Fira ja SATO ovat solmineet yhteistyösopimuksen asuntokorjaushankkeiden kehittämisestä ja toteuttamisesta

Fira kehittää rakentamisen tuottavuutta nopeuttamalla hankkeiden läpivirtausta sekä parantamalla kustannustehokkuutta ja laatua. Kuva: Fira (arkistokuva)

Perinteisen kohde kerrallaan tehtävän urakoinnin sijaan SATOn tasaisesti kehittyvä asuntokanta luo hyvät edellytykset korjaushankkeiden pitkäjänteiselle kehittämiselle. Jatkuvuus mahdollistaa teollisen rakentamisen menetelmien hyödyntämisen, mikä tuo hankkeisiin merkittävästi lisää tehokkuutta. Firan tavoitteena on kaksinkertaistaa asuntokorjausten vuosivauhti 200 asunnosta jopa 400 asuntoon vuodessa.

− Pitkäaikainen haaveeni siitä, että rakennusalalle saataisiin luotua olosuhteet aitoon ja jatkuvaan parantamiseen tiiviissä yhteistyössä tilaajan kanssa, on nyt mahdollista SATOn ennakkoluulottoman ja tavoitteellisen ajattelun ansiosta. Rakennusalan palveluyhtiönä pyrimme kehittämään rakentamisen tuottavuutta nopeuttamalla hankkeiden läpivirtausta sekä parantamalla kustannustehokkuutta ja laatua. SATOn kanssa solmittu yhteistyösopimus asuntokorjaushankkeiden kehittämisestä ja toteuttamisesta luo tälle mitä parhaimmat edellytykset, iloitsee Firan asuntokorjausten linjajohtaja Sami Kokkonen.

− SATO peruskorjaa omistamiaan taloja elinkaariperiaatteiden mukaisesti. Vuosittain peruskorjaamme satoja vuokra-asuntoja, esimerkiksi viime vuonna peruskorjauksesta valmistui yhteensä 354 vuokra-asuntoa. Hankesuunnitteluvaiheessa luotujen skenaarioiden avulla etsimme sekä teknisesti että taloudellisesti parhaan mallin asuntokorjaushankkeiden toteutukseen. Tiiviissä yhteistyössä Firan kanssa voimme merkittävästi parantaa peruskorjaushankkeiden tuottavuutta ja laatutasoa. SATOn tavoitteena peruskorjauksissa on asukastyytyväisyyden parantaminen sekä kiinteistöjen arvon nousu. Samalla pyrimme remontoitavissa kohteissa aina vähintään 30 prosentin energiatehokkuuden parantamiseen. SATOn tekninen johtaja Jari Kanervo sanoo.

Ensimmäisen sopimukseen kuuluvan korjaushankkeen suunnittelu Vantaan Martinlaaksossa on jo aloitettu.

Fira, Sami Kokkonen, linjajohtaja / asuntokorjaukset, puh. 0400 204 250, sami.kokkonen@fira.fi

SATO Oyj, Jari Kanervo, tekninen johtaja, puh. 044 555 1111,
jari.kanervo@sato.fi

Fira Oy on rakentamisen palveluyhtiö, joka keskittyy laadukkaisiin hankeratkaisuihin kasvavilla rakentamisen osa-alueilla erityisesti pääkaupunkiseudulla. Liiketoimintamme jakautuu neljään palvelualueeseen: asuntorakentamiseen, toimitilarakentamiseen, modernisointiin ja putkiremontteihin. Kehitämme asumisen ja rakentamisen ratkaisuja, jotka huomioivat ympäristön, ilahduttavat ja auttavat asiakasta ylittämään tavoitteensa.

Fira rakentaa DHL:lle logistiikkakeskuksen Sipooseen1.6.2022 11:55:00 EEST | Tiedote

Rakennusalan palveluyhtiö Fira Oy ja logistiikka-alan maailmanlaajuinen markkinajohtaja DHL ovat sopineet uuden, noin 44 000 neliömetrin logistiikkakeskuksen rakentamisesta Sipoon Bastukärriin. Kyseessä on ensimmäisiä kohteita Suomessa, jolle tavoitellaan BREEAM International New Construction 2016 -ympäristösertifioinnin korkeinta mahdollista eli “Outstanding”-tasoa. Kohteen rakentaminen käynnistyi toukokuussa.

Fira rakentaa Spondalle kiinteistökokonaisuuden Vantaan Jokiniemeen – kyseessä Firan historian suurin hanke9.5.2022 10:08:04 EEST | Tiedote

Rakennusalan palveluyhtiö Fira Oy ja kiinteistösijoitusyhtiö Sponda ovat sopineet korkealaatuisen kiinteistökokonaisuuden rakentamisesta Vantaan Jokiniemeen Lauri Korpisen kadulle. Hanke koostuu 21 000 bruttoneliömetrin toimistokiinteistöstä, noin 650 autopaikan pysäköintilaitoksesta sekä sen kivijalkaan sijoittuvasta, yli 2 000 bruttoneliömetrin liiketilasta.