Fjäder: EU:n budjetissa on panostettava osaamiseen ja kilpailukykyyn

Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder katsoo, että keskustelussa Euroopan unionin budjettikehyksestä tulisi siirtää huomiota budjetin painotuksiin ja sisältöihin. Euroopan komissio julkaisee toukokuussa ehdotuksensa EU:n budjettikehyksestä. Akavan mielestä koulutuksen, tutkimuksen ja osaamisen osuutta budjetista tulisi kasvattaa.

– Akava haluaa vahvan, osaavan ja kilpailukykyisen Euroopan. On tervetullutta, että sisältökeskustelu EU-budjetista on alkanut. Pidän valtiovarainministerin linjauksia budjettikeskusteluun oikeina, toteaa puheenjohtaja Fjäder.

Keskustelua on toistaiseksi käyty lähinnä budjetin suuruudesta ja jäsenmaiden maksuosuuksista. Esimerkiksi Yle kartoitti kyselyssään Euroopan parlamentin jäsenten mielipidettä nettomaksujen kasvattamisesta. Valtiovarainministeri Petteri Orpo osallistui keskusteluun Ulkopoliittisen instituutin seminaarissa. Hän totesi, että EU-budjetin pitää vastata uusiin prioriteetteihin ja haasteisiin, kuten muuttoliikkeeseen, sisäiseen ja ulkoiseen turvallisuuteen sekä puolustukseen. Talouskasvun, työllisyyden ja osaamisen vahvistamisen pitää korostua budjetissa.

– Koulutuksen Erasmus-ohjelma ja tutkimusohjelma Horisontti ovat olleet molemmat menestystarinoita. Niistä syntyy työpaikkoja, kilpailukykyä ja tietotaitoa. Näiden ohjelmien osuus budjetista tulisi nostaa neljännekseen nykyisestä noin 10 prosentin osuudesta. Pidämme Akavassa tervetulleena, että komissio valmistelee parhaillaan ehdotuksia EU:n tutkimusohjelma Horisontin ja koulutusohjelma Erasmuksen uudistamisesta, Fjäder jatkaa.

Akava on ehdottanut, että EU panostaa tulevaisuudessa osaamiseen. Erinomainen teema Suomen puheenjohtajuuskaudelle olisi osaaminen, oppiminen ja tutkimus.

– Menestyksemme kulmakivi on ollut jo pitkään korkeatasoinen koulutus ja sen tuottama osaaminen. Talouskasvu ja hyvinvointi rakentuvat pitkälti niiden perustalle. Osaamisen lisäksi tulevaisuuden työpaikkojen ja talouskasvun edellytyksenä on, että EU korostaa voimakkaasti tutkimusta ja innovaatioita. Jotta EU pysyy kansainvälisessä kilpailussa mukana, tutkimuksen osuus EU-maiden bruttokansantuotteesta pitää saada kasvatettua kolmeen prosenttiin, Fjäder sanoo.