Fjäder: EU:n budjetissa on panostettava osaamiseen ja kilpailukykyyn

Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder katsoo, että keskustelussa Euroopan unionin budjettikehyksestä tulisi siirtää huomiota budjetin painotuksiin ja sisältöihin. Euroopan komissio julkaisee toukokuussa ehdotuksensa EU:n budjettikehyksestä. Akavan mielestä koulutuksen, tutkimuksen ja osaamisen osuutta budjetista tulisi kasvattaa.

– Akava haluaa vahvan, osaavan ja kilpailukykyisen Euroopan. On tervetullutta, että sisältökeskustelu EU-budjetista on alkanut. Pidän valtiovarainministerin linjauksia budjettikeskusteluun oikeina, toteaa puheenjohtaja Fjäder.

Keskustelua on toistaiseksi käyty lähinnä budjetin suuruudesta ja jäsenmaiden maksuosuuksista. Esimerkiksi Yle kartoitti kyselyssään Euroopan parlamentin jäsenten mielipidettä nettomaksujen kasvattamisesta. Valtiovarainministeri Petteri Orpo osallistui keskusteluun Ulkopoliittisen instituutin seminaarissa. Hän totesi, että EU-budjetin pitää vastata uusiin prioriteetteihin ja haasteisiin, kuten muuttoliikkeeseen, sisäiseen ja ulkoiseen turvallisuuteen sekä puolustukseen. Talouskasvun, työllisyyden ja osaamisen vahvistamisen pitää korostua budjetissa.

– Koulutuksen Erasmus-ohjelma ja tutkimusohjelma Horisontti ovat olleet molemmat menestystarinoita. Niistä syntyy työpaikkoja, kilpailukykyä ja tietotaitoa. Näiden ohjelmien osuus budjetista tulisi nostaa neljännekseen nykyisestä noin 10 prosentin osuudesta. Pidämme Akavassa tervetulleena, että komissio valmistelee parhaillaan ehdotuksia EU:n tutkimusohjelma Horisontin ja koulutusohjelma Erasmuksen uudistamisesta, Fjäder jatkaa.

Akava on ehdottanut, että EU panostaa tulevaisuudessa osaamiseen. Erinomainen teema Suomen puheenjohtajuuskaudelle olisi osaaminen, oppiminen ja tutkimus.

– Menestyksemme kulmakivi on ollut jo pitkään korkeatasoinen koulutus ja sen tuottama osaaminen. Talouskasvu ja hyvinvointi rakentuvat pitkälti niiden perustalle. Osaamisen lisäksi tulevaisuuden työpaikkojen ja talouskasvun edellytyksenä on, että EU korostaa voimakkaasti tutkimusta ja innovaatioita. Jotta EU pysyy kansainvälisessä kilpailussa mukana, tutkimuksen osuus EU-maiden bruttokansantuotteesta pitää saada kasvatettua kolmeen prosenttiin, Fjäder sanoo.

Rautatieläisenkatu 6

Korkeakoulutettujen työttömien määrän lasku nopeaa, alueelliset vaihtelut merkittäviä1.2.2018 13:51Tiedote

Akavan tuore työttömyyskatsaus osoittaa, että korkeakoulutettujen työttömien määrä vähenee nopeasti kaikilla akavalaisilla koulutusaloilla. Korkeakoulutettuja työttömiä oli joulukuun 2017 lopussa yhteensä 41 171, eli 18 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Akava painottaa työvoimapalvelujen resurssoinnin tärkeyttä: kasvupalvelu-uudistuksen yhteydessä on tärkeää varmistaa, että kaikkialla Suomessa on saatavilla riittävät ja laadukkaat työvoimapalvelut korkeakoulutetuille. Ennen kaikkea työttömyyttä on torjuttava nykyistä ponnekkaammin kehittämällä osaamista työssä ollessa.

Työllisyyden kasvu luo positiivisen kierteen taloudessa31.1.2018 11:00Tiedote

Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan (Tukuseto) tuore palkanmuodostuksen seurantaraportti kertoo, että palkansaajien yhteenlaskettu ostovoima kasvoi noin 1,8 prosenttia vuonna 2017, mikä oli ennakoitua huomattavasti parempi kasvu. Palkansaajien yhteenlasketussa ostovoimassa otetaan huomioon työllisten palkansaajien palkan ostovoiman muutoksen lisäksi työllisyyden kehitys. Ostovoimaa tukivat työllisyyden kasvu ja kilpailukykysopimukseen liittyneet veronkevennykset, ja sitä heikensivät inflaation nopeutuminen, työntekijän sosiaaliturvamaksujen nousu sekä julkisen sektorin lomarahojen leikkaus.