Fjällräven tukee yhteistyömallistollaan luonnonsuojelutyötä – uusi Kånken Art sai inspiraationsa luonnosta

Kånken Art on Fjällrävenin innovatiivinen yhteistyömallisto, jossa kiinnostavia taiteilijoita kutsutaan kertomaan luontosuhteestaan taiteen kautta. Uuden Kånken Art -malliston suunnitteli taiteilija Moa Hoff.

Kuva: Valtteri Hirvonen

Luonto ja sen suojelu on yksi retkeilyvaatteita ja -varusteita valmistavan Fjällrävenin tärkeimmistä arvoista. Uhanalaisista naaleista huolestunut yritys halusi pelastaa arktiset eläimet ja aloitti suojelutyön vuonna 1994. Työtä naalien hyväksi on tehty yhdessä muun muassa Tukholman yliopiston kanssa. Fjällrävenin kansainvälistyessä suojelutyötä haluttiin laajentaa myös muualle maailmaan, ja vuonna 2019 syntyi The Arctic Fox Initiative -ohjelma.

Ohjelma lahjoittaa joka vuosi varoja kansainvälisiin hankkeisiin, jotka vahvistavat ihmisten luontosuhdetta ja suojelevat ympäristöä. Viime vuonna rahoituksen sai muun muassa isobritannialainen projekti, jossa puhdistettiin rantoja ja ruotsalainen hanke, joka tutustuttaa maahanmuuttajia luontoon.

”Fjällräven tukisi mielellään luonnonsuojeluhankkeita myös Suomessa. Rahoitusta voi hakea mikä tahansa voittoa tavoittelematon järjestö, joka pyrkii suojelemaan ympäristöä tai inspiroi ihmisiä ulos ja luontoon”, kertoo Fjällrävenin maahantuojan Fenix Outdoorin Noora Tuominen.

Haku Fjällrävenin luonnonsuojeluohjelmaan on käynnissä kesäkuun ajan. Tuomaristo päättää lahjoitusten saajat heinäkuussa. Lue lisää ohjelmasta ja hausta täältä.

Kånken Art sai inspiraationsa vaellusreissusta

Kånken Art on Fjällrävenin innovatiivinen yhteistyömallisto, jossa kiinnostavia taiteilijoita kutsutaan kertomaan luontosuhteestaan taiteen kautta. Uuden Kånken Art -kuosin on luonut tukholmalainen kuvittaja, taiteilija ja graafinen suunnittelija Moa Hoff. Vuonna 2005 taidekorkeakoulusta valmistunut Hoff on ollut luontoihminen pienestä pitäen.

”Olen aina rakastanut metsää ja lapsena asuinkin sellaisen lähellä. Tarkkailin hyönteisiä ja nuijapäitä, maistelin ketokäenminttua ja kuusenkerkkiä ja ajattelin pitkään, että puilla on oma salainen elämänsä”, hän sanoo.

Kånken Art -kuosiin taiteilijaa inspiroi lapsuudessa isän kanssa tehty vaellusreissu vuorille.

”Muistan vaaleat, raikkaat värit ja matalat, pahkuraiset hieskoivut. Halusin päästä takaisin tähän muistoon, muistaa ne puut.”

Osa Kånken Art -tuotteiden myyntihinnasta lahjoitetaan The Arctic Fox Initiative -rahastoon. Ensimmäiset Kånken Art -mallistot julkaistiin vuonna 2019.

Klassinen Kånken-reppu sai syntynsä vuonna 1978, kun Fjällrävenin perustaja Åke Nordin halusi löytää ratkaisun lasten paheneviin selkäongelmiin. Syntyi ergonominen Kånken, jota koululaisten oli helppo kantaa selässään. Kånken-tuoteperhe on kasvanut vuosien varrella ja nyt pelkästään eri värejä on yli 50.

Kånken Art -mallisto on saatavilla Fjällrävenin verkkokaupasta ja Partioaitoista 15. heinäkuuta alkaen. Tuotteita on rajoitettu erä.

Kuva: Valtteri Hirvonen