Fira ja SATO ovat solmineet yhteistyösopimuksen asuntokorjaushankkeiden kehittämisestä ja toteuttamisesta

Fira kehittää rakentamisen tuottavuutta nopeuttamalla hankkeiden läpivirtausta sekä parantamalla kustannustehokkuutta ja laatua. Kuva: Fira (arkistokuva)

Perinteisen kohde kerrallaan tehtävän urakoinnin sijaan SATOn tasaisesti kehittyvä asuntokanta luo hyvät edellytykset korjaushankkeiden pitkäjänteiselle kehittämiselle. Jatkuvuus mahdollistaa teollisen rakentamisen menetelmien hyödyntämisen, mikä tuo hankkeisiin merkittävästi lisää tehokkuutta. Firan tavoitteena on kaksinkertaistaa asuntokorjausten vuosivauhti 200 asunnosta jopa 400 asuntoon vuodessa.

− Pitkäaikainen haaveeni siitä, että rakennusalalle saataisiin luotua olosuhteet aitoon ja jatkuvaan parantamiseen tiiviissä yhteistyössä tilaajan kanssa, on nyt mahdollista SATOn ennakkoluulottoman ja tavoitteellisen ajattelun ansiosta. Rakennusalan palveluyhtiönä pyrimme kehittämään rakentamisen tuottavuutta nopeuttamalla hankkeiden läpivirtausta sekä parantamalla kustannustehokkuutta ja laatua. SATOn kanssa solmittu yhteistyösopimus asuntokorjaushankkeiden kehittämisestä ja toteuttamisesta luo tälle mitä parhaimmat edellytykset, iloitsee Firan asuntokorjausten linjajohtaja Sami Kokkonen.

− SATO peruskorjaa omistamiaan taloja elinkaariperiaatteiden mukaisesti. Vuosittain peruskorjaamme satoja vuokra-asuntoja, esimerkiksi viime vuonna peruskorjauksesta valmistui yhteensä 354 vuokra-asuntoa. Hankesuunnitteluvaiheessa luotujen skenaarioiden avulla etsimme sekä teknisesti että taloudellisesti parhaan mallin asuntokorjaushankkeiden toteutukseen. Tiiviissä yhteistyössä Firan kanssa voimme merkittävästi parantaa peruskorjaushankkeiden tuottavuutta ja laatutasoa. SATOn tavoitteena peruskorjauksissa on asukastyytyväisyyden parantaminen sekä kiinteistöjen arvon nousu. Samalla pyrimme remontoitavissa kohteissa aina vähintään 30 prosentin energiatehokkuuden parantamiseen. SATOn tekninen johtaja Jari Kanervo sanoo.

Ensimmäisen sopimukseen kuuluvan korjaushankkeen suunnittelu Vantaan Martinlaaksossa on jo aloitettu.

Fira, Sami Kokkonen, linjajohtaja / asuntokorjaukset, puh. 0400 204 250, sami.kokkonen@fira.fi

SATO Oyj, Jari Kanervo, tekninen johtaja, puh. 044 555 1111,
jari.kanervo@sato.fi

Fira Oy on rakentamisen palveluyhtiö, joka keskittyy laadukkaisiin hankeratkaisuihin kasvavilla rakentamisen osa-alueilla erityisesti pääkaupunkiseudulla. Liiketoimintamme jakautuu neljään palvelualueeseen: asuntorakentamiseen, toimitilarakentamiseen, modernisointiin ja putkiremontteihin. Kehitämme asumisen ja rakentamisen ratkaisuja, jotka huomioivat ympäristön, ilahduttavat ja auttavat asiakasta ylittämään tavoitteensa.

Firalle jälleen pysäköintilaitoshanke – 460-paikkainen Melkinlaiturin pysäköintilaitos rakentuu Helsingin Jätkäsaareen10.11.2023 08:11:00 EET | Tiedote

Rakennusalan palveluyhtiö Fira rakentaa Jätkäsaareen Helsingin kaupungin tytäryhtiö Jätkäsaaren Pysäköinti Oy:lle 460-paikkaisen pysäköintilaitoksen 180-neliöisine liiketiloineen. Rakentaminen käynnistyy alkuvuodesta 2024 ja rakennus valmistuu lähialueen nykyisten ja tulevien taloyhtiöiden asukkaiden käyttöön alustavan aikataulun mukaan alkuvuodesta 2025. Hanke toteutetaan KVR-urakkana. Firalle kyseessä on jo neljäs julkisen hankinnan pysäköintitalosopimus kuluvana vuonna.