseksi. Yritys ei voi maksaa taattavalla luotolla olemassa olevia vastuita pankille eikä sitä voi käyttää talletusvakuutena.

Korotettua takausosuutta käytetään tapauskohtaisen harkinnan perusteella, ja Finnvera edellyttää takaukselleen normaalin luottopolitiikkansa mukaiset vakuudet.

Pankin luoton korkomarginaali voi olla enintään 2 % p.a. ja toimituskulut enintään 1 % luoton pääomasta. Luottokustannuksia ei saa nostaa ilman Finnveran suostumusta. Luotonantaja antaa kaikkiin luotonsaajalle aiemmin myöntämiinsä rahoituksiin vähintään 12 kuukauden lyhennysvapaan luottoaikaa pidentäen ja jatkaa limiittien voimassaoloaikaa vähintään 12 kuukautta. Luotolla nostettuja varoja ei saa käyttää luotonantajan luotonsaajalle myöntämien vastuiden maksamiseen, pantata tai muuten antaa vakuudeksi tai lainata.

Finnveran takauksen takausprovisio 90 prosentin takaukselle korkeimmillaan 2,55 % p.a. riippuen yrityksen riskiluokasta ja laina-ajasta. Finnveran takaus kattaa 90 prosenttia pankkilainan riskistä, ja Finnveran on hinnoittelulla katettava oma osuutensa luottotappioista.

Ajantasaiset tiedot Finnveran rahoituspalveluista koronatilanteesta löytyvät osoitteesta finnvera.fi/korona.

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2576

Koronatilanne alensi omistajanvaihdosten määrää kolmanneksella – ”Hyvien omistajanvaihdoshankkeiden toivoisi mieluummin patoutuvan”22.5.2020 10:31:52 EESTTiedote

Koronakriisi on pienentänyt Finnveran rahoittamien omistajanvaihdosten määrää, ja vuonna 2020 omistajanvaihdoksiin myönnetty rahoitus todennäköisesti laskee. Maaliskuussa yrityskauppojen ja sukupolvenvaihdosten rahoituksia tehtiin Finnverassa vielä tasaiseen tahtiin, mutta huhtikuussa rahoitettujen omistajanvaihdosten kappalemäärä aleni 30 prosenttia verrattuna helmi- ja maaliskuuhun. Suurinta pudotus oli pienempien paikallisten yritysten kaupoissa majoitus- ja ravintolapalvelut-toimialalla, johon kohdistui merkittävästi rajoitustoimia. Riskinä on, että omistajanvaihdosten pato alkaa purkautua ei-toivotulla tavalla kannattavien ja ennen koronakriisiä terveellä pohjalla olleiden yritysten lopettamisten ja alasajojen kautta.

Finnveraan koronatilanteessa palkattu Anne-Marie Mutanen: ”Työprojekti, jota ei ihan heti tule uudestaan”29.4.2020 10:31:40 EESTTiedote

− Se, että teemme työtä tällaisessa tilanteessa, on varmasti lajissaan työprojekti, jota ei ihan heti tule uudestaan. Ketterästi opimme uutta, mukaudumme muutokseen ja uusiin linjauksiin. Eletään vahvasti tässä ja nyt, sanoo Finnveran Kuopion-toimipisteessä huhtikuun alussa aloittanut yritysrahoituksen asiantuntija Anne-Marie Mutanen. Koronatilanteesta johtuvien kasvaneiden hakemusmäärien käsittelyyn tarvittiin pikaisesti lisäresursseja, ja erityisrahoitusyhtiö Finnveraan palkattiin StaffPointin kautta lähes 50 osaajaa. Heistä 18 työskentelee Kuopiossa ja loput Helsingissä. Finnvera on tehnyt maaliskuun alusta tähän päivään mennessä jo yli 11 000 rahoitus- ja muutospäätöstä pk-yrityksille koronatilanteesta johtuen.

Finnveran takausosuus nousee enimmillään 90 prosenttiin24.4.2020 12:09:23 EESTTiedote

Finnvera on tähän mennessä myöntänyt pk-yritysten koronaviruksesta johtuvien lisääntyneiden käyttöpääomatarpeiden rahoittamiseen enimmillään 80 prosentin takauksia pankkilainoille. Takaus helpottaa lainansaantia pankista, kun takausosuudelle ei tarvita muita vakuuksia. Nyt Finnvera valmistelee 90 prosentin takausten käyttöä niissä pk-yritysten tilanteissa, joissa yrityksen rahoituksen järjestyminen sitä ehdottomasti edellyttää. Finnvera edellyttää, että hyöty takausosuuden nostamisesta kohdistuu suoraan rahoitettaville yrityksille.

Finnvera tehnyt maalis–huhtikuussa 10 000 rahoitus- ja muutospäätöstä21.4.2020 11:29:47 EESTTiedote

Finnvera on tehnyt maaliskuun alusta lähtien jo 10 000 rahoitus- ja muutospäätöstä pk-yrityksille. Hakemuksia on tullut noin 11 000. Nopeasti kasvaneista määristä huolimatta päätökset on pystytty tekemään pääsääntöisesti noin kahdessa päivässä eikä palvelu ole ruuhkautunut. Toimialoista kärjessä ovat teollisuus sekä kauppa ja kuluttajapalvelut. Finnvera on myöntänyt uutta rahoitusta 390 miljoonaa euroa. Tällä on mahdollistettu yhteistyössä pankkien kanssa pk-yritysten tarpeisiin rahoitusta noin 630 miljoonaa euroa. Finnvera voi myöntää pankin myöntämälle lainalle 80 prosentin takauksen.

Joustot ja investointien tukeminen etusijalla suuryritysten rahoituksessa koronan aiheuttamassa tilanteessa8.4.2020 11:36:05 EESTTiedote

Finnvera suhtautuu joustavasti muutoksiin, kuten lainojen takaisinmaksujen lykkäämiseen, myös suuryritysten rahoitusjärjestelyissä koronaviruksen aiheuttamassa tilanteessa. Finnvera voi rahoittaa vientiin suuntautuvia investointeja kotimaassa ja taata rahoitusta myös suuremmille yrityksille enintään 30 miljoonaan euroon asti siten, ettei Finnverasta tule päärahoittajaa.

Finnverasta maaliskuussa 5 300 päätöstä pk-rahoitusjärjestelyissä – eniten kasvua Pohjois-Karjalassa ja Pohjanmaalla6.4.2020 16:20:21 EESTTiedote

Finnvera teki maaliskuussa nykyisille ja uusille pk-yritysasiakkaille yhteensä yli 5 300 päätöstä rahoitusjärjestelyistä. Määrä on yli viisinkertainen edellisvuoden maaliskuuhun verrattuna. Uutta kriisirahoitusta on myönnetty jo yli tuhannelle yritykselle, ja maksuaikajärjestelyjä on tehty samaan aikaan yli neljälle tuhannelle yritykselle. Eniten kasvua uuden rahoituksen myöntämisessä on ollut Pohjois-Karjalassa ja Pohjanmaalla, joissa rahoitusjärjestelyiden määrä on kolminkertaistunut edellisen vuoden maaliskuuhun verrattuna. Pienintä muutos on ollut Kainuussa, jossa on myös ensimmäisiä tautitapauksia ilmennyt muuta maata myöhemmin.