Fjäder: Meidän on luotava kestävää sukupolvipolitiikkaa

Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder otti kantaa liittokokouspuheessaan Suomen hallituksen linjaukseen helpottaa määräaikaisten työsopimusten tekemistä alle 30-vuotiaiden kanssa. Fjäder kommentoi sukupolvipolitiikan näkökulmasta lisäksi viime päivien eläkekeskustelua. Akavan liittokokous pidetään tänään Helsingissä.

– Mielestäni kaikenlainen toiminta, joka hankaloittaa nuorten siirtymistä työmarkkinoille tai muuten murentaa heidän uskoaan tulevaisuuteen, on erittäin lyhytnäköistä. SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen esitys korottaa eläkkeitä veropohjaa muuttamalla tai Juha Sipilän hallituksen päätös nuorten määräaikaisuuksista eivät mielestäni ole oikeanlaista ja uskottavaa sukupolvipolitiikkaa, sanoo Fjäder.

Tällä hetkellä 25–34-vuotiailla on pienemmät tulot kuin 65–74-vuotiailla eläkeläisillä. Näin on ensimmäistä kertaa historiassa. Työelämässä olevista korkeakoulutetuista alle 30-vuotiaista naisista 39 prosenttia ja miehistä 32 prosenttia oli vuonna 2016 määräaikaisissa työsuhteissa.

– Perusasteen varassa olevien työllisyysaste on 42 prosenttia ja korkeakoulutettujen yli 80 prosenttia. Kaikin tavoin tulee tukea kouluttautumista sekä nuorten luottamusta tulevaisuuteen, muuten nuorille jää pelkästään hyvinvointiyhteiskunnan palvelujen maksajan rooli, Fjäder korostaa.

Puheenjohtaja Fjäderin liittokokouspuhe on liitteenä.

Lähteet:
Euro ja talous 2016 analyysi, Suomen Pankki
Työssäkäyntitilasto, Tilastokeskus

Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut15.1.2019 08:10Tiedote

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.