Fjäder: Meidän on luotava kestävää sukupolvipolitiikkaa

Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder otti kantaa liittokokouspuheessaan Suomen hallituksen linjaukseen helpottaa määräaikaisten työsopimusten tekemistä alle 30-vuotiaiden kanssa. Fjäder kommentoi sukupolvipolitiikan näkökulmasta lisäksi viime päivien eläkekeskustelua. Akavan liittokokous pidetään tänään Helsingissä.

– Mielestäni kaikenlainen toiminta, joka hankaloittaa nuorten siirtymistä työmarkkinoille tai muuten murentaa heidän uskoaan tulevaisuuteen, on erittäin lyhytnäköistä. SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen esitys korottaa eläkkeitä veropohjaa muuttamalla tai Juha Sipilän hallituksen päätös nuorten määräaikaisuuksista eivät mielestäni ole oikeanlaista ja uskottavaa sukupolvipolitiikkaa, sanoo Fjäder.

Tällä hetkellä 25–34-vuotiailla on pienemmät tulot kuin 65–74-vuotiailla eläkeläisillä. Näin on ensimmäistä kertaa historiassa. Työelämässä olevista korkeakoulutetuista alle 30-vuotiaista naisista 39 prosenttia ja miehistä 32 prosenttia oli vuonna 2016 määräaikaisissa työsuhteissa.

– Perusasteen varassa olevien työllisyysaste on 42 prosenttia ja korkeakoulutettujen yli 80 prosenttia. Kaikin tavoin tulee tukea kouluttautumista sekä nuorten luottamusta tulevaisuuteen, muuten nuorille jää pelkästään hyvinvointiyhteiskunnan palvelujen maksajan rooli, Fjäder korostaa.

Puheenjohtaja Fjäderin liittokokouspuhe on liitteenä.

Lähteet:
Euro ja talous 2016 analyysi, Suomen Pankki