Valvira - Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården

Flera utvecklingsbehov konstaterades i tillsynen över hemvård för äldre

Jaa
Tillsynsmyndigheterna har upptäckt ett antal utvecklingsbehov inom hemvården för äldre. Brister har konstaterats i fråga om bland annat läkemedelssäkerhet, anmälningsskyldighet som gäller missförhållanden i samband med tjänsten, planer för egenkontroll och i praktiskt genomförande av vård- och serviceplaner.
Illustration. Rawpixel.
Illustration. Rawpixel.

Valvira och regionförvaltningsverken gjorde under hösten 2021 styrnings- och utvärderingsbesök på sex områden som en del av den planenliga tillsynen. Besök omfattade 25 kommuner. Syftet med besöken var bland annat att säkerställa klient- och patientsäkerheten samt att stödja enheternas kvalitetsarbete och utveckling av tjänster. En enkät gjordes dessutom till anställda inom hemvården. Enkäten besvarades av 415 personer.

Läkemedelsbehandling kan endast utföras av utbildade anställda

Kraven på utbildning för dem som deltar i läkemedelsbehandling togs upp i stor utsträckning under tillsynsmyndigheternas besök till enheter som tillhandahåller hemvårdstjänster. Tillsynsmyndigheterna betonade att läkemedelsbehandling endast ska genomföras av en yrkesutbildad person inom social- och hälsovården som fått utbildning till det. Om detta inte är möjligt ska arbetsgivaren utbilda annan personal i läkemedelsbehandling och säkerställa deras kunnande. En person som inte fått utbildning i läkemedelsbehandling får inte delta i genomförandet av läkemedelsbehandling.

Enligt de senaste tillsynsobservationerna bör de risker som är förknippade med läkemedelsbehandling beaktas bättre i hemvården. Läkemedel som utgör en risk har identifierats väl, men risker som gäller till exempel anställda och lokaler är mindre kända. Behandlingen av anmälningar om risker i samband med läkemedelsbehandling beskrivs väl i planerna för läkemedelsbehandling, men det fanns oklarheter när det gällde korrektheten vid behandlingen av anmälningarna. Läkemedelstillstånden och tillhörande förfaranden var i regel i sin ordning.

Alla kände inte till skyldigheten att anmäla missförhållanden

Av dem som svarade på enkäten till anställda inom hemvården kände upp till 38 procent inte till anmälningsskyldigheten enligt socialvårdslagen och den tillhörande processen. Å andra sidan visste inte alla som gjort en anmälan hurdana konsekvenser anmälan hade haft. Tillsynsmyndigheterna påminde med sina besök om att behandlingen av anmälningar är en viktig del av egenkontrollen och riskhanteringen och att det är nödvändigt att förtydliga praxisen och processerna i samband med anmälningarna.

Anställda inom socialvården är enligt lag skyldig att anmäla missförhållanden och risker för missförhållanden som de lägger märke till eller får kännedom om vid tillhandahållandet av socialvård för klienten.

Betydelsen av egenkontrollplanen bör tydliggöras för anställda

30 procent av dem som besvarade enkäten för personal inom hemvård visste inte eller var inte säkra på betydelsen av och innehållet i sin enhets plan för egenkontroll. De ansvariga personerna för enheterna som tillhandahåller hemservice fick under besöken råd av tillsynsmyndigheterna att se till att de anställda känner till planen för egenkontroll och dess betydelse. Dessutom betonades behovet av att i syfte att styra det praktiska arbetet utarbeta konkreta planer för egenkontroll med hänsyn till service för klienten och risker.

Alla anställda känner inte heller till klienternas vård- och serviceplaner. Dessutom ansåg 36 procent av dem som svarade på enkäten att klientens service inte genomförs enligt de mål som fastställts i vård- och serviceplanerna.

Enligt enkäten kan de anställda i huvudsak sköta klienternas dagliga aktiviteter och hälso- och sjukvård. Däremot kunde de på grund av brådska inte sörja för upprätthållandet av den sociala funktionsförmågan, rehabiliteringen och utomhusvistelsen enligt klienternas behov. I genomförandet av vård- och serviceplaner är det väsentligt att det finns en tillräcklig personalstyrka med tillräcklig kompetens, och dessa omfattas av ansvaret hos den som ordnar tjänsterna.

Omsorgsassistenter får inte arbeta ensamma i arbetsskift

Under tillsynsmyndigheternas besök till enheter som tillhandahåller hemvårdstjänster diskuterades även personalens tillräcklighet och användningen av omsorgsassistenter i hemvårdsuppgifter. Enheterna påmindes om att klient- och patientsäkerheten samt tillhandahållandet av tjänster av hög kvalitet förutsätter tillräcklig utbildning och kompetens hos personalen samt tillräcklig personalstyrka.

Inom hemvårdsuppgifter förutsätter klient- och patientsäkerheten och klientens rätt till högklassig omsorg och vård att de anställda i regel har en lämplig examen inom social- och hälsovård. Om en person som arbetar inom hemvård saknar en sådan examen, får hen inte arbeta ensam i ett arbetsskift eller utan utbildning inom läkemedelsbehandling delta i uppgifter inom läkemedelsbehandling. Omsorgsassistenter kan användas i assisterande uppgifter och som arbetspar till yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården i enlighet med social- och hälsovårdsministeriets rekommendation.

Tillsynsmyndigheterna upptäckte under sina besök också innovationer och god praxis för att ta itu med de utmaningar som gäller tillräcklig personalstyrka. Till exempel kan inskolning utföras med 3D-teknik, vilket gör att personalen har tid att utföra andra uppgifter.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Illustration. Rawpixel.
Illustration. Rawpixel.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Valvira - Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
Valvira - Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
PB 43
00521 Helsingfors

https://www.valvira.fi/web/sv

Valvira är ett centralt ämbetsverk som hör till social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde. Valvira övervakar tillbörligheten av verksamheten inom social- och hälsovården, småbarnspedagogiken, alkoholnäringen samt miljö- och hälsoskyddet. Vi beviljar tillstånd inom social- och hälsovårdens förvaltningsområde och handleder regionförvaltningsverken i syfte att skapa enhetlig tillstånds-, styrnings- och tillsynspraxis i hela landet.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Valvira - Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården

Valvira meddelar ett föreläggande: Tillgången till icke-brådskande specialiserad sjukvård ska höjas till den lagstadgade nivån21.3.2024 09:25:02 EET | Tiedote

Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira ålägger fjorton välfärdsområden och HUS-sammanslutningen att göra tillgången till icke-brådskande specialiserad sjukvård förenlig med lagen senast den 31 mars 2025. De ska ge Valvira en redogörelse för åtgärderna och uppdaterade uppgifter om uppföljningen av tillgången till vård senast den 16 april 2025.

Åtgärdandet av anhopningen av ansökningar för registrering av tjänsteproducenter inom social- och hälsovården fortsätter29.2.2024 16:31:37 EET | Tiedote

Ansökningar om registrering av tjänsteproducenter inom social- och hälsovården i det nya Soteri-registret inkommer fortfarande i stora mängder och det kommer att ta länge att behandla dem. Sammanlagt har över 600 ansökningar behandlats, men antalet ansökningar i kö har ökat ytterligare. För närvarande väntar cirka 2950 ansökningar på behandling. Valviras och regionförvaltningsverkens gemensamma register över tjänsteproducenter Soteri har varit i bruk i två månader.

Välfärdsområdenas egenkontroll fungerar i varierande utsträckning20.2.2024 12:17:09 EET | Tiedote

Kvaliteten på och omfattningen av välfärdsområdenas egenkontroll varierar. Även organiseringen av och resurserna för egenkontrollen varierar stort. Välfärdsområdena kan inte helt genom egenkontroll trygga lika tillgång till tjänsterna och att tjänsterna är tillräckliga. Enligt lagen svarar välfärdsområdena för tillsynen av alla tjänster som de skaffar som köpta tjänster eller som de själv producerar.

Ungefär 2000 ansökningar i kö – kraftig överbelastning i registreringen av privata tjänsteproducenter inom social- och hälsovården31.1.2024 08:43:52 EET | Tiedote

Privata tjänsteproducenter inom social- och hälsovården måste nu vänta längre än vanligt innan de kan starta sin verksamhet. Enligt lagen får verksamheten inte inledas innan producenten och dennes tjänsteenheter är registrerade i det nya Soteri-registret, som förvaltas av Valvira. Just nu är handläggningen av registreringsansökningar tyvärr kraftigt överbelastad i Valvira och regionförvaltningsverken. Handläggningen av en enskild registreringsansökan kan som mest ta flera månader.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye