Fitzroy Investments taustoittaa päätöstään sijoittaa suomalaiseen ohjelmistoyhtiöön Tecnotreehen

Lontoolainen pääomasijoittaja Fitzroy Investments Limited ja ohjelmistoyhtiö Tecnotree Oyj ovat 18.9.2018 solmineet sitovan sopimuksen Tecnotreehen tehtävästä, enintään 5 miljoonan euron pääomasijoituksesta. Sijoituksen toteutuminen edellytti, että Tecnotreen maanantaina 24.9.2018 kokoontunut ylimääräinen yhtiökokous valitsi uuteen seitsenjäseniseen hallitukseen Fitzroyn nimeämän enemmistön.

Julkisuudessa on esiintynyt Fitzroyn sijoituksesta arvioita, joita haluamme selventää:

Näkemyksemme mukaan Fitzroyn sijoitus on Tecnotreen osakkeenomistajien edun mukainen ja vaihtoehdoista paras. Fitzroyn sijoitus mahdollistaa yhtiötä jatkamaan liiketoimintaansa, investoimaan kasvuun, palauttamaan yhtiö kannattavan kasvun tielle, sekä kasvattamaan osakeomistusten arvoa.

Uskomme tehtävän 5 miljoonan sijoituksen olevan lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä riittävä palauttamaan Tecnotree kannattavaksi. Arvioimme yhtiön tuottopotentiaalin olevan valtava pitkällä aikavälillä, emmekä pyri tarpeettomasti alentamaan nykyisten osakkeenomistajien omistusosuuksia.

Olemme pitkäaikainen sijoittaja. Uskomme yhtiön todellisen liiketoiminta-arvon realisoituvan vasta pidemmän ajanjakson kuluessa, ja että osakkeenomistajien kannattaa tavoitella suurempia tuottoja pidemmällä aikavälillä.

Telekommunikaatioala on murroksessa, jota myös Tecnotree on vauhdittamassa. Uskomme vahvasti Tecnotreen tuotepalettiin, vahvoihin asiakkuuksiin ja yhtiön mahdollisuuksiin tarjota pitkäaikaisia, liiketoimintakriittisiä ratkaisuja asiakkailleen. Tecnotreellä on myös vahva jalansija kehittyvillä markkinoilla kuten Aasiassa, Lähi-Idässä, Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Tätä osaamista yhtiö pystyy hyödyntämään myös kehittyneillä markkinoilla.

Sijoitusta käytetään myynnin ja markkinoinnin sekä tutkimus- ja tuotekehityksen vahvistamiseen. Näillä toimilla on suora vaikutus myynnin ja liiketoiminnan kasvuun. Osalla sijoituksesta voidaan tarvittaessa kattaa olemassa olevia velkoja. Uskomme kuitenkin, että sijoituksen avulla yhtiön mahdollisuudet kattaa tulevaisuuden sitoumuksensa omalla operatiivisella kassavirralla paranevat merkittävästi.

Samalla aiomme tehdä kaikkemme varmistaaksemme Tecnotreen pääomien ja kassavarojen riittävyyden ja kattaaksemme nykyisten velkojien vaatimukset. Tarvittaessa tulevien vuosien aikana Fitzroy on myös valmis kasvattamaan sijoitustaan pitkäaikaisten kasvumahdollisuuksien saavuttamiseksi.

Tecnotree toimii kaikkialla maailmassa, jolloin myös yhtiön hallituksen kannattaa olla kansainvälinen. Fitzroy haluaa olla mukana Tecnotreen hallituksessa kasvattamassa entistä vahvempaa yhtiötä. Tuomme yhtiöön ja hallitukseen kokenutta ja kansainvälistä telekommunikaatioalan strategista osaamista, joka on hyödynnettävissä niin markkina- kuin tuotetasollakin.

Uskomme Fitzroyn sijoituksen yhdessä Tecnotreen hallituksen, kyvykkään tiimin, johdon ja olemassa olevien vahvojen asiakkuuksien avulla tuottavan positiivista kassavirtaa ja tulosta mahdollistaen myös saneerausohjelman etenemisen suunnitellusti. Uskomme yhtiöstä tulevan vahvempi, kasvattaen merkittävästi liiketoiminnan potentiaalia ja Tecnotreen omistaja-arvoa.

Neil Macleod, Fitzroy Investments Ltd

Lisätietoja tarjovat Fitzroyn omistajan Neil Macleodin valtuuttamat edustajat:
Anuj Dabral, Puh: +91 98867 02684, email: anuj@fitzroyinvestments.com
Priyesh Ranjan, email: priyesh@fitzroyinvestments.com

Fredman Group ostaa osuuden ruokahävikin vähentämiseen erikoistuneesta start-up yhtiö Biovaaka Oy:stä11.12.2018 10:01Tiedote

Ravintoloiden digitaalisiin omavalvonta- ja johtamispalveluihin erikoistunut kotimainen perheyhtiö Fredman Group on ostanut 19,5 % lappeenrantalaisen startup-yhtiö Biovaaka Oy:n osakkeista. Saimaan ammattikorkeakoulussa kehitetty älykäs biovaaka vähentää ravintola-asiakkaiden jättämää jätettä ja auttaa ravintoloita toimimaan kustannustehokkaammin. Kaupan myötä Fredman Group toteuttaa strategiaansa kasvaa foodtech-alan johtavaksi kansainväliseksi toimijaksi.

MTV:n kaupalliseksi johtajaksi Sanoma Media Finlandin Kari Mononen3.12.2018 15:01Tiedote

MTV on valinnut kaupalliseksi johtajakseen Ilta-Sanomien kaupallisen johtajan Kari Monosen. Sanoma Media Finlandilla 17-vuotisen työuran tehnyt Mononen siirtyy MTV:lle tilanteessa, jossa yhtiö on vahvistanut asemaansa Suomen kaupallisen television ylivoimaisena markkinajohtajana ja uudistanut organisaatiotaan, jakelukanaviaan ja mainosratkaisujaan vastaamaan entistä paremmin tulevaisuuden kuluttajan ja asiakkaan tarpeisiin. MTV:n uusi kaupallinen johtaja tulee työssään keskittymään mainostajien ratkaisukeskeisen palvelun varmistamiseen ja syventämään yhteistyötä myös mediatoimistojen kanssa.

BusinessFM sai radion uuden osavaltakunnallisen toimiluvan15.11.2018 16:44Tiedote

Viestintävirasto myönsi pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Oulussa kuuluvalle BusinessFM-radiokanavalle osavaltakunnallisen toimiluvan kaudelle 2020-30. BusinessFM:lle myönnetty täysin uusi taajuuskokonaisuus 13 laajentaa kanavan kuuluvuusalueen 1.1.2020 alkaen myös Jyväskylään, Kuopioon, Lahteen, Turkuun ja Vaasaan. Hyvästä musiikista ja työuransa kehittämisestä kiinnostuneille kuulijoille suunnattu kotimainen BusinessFM välittää työ- ja talouselämän arvokasta tietopääomaa ja sen myötä pyrkii omalta osaltaan edistämään suomalaista kansantaloutta.