Suomen julkisen alan ammattiliittojen EU-yhdistys FIPSU ry

FIPSU kräver etisk rekrytering av utländsk arbetskraft

Får publiceras fr.o.m. 18.12 kl. 13.00

EU-föreningen för den offentliga sektorns fackliga organisationer i Finland FIPSU rf utmanar myndigheter, arbetsgivare, rekryteringsföretag och kommuner att säkerställa etisk och rättvis rekrytering av utländsk arbetskraft.

– Arbetslivets spelregler och arbetsförhållandena ska vara rättvisa för alla. Arbetsplatserna ska ha nolltolerans för mobbning, diskriminering och rasism, säger FIPSUs ordförande Päivi Niemi-Laine (JHL).

FIPSU kräver att utländska professionella arbetstagare rekryteras till uppgifter som de har utbildning och kompetens för. Det måste också skapas utbildningsvägar för arbetstagare som inte hittar arbete som motsvarar deras utbildning.

– Utbildningsvägen ska ge samma kompetensnivå som det finska utbildningssystemet erbjuder och bereda för snabb sysselsättning i arbete som motsvarar utbildningen, säger FIPSUs vice ordförande Olli Luukkainen (OAJ).

Arbetsgivarna ska också erbjuda arbetstagarna språkundervisning för att trygga tillräckliga språkkunskaper.

– Tillräckliga språkkunskaper betyder att kundens, arbetstagarens eller arbetsgemenskapens säkerhet inte riskeras eller utsätts för fara, säger FIPSUs styrelsemedlemmar Jaana Dalén (Super) och Anna-Leena Brax (Tehy).

I framtiden behövs ett större och mångsidigare utbud av offentliga tjänster.

– Staten och kommunerna bör vara förberedda att hantera utmaningar och kostnader som följer av att de utländska arbetstagarnas familjer följer med dem till Finland, tillägger FIPSUs styrelsemedlemmar Maija Pihlajamäki (Jyty) och Niko Simola (Pardia).

Rekryteringen av utländsk arbetskraft till Finland ska ske under kontrollerade omständigheter. Arbetstagarna ska inte behöva betala rekryteringsfirmorna för att hitta arbete utomlands.

– Vi måste också beakta vårt globala ansvar för offentliga tjänster. Finland får inte flytta ansvaret för vår egen arbetskraftsbrist till andra länder. Invandringen av professionell arbetskraft till Finland får inte fördärva utvandringsländernas offentliga tjänster eller snedvrida deras utbildningssystem till att utbilda proffs för andra länders behov, påminner Päivi Niemi-Laine.

FIPSU publicerar sina teser för rekrytering av utländsk arbetskraft i dag den 18 december, på den internationella migrationsdagen.

FIPSU och riksdagens arbetslivs- och jämställdhetsutskott ordnar ett seminarium om arbetskraftsinvandringens utmaningar i riksdagen den 18 december 2017. Evenemanget ordnas kl. 13–16 på riksdagens medborgarinfo i Lilla parlamentet, Arkadiagatan 3.

Mer information: FIPSUs koordinator Eveliina Petälä, eveliina.petala@jhl.fi, 040 7372 419

Suomen julkisen alan ammattiliittojen EU-yhdistys FIPSU ry
Sörnäisten rantatie 23

010 7703 492http://www.fipsu.com

EU-föreningen för den offentliga sektorns fackliga organisationer i Finland FIPSU rf samordnar den internationella intressebevakningen och EU-samarbetet för sex fackförbund inom offentliga sektorn. FIPSUs medlemsförbund är Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty, Löntagarorganisationen Pardia, Finlands närvårdar-och primärskötarförbund SuPer, fackförbundet Tehy samt Undervisningssektorns Fackorganisation OAJ. Via sina medlemsförbund representerar FIPSU närmare 500 000 offentliga anställda finländare.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen julkisen alan ammattiliittojen EU-yhdistys FIPSU ry