Fjäder: EU:n budjetissa on panostettava osaamiseen ja kilpailukykyyn

Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder katsoo, että keskustelussa Euroopan unionin budjettikehyksestä tulisi siirtää huomiota budjetin painotuksiin ja sisältöihin. Euroopan komissio julkaisee toukokuussa ehdotuksensa EU:n budjettikehyksestä. Akavan mielestä koulutuksen, tutkimuksen ja osaamisen osuutta budjetista tulisi kasvattaa.

– Akava haluaa vahvan, osaavan ja kilpailukykyisen Euroopan. On tervetullutta, että sisältökeskustelu EU-budjetista on alkanut. Pidän valtiovarainministerin linjauksia budjettikeskusteluun oikeina, toteaa puheenjohtaja Fjäder.

Keskustelua on toistaiseksi käyty lähinnä budjetin suuruudesta ja jäsenmaiden maksuosuuksista. Esimerkiksi Yle kartoitti kyselyssään Euroopan parlamentin jäsenten mielipidettä nettomaksujen kasvattamisesta. Valtiovarainministeri Petteri Orpo osallistui keskusteluun Ulkopoliittisen instituutin seminaarissa. Hän totesi, että EU-budjetin pitää vastata uusiin prioriteetteihin ja haasteisiin, kuten muuttoliikkeeseen, sisäiseen ja ulkoiseen turvallisuuteen sekä puolustukseen. Talouskasvun, työllisyyden ja osaamisen vahvistamisen pitää korostua budjetissa.

– Koulutuksen Erasmus-ohjelma ja tutkimusohjelma Horisontti ovat olleet molemmat menestystarinoita. Niistä syntyy työpaikkoja, kilpailukykyä ja tietotaitoa. Näiden ohjelmien osuus budjetista tulisi nostaa neljännekseen nykyisestä noin 10 prosentin osuudesta. Pidämme Akavassa tervetulleena, että komissio valmistelee parhaillaan ehdotuksia EU:n tutkimusohjelma Horisontin ja koulutusohjelma Erasmuksen uudistamisesta, Fjäder jatkaa.

Akava on ehdottanut, että EU panostaa tulevaisuudessa osaamiseen. Erinomainen teema Suomen puheenjohtajuuskaudelle olisi osaaminen, oppiminen ja tutkimus.

– Menestyksemme kulmakivi on ollut jo pitkään korkeatasoinen koulutus ja sen tuottama osaaminen. Talouskasvu ja hyvinvointi rakentuvat pitkälti niiden perustalle. Osaamisen lisäksi tulevaisuuden työpaikkojen ja talouskasvun edellytyksenä on, että EU korostaa voimakkaasti tutkimusta ja innovaatioita. Jotta EU pysyy kansainvälisessä kilpailussa mukana, tutkimuksen osuus EU-maiden bruttokansantuotteesta pitää saada kasvatettua kolmeen prosenttiin, Fjäder sanoo.

Akava: Tohtorien työllistyminen monipuolistuu, mutta uraohjaukselle on kysyntää13.2.2019 08:00:30Tiedote

Akava ja Tieteentekijöiden liitto korostavat, että tohtorien osaamista on hyödynnettävä laajasti yhteiskunnassa. Tohtorikoulutettujen työllistymismahdollisuuksia pitää määrätietoisesti kehittää nykyistä monipuolisemmaksi. Esimerkiksi yhä useammalla yrityksessä tutkimus- ja kehittämistyötä tekevällä tulisi olla tutkijan koulutus sekä yhteydet yliopistoihin ja tieteellisiin, kansainvälisiin verkostoihin. Lisäksi tieteentekemisen edellytyksiä on parannettava.

Akava: Työterveyshuoltoon pätevöitymisen kustannukset pois opiskelijan vastuulta11.2.2019 13:04:30Tiedote

Akava esittää yhdessä Suomen Fysioterapeuttien, Suomen Psykologiliiton ja Suomen Työterveyshoitajaliiton kanssa, että työterveyshuollon pätevöitymiskoulutuksen kustannusten maksurasitus siirretään opintojen suorittajalta yhteiskunnan vastuulle. Akava Worksin kyselyyn vastanneista työterveyshuollon ammattihenkilöistä ja asiantuntijoista noin joka kolmas oli maksanut työterveyshuoltoon pätevöittävän opintokokonaisuutensa itse.

Työmarkkinakeskusjärjestöt Jyväskylässä: Osaaminen takaa Suomen menestyksen24.1.2019 17:00:00Tiedote

Työmarkkinakeskusjärjestöjen (EK, KT, SAK, Akava ja STTK) mielestä seuraavan hallituksen on nostettava osaaminen ja koulutus kärkiteemoiksi. Osaava työvoima on Suomen menestyksen paras takuu. Aihetta käsitellään Jyväskylässä järjestettävässä Ääni työlle -kiertueen tilaisuudessa, jossa aiheena on osaava työvoima ja koulutus. Kiertue vierailee alkuvuoden aikana yhdellätoista paikkakunnalla.