Flow Festival

Flow Festivalilta uutta tietoa festivaalin ympäristövaikutuksista

Flow Festival julkistaa tänään Flow Impacts -tutkimushankkeen raportin. Yhteistyössä kestävän tulevaisuuden asiantuntijayritys D-matin kanssa tehdyssä tutkimuksessa toteutettiin laajennettu materiaali- ja hiilijalanjälkilaskenta vuoden 2022 Flow Festivalista. Raportti antaa täysin uutta tietoa musiikkifestivaalin laajamittaisista ympäristövaikutuksista. Hanke jatkuu tapahtuma-alalle suunnatun luonnonvarojen käytön budjetointityökalun suunnittelulla. Työkalun avulla tapahtumatoimijat voivat suunnitella, seurata ja vähentää ympäristökuormitustaan.
Flow Festival / Petri Anttila

Flow Festival on tehnyt pitkäjänteistä ympäristötyötä jo yli kymmenen vuotta. ”Vastuullisuus on tärkeä osa Flow-kokemusta ja asia, josta saamme paljon palautetta festivaalikävijöiltä, artisteilta ja yhteistyökumppaneiltamme. Haluamme jatkaa työtä tapahtumamme kehittämiseksi entistä ympäristöystävällisemmäksi, sillä uskomme, että vastuullinen festivaali on myös parempi ja viihtyisämpi festivaali”, Flow Festivalin taiteellinen johtaja Tuomas Kallio sanoo. ”Samalla haluamme vaikuttaa koko tapahtuma-alan tulevaisuuteen tarjoamalla kaikille alan toimijoille työkaluja, joilla tapahtumien päästöt ja luonnonvarojen käyttö voidaan suunnitella ja toteuttaa valistuneemmin. Haastamme kaikki alan toimijat mukaan entistä kokonaisvaltaisempaan ympäristötyöhön sekä kehittämään aiempaa parempia ja ympäristön paremmin huomioon ottavia tapahtumia.”

Flow ja D-mat käynnistivät vuonna 2021 Flow Impacts -tutkimushankkeen, jonka ensimmäisen vaiheen raportti julkaistaan tänään. Ensimmäisessä vaiheessa toteutettiin laajennetun hiilijalanjälkilaskennan lisäksi materiaalijalanjälkilaskenta vuoden 2022 Flow Festivalista. Laskelmien tarkoitus oli selvittää mahdollisimman tarkasti festivaalin kokonaisvaltainen ympäristökuormitus sekä tunnistaa ne tapahtumatuotannon osa-alueet, jotka kuluttavat eniten luonnonvaroja ja synnyttävät päästöjä. Tutkimukselle on myönnetty Euroopan unionin NextGenerationEU -rahoitusta Suomen kestävän kasvun ohjelmasta.

Mahdollisuuksia ympäristökuorman keventämiseen

Tutkimuksen laskelmissa selvisi, että ylivoimaisesti suurin ympäristökuormitus muodostuu kävijöiden matkustamisesta ja majoittumisesta. Jalanjälkiä kasvattaa yleisön suuri määrä, mutta myös matkustustavoilla ja -etäisyyksillä sekä majoitusmuodoilla on vaikutusta niin materiaali- kuin hiilijalanjälkeen. Ympäristön kannalta kestävä tapahtuma järjestetään siis keskeisellä, helposti saavutettavalla sijainnilla.

Toiseksi eniten ympäristöä kuormittaa festivaalialueella tarjottava ruoka ja juoma. Jo viime vuonna julkaistut, tutkimuksen ensimmäiset laskelmat osoittivat, että punaisesta lihasta ja siipikarjan lihasta luopuminen ruokatarjonnassa puolitti festivaaliruoan negatiiviset ilmastovaikutukset. Näin ollen festivaalin haitallista ympäristökuormaa voidaan pienentää entisestään kasvattamalla kasvis- ja vegaaniruoan osuutta.

Kolmantena selkeänä ympäristöä kuormittavana osa-alueena esiin nousi festivaalialueen maanmuokkaus. Flow tuo alueelle muun muassa kivituhkaa, soraa, multaa ja siirtonurmea sekä päällystää aluetta, jotta se on turvallinen, esteetön ja viihtyisä. Yleisötapahtumaan sellaisenaan sopimattoman paikan käyttö festivaalialueena on ympäristön kannalta kestämätöntä, joten kaupunkien tulisi panostaa pitkäjänteisesti kestävien tapahtuma-alueiden kunnostukseen ja ylläpitoon.

Kohti entistä kestävämpää tapahtuma-alaa

Vaikka Flow’ssa tehdyt laskelmat koskevat vain yhtä tapahtumaa, ne antavat aiempaa selkeämmän kuvan siitä, mihin tuotannon osa-alueisiin kaikkien tapahtumajärjestäjien kannattaa ympäristötyössään panostaa. Tutkimuksen seuraavassa vaiheessa tuotetaan vuoden 2023 aikana koko tapahtuma-alalle räätälöity luonnonvarojen käytön ja ekologisen jalanjäljen budjetointityökalu, jonka avulla tapahtumat voivat suunnitella, seurata ja vähentää ympäristökuormitustaan. Tunnistamalla oman tapahtumansa ympäristölle erityisen kuormittavat osa-alueet jokainen tapahtumajärjestäjä voi ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin haittojen minimoimiseksi.

Flow Festivalin tavoitteena on vaikuttaa siihen, että festivaaleja ja tapahtumia voidaan tulevaisuudessa järjestää ympäristölle kestävällä tavalla. Tavoitteeseen on kuitenkin vielä matkaa. Siksi uusien, päästöjä ja kulutusta vähentävien ratkaisujen lisäksi Flow Festival on lyhentänyt luontovelkaansa tekemällä lahjoituksen Luonnonperintösäätiölle. Lahjoituksen kokonaissumma perustuu festivaalista vuonna 2022 tehtyihin laskelmiin ja sillä suojellaan yhteensä neljä hehtaaria suomalaista ikimetsää.

Flow Festivalin ja D-matin toteuttama tutkimus on huomioitu kansainvälisessä tutkijayhteisössä. Flow Impacts esitellään tällä viikolla University of the Creative Artsin järjestämässä Sustainable Innovation 2023 -konferenssissa Epsomissa, Iso-Britanniassa.

Voit tutustua englanninkieliseen Flow Impacts -raporttiin kokonaisuudessaan täällä.

Flow Festival järjestetään Helsingin Suvilahdessa 11.–13.8.2023.

Flow Festival 2023 pääyhteistyökumppani on Hartwall. Muita kumppaneita ovat Polestar, Vaasan, Valio Oddlygood®, Lanson ja Helsingin kaupunki. Mediakumppaneita ovat Helsingin Sanomat, Clear Channel, Radio Helsinki ja Resident Advisor ja tuotantokumppaneita Creative Technology ja Stopteltat.

www.flowfestival.com
www.instagram.com/flowfestivalhelsinki
www.facebook.com/FlowFestival
www.twitter.com/FlowFestival

Lehdistökuvat: www.flowfestival.com/media

Flow Festival / Petri Anttila

Tietoja julkaisijasta

Flow Festival on rakkaudesta musiikkiin ja kaupunkikulttuuriin syntynyt helsinkiläinen festivaali, joka on järjestetty vuodesta 2004 alkaen. Flow on kasvanut intiimistä klubitapahtumasta yhdeksi Euroopan kiinnostavimmista musiikin ja taiteen festivaaleista.

Flow Festivalin ohjelmisto on tarkoin kuratoitu, populaarikulttuuria ja kokeellista taidetta sisältävä kokonaisuus. Laaja musiikki- ja taideohjelma, monipuolinen ja ruokatrendejä seuraava ravintolavalikoima, lumoava Suvilahden festivaalialue ja mittava vastuullisuusohjelma tarjoavat festivaalivieraille elämyksiä vuosi toisensa jälkeen. Seuraava Flow Festival järjestetään 11.–13.8.2023 Helsingissä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Flow Festival

Maailman parhaat DJ:t tanssittavat Flow Festivalin Heineken Backyardilla3.4.2024 11:00:10 EEST | Tiedote

Flow Festivalin vaikuttava DJ- ja klubimusiikin kokoelma täydentyy, kun festivaali julkaisee valloittavasta tunnelmastaan tutun Backyardin esiintyjät. Tänä vuonna venue toteutetaan yhdessä festivaalin pääyhteistyökumppani Heinekenin kanssa. Flow Festivalin vehreä takapiha tarjoaa moninaisen kokoelman mukaansatempaavaa musiikkia, kun lavalle astuvat muun muassa Body & Soul: Danny Krivit, Joe Clausell & François K, Blck Mamba, livwutang, Nala Brown, Desiree, Bayetë, Esa b2b Suze Ijó, Norsicaa ja monia muita.

Flow Festivalin Balloon 360° -lavan ohjelma on julki27.3.2024 11:12:12 EET | Tiedote

Balloon 360° -lava on Flow Festivalin ainutlaatuinen maamerkki, joka on tunnettu musiikillisesti monipuolisesta ja kansainvälisestä ohjelmastaan. Tänä vuonna lumoavalla Balloonilla nähdään ajankohtainen joukko kiinnostavia musiikintekijöitä ympäri maailman, kun lavalla kuullaan musiikkia muun muassa Brasiliasta, Pakistanista, Indonesiasta, Palestiinasta ja Kongon demokraattisesta tasavallasta. Balloonilla esiintyvät brasilialaisen musiikin elävä legenda Marcos Valle, Grammy-palkittu pakistanilainen laulaja ja säveltäjä Arooj Aftab, vaihtoehtoisen soulin ja R&B:n kiinnostavin tähti serpentwithfeet, palestiinalainen elektronista musiikkia ja Lähi-idän perinteistä dabkea yhdistelevän shamstep-genren sanansaattaja 47SOUL, tämän hetken kuumin soul-yhtye Thee Sacred Souls ja monet muut.

Flow Festival julkistaa uusia esiintyjiä ja festivaalin päiväkohtaisen ohjelman7.2.2024 11:00:00 EET | Tiedote

Flow’n 20-vuotisjuhlan ohjelmisto on saanut täydennystä, kun elokuussa Suvilahteen saapuvat vastikään Lontoon O2-areenan hetkessä loppuunmyynyt R&B:n uusin supertähti RAYE, punk-rockin instituutio IDLES, vaihtoehtomusiikin ikoni Blonde Redhead sekä lukuisat muut kansainväliset ja kotimaiset huippunimet. Lisäksi festivaali vapauttaa myyntiin kaikki lipputyypit ja julkistaa päiväkohtaisen ohjelman.

Flow Festivalin aiheuttama luonnonvarojen kulutus ja päästöt pienenivät entisestään vuonna 202324.1.2024 13:00:00 EET | Tiedote

Flow on saanut vuoden 2023 festivaalin hiili- ja materiaalijalanjälkilaskennan päätökseen. Laskenta osoittaa, että niin festivaalin päästöjä mittaava hiilijalanjälki kuin luonnonvarojen kulutusta mittaava materiaalijalanjälki pienenivät vuoteen 2022 verrattuna muun muassa tuotannollisten ratkaisujen, vegaaniruoan määrän kasvun sekä artistien vähentyneiden lentokilometrien ansiosta.