Finnveran yritysrahoitusmittari 2/20: Koronakriisin ensi vaiheesta torjuntavoitto – Lyhennysvapaiden ja käyttöpääoman kysyntään toinen aalto syksyllä

Koronakriisin ensimmäinen vaihe on selätetty monissa yrityksissä eräänlaisella torjuntavoitolla, mutta syksyä odotetaan hyvin ristiriitaisissa tunnelmissa. Tämä käy ilmi Finnveran yritysrahoitusmittarista. Lyhennysvapaiden ja lisärahoituksen kysynnän odotetaan voimistuvan tulevan puolen vuoden aikana, kun ilmeisimmät säästötoimet on jo tehty eikä liiketoiminta ole normaalitasolla. Kysyntä painottuu edelleen käyttöpääomaan, ja hakijoiksi odotetaan suurempia yrityksiä varsinkin teollisuuden aloilta. Vaarana on, että yrityskenttä polarisoituu kriisin seurauksena entistä selvemmin menestyjiin ja häviäjiin. Vienti tulee putoamaan, yksityinen kulutus on jo palautumassa.

• Korona: Koronatilanne iski tunnetusti ensin voimakkaimmin palvelualoille ja pieniin yrityksiin. Valtaosa maalis−toukokuun aikana Finnverasta rahoitusta hakeneista ja saaneista yrityksistä on ollut mikroyrityksiä. Kriisin alkaessa yritykset kääntyivät miettimään käyttöpääomatarpeita, ja ajatukset investoinneista siirrettiin tulevaisuuteen. Konkurssien määrä ei ole vielä merkittävästi lisääntynyt, mutta syksyllä epävarmuutta on yritysten kassan kestävyydestä sekä teollisuuden uusista tilauksista. Toimialat toipuvat koronan vaikutuksista eri tahtiin.
  • Finnveran yritysrahoitusmittari: Finnveran rahoitusammattilaiset arvioivat rahoituksen kysynnän voimakkuutta tulevien 6 kuukauden aikana asteikolla 1−10. Ensimmäinen kysely tehtiin maaliskuun 2020 puolivälissä hieman ennen koronatilanteen eskaloitumista. Silloin rahoituskysynnän keskiarvo oli 6. Kesäkuun ensimmäisellä viikolla toteutetussa kyselyssä keskiarvo oli 7,05. Asteikolla painottuivat erityisesti arviot 7 ja 8. Kyselyyn vastasi 63 Finnveran pk-rahoituksen ja viennin rahoituksen ammattilaista eri puolita maata. Seuraava yritysrahoitusmittari julkistetaan lokakuussa.

− Ajanjaksoa maaliskuusta toukokuun loppuun voi sanoa torjuntavoitoksi. Monet yritykset ovat selvinneet korona-keväästä joko omien puskuriensa tai lisärahoituksen avulla. Rajoitusten purkaminen tuo toivottua helpotusta yrityksille. Kokonaisuudessaan vaikuttaa siltä, että yrityksissä on meneillään ”wait and see” -vaihe, sillä syksyyn liittyy paljon epävarmuutta, miten koronatilanne kehittyy ja miten talous lähtee elpymään, arvioi Finnveran pääekonomisti Timo Lindholm.

Toimialojen välillä on suuria eroja. Pahimman iskun ottivat ensin palvelut, kuten matkailu ja ravintola-ala.

− Ravintola- ja majoitusalan yrityksille pahin skenaario olisi talouden toinen sulkeminen. Sitä ne eivät kestäisi. Ravintolatoiminta nähdään myös nykyisten rajoitusten oloissa hankalaksi eikä toiminta suurelle osalle yrityksiä nykyisessä laajuudessa ole kannattavaa.

Kyselyn perusteella yritykset tarvitsevat myös loppuvuonna varsinkin käyttöpääomarahoitusta. Alkuvuodesta poiketen kysyntä painottunee aiempaa enemmän teollisuuden yrityksiin. Nykyinen tilauskanta on kannatellut tuotantoa, mutta loppuvuoden aikana tilanteen pelätään muuttuvan.

− Syksyä 2020 leimaa vastausten perusteella kaksi ilmiötä: Finnveran asiantuntijat odottavat toista kysyntäaaltoa yritysten luottojen lyhennysvapaisiin. Tähän mennessä tehdyt rahoitusjärjestelyt ja saadut sekä suunnitellut tuet kannattelevat kesän yli, mutta syksyllä tilanteen nähdään taas vaikeutuvan. Toinen ilmiö on rahoitustarpeen voimistuminen erityisesti teollisuuden yrityksissä. Samalla rahoitushakemuksia odotetaan selvästi enemmän keskisuurista ja suurista yrityksistä.

Yrityskauppoja valmistellaan, mutta kaikkia hankkeita leimaa varovaisuus. Investointeja on lykätty vähemmän sumuiseen talouden tilaan.

Pelkona on yrityskentän polarisoituminen kriisin seurauksena. Taloudeltaan vahvat yritykset saavat tarvitsemaansa rahoitusta, mutta heikommat ja elinkaarensa alkuvaiheessa olevat yritykset ovat huomattavasti ahtaammalla. Luottokelpoisuuden heikkeneminen puolestaan voi vaarantaa tulevat mahdollisuudet saada rahoitusta.

− Parhaassakin tapauksessa yritysten toipuminen korona-kriisistä vie monilla toimialoilla vuosia. Vahvimmat sinnittelevät, heikommat poistuvat markkinoilta, Lindholm arvioi.

Viennin rakenne jarruttaa nousua, kulutuksen palautuminen luo toivoa

Lindholmin mukaan mitä pienempi yritys, sitä suurempi koronatilanteen aiheuttama pudotus on ollut. Joillain aloilla liikevaihdosta on kadonnut 70−90 prosenttia. Yli 20 miljoonan euron liikevaihdon yrityksissä pudotukset ovat olleet huomattavasti pienempiä.

Teollisuuden uudet tilaukset on yksi kriittisimpiä talouden mittareita.

− Paljon riippuu siitä, kuinka pitkään tilaukset vähenevät. Suomen vienti tulee putoamaan, ja sitä voimistaa viennin rakenteen painottuminen investointitavaroihin, joita on noin neljäsosa Suomen tavaraviennistä. Niiden kysyntä usein elpyy vasta talouden viime syklissä, ja tämä on jarru Suomen talouden nousulle. Näin on ollut aiemmissa talouskriiseissä, ja niin on myös nyt, Lindholm sanoo.

− Yritykset etsivät uusia toimintatapoja, ja ainakin kotimarkkinoilla on mahdollisuudet palautua melko nopeasti. Positiivista on, että, kotitalouksilla näyttää olevan sekä varaa että uskallusta käyttää rahaa, kun kulutusmahdollisuuksia oli kevään aikana tavallista vähemmän.

Lisää aiheesta:

Näin Finnveran rahoitus kehittyi maalis-toukokuussa – Valtaosa rahoituksesta myönnetty pienille yrityksille (29.5.2020)

Finnveran yritysrahoitusmittari: Käyttöpääoman tarve yrityksissä kasvaa erittäin hurjasti, investoinnit jäihin – Korona tuo talouteen syvän montun (30.3.2020)

Timo Lindholm, pääekonomisti, Finnvera, puh. 050 3039398

Tulosvaroitus: Finnvera-konserni heikentää tulosnäkymiään vuodelle 20201.7.2020 12:00:00 EESTTiedote

Pörssitiedote 1.7.2020 klo 12.00 Finnvera Oyj, sisäpiiritieto Finnvera-konserni arvioi 26.2.2020 julkistetussa toimintakertomuksessaan ja tilinpäätöksessään, että Finnvera-konsernin toiminnan odotetaan olevan itsekannattavaa myös vuonna 2020 todeten, että tappioiden toteutumiseen ja odotettavissa olevien tappioiden kehitykseen liittyy epävarmuutta, mikä saattaa vaikuttaa tuloksen muodostumiseen merkittävästikin. Koronaviruspandemia aiheuttaa poikkeuksellista epävarmuutta tulevaisuuden näkymiin. Tämän hetken talousennusteiden mukaan muun muassa makrotaloudellisten indikaattoreiden laskennallisen vaikutuksen odotettavissa oleviin luottotappioihin arvioidaan pienentävän Finnvera-konsernin tulosta siten, että konsernin toiminta on tappiollista vuonna 2020. Finnvera-konsernin tappiollista tulosta kattavan vapaan oman pääoman ja valtiontakuurahaston määrä oli vuoden 2019 lopussa 1,9 miljardia euroa. Finnvera-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2020 julkistetaan 21.8.2020. Lisätiedot: Pauli

Profit warning: Finnvera Group reduces its outlook for 20201.7.2020 12:00:00 EESTPress release

Stock Exchange Release July 1 2020 at 12 pm Finnvera Plc, inside information In its report of the Board of Directors and financial statements released on 26 February 2020, Finnvera Group estimated that its operations are expected to remain self-sustainable in 2020 and that the development of realised and expected credit losses involves uncertainty, which may have a considerable impact on the generation of the result. The coronavirus pandemic causes exceptional uncertainty in the outlook. According to current financial forecasts, the calculated impact of macroeconomic indicators on expected credit losses, among other factors, is estimated to impair Finnvera Group’s result so that the Group’s operations are unprofitable in 2020. At the end of 2019, non-restricted equity and the State Guarantee Fund covering a deficit in Finnvera Group’s results totalled EUR 1.9 billion. Finnvera Group’s Half-Year Report 1 January–30 June 2020 will be released on 21 August 2020. Further information: Pauli

Koronatilanne alensi omistajanvaihdosten määrää kolmanneksella – ”Hyvien omistajanvaihdoshankkeiden toivoisi mieluummin patoutuvan”22.5.2020 10:31:52 EESTTiedote

Koronakriisi on pienentänyt Finnveran rahoittamien omistajanvaihdosten määrää, ja vuonna 2020 omistajanvaihdoksiin myönnetty rahoitus todennäköisesti laskee. Maaliskuussa yrityskauppojen ja sukupolvenvaihdosten rahoituksia tehtiin Finnverassa vielä tasaiseen tahtiin, mutta huhtikuussa rahoitettujen omistajanvaihdosten kappalemäärä aleni 30 prosenttia verrattuna helmi- ja maaliskuuhun. Suurinta pudotus oli pienempien paikallisten yritysten kaupoissa majoitus- ja ravintolapalvelut-toimialalla, johon kohdistui merkittävästi rajoitustoimia. Riskinä on, että omistajanvaihdosten pato alkaa purkautua ei-toivotulla tavalla kannattavien ja ennen koronakriisiä terveellä pohjalla olleiden yritysten lopettamisten ja alasajojen kautta.

Finnveran takausosuus jopa 90 prosenttia, jos rahoituksen järjestyminen sitä edellyttää7.5.2020 14:04:53 EESTTiedote

Finnvera varautuu koronaviruspandemian jatkuessa syntyviin erilaisiin rahoitustarpeisiin nostamalla takausosuutensa enimmillään 90 prosenttiin. Jatkossakin Finnveran takausosuus on ensisijaisesti 80 prosenttia, mutta jopa 90 prosentin takaus voidaan myöntää pankin myöntämien velkakirjaluottojen takaamiseen, jos pk-yrityksen rahoituksen järjestyminen sitä ehdottomasti edellyttää.

Finnveraan koronatilanteessa palkattu Anne-Marie Mutanen: ”Työprojekti, jota ei ihan heti tule uudestaan”29.4.2020 10:31:40 EESTTiedote

− Se, että teemme työtä tällaisessa tilanteessa, on varmasti lajissaan työprojekti, jota ei ihan heti tule uudestaan. Ketterästi opimme uutta, mukaudumme muutokseen ja uusiin linjauksiin. Eletään vahvasti tässä ja nyt, sanoo Finnveran Kuopion-toimipisteessä huhtikuun alussa aloittanut yritysrahoituksen asiantuntija Anne-Marie Mutanen. Koronatilanteesta johtuvien kasvaneiden hakemusmäärien käsittelyyn tarvittiin pikaisesti lisäresursseja, ja erityisrahoitusyhtiö Finnveraan palkattiin StaffPointin kautta lähes 50 osaajaa. Heistä 18 työskentelee Kuopiossa ja loput Helsingissä. Finnvera on tehnyt maaliskuun alusta tähän päivään mennessä jo yli 11 000 rahoitus- ja muutospäätöstä pk-yrityksille koronatilanteesta johtuen.

Finnveran takausosuus nousee enimmillään 90 prosenttiin24.4.2020 12:09:23 EESTTiedote

Finnvera on tähän mennessä myöntänyt pk-yritysten koronaviruksesta johtuvien lisääntyneiden käyttöpääomatarpeiden rahoittamiseen enimmillään 80 prosentin takauksia pankkilainoille. Takaus helpottaa lainansaantia pankista, kun takausosuudelle ei tarvita muita vakuuksia. Nyt Finnvera valmistelee 90 prosentin takausten käyttöä niissä pk-yritysten tilanteissa, joissa yrityksen rahoituksen järjestyminen sitä ehdottomasti edellyttää. Finnvera edellyttää, että hyöty takausosuuden nostamisesta kohdistuu suoraan rahoitettaville yrityksille.