Flygfotografering förbättrar samarbetet med markägare i elnätsprojekt

I Miettylä by i Laihela förbereds ett elnätsprojekt som startar på hösten på ett lite annorlunda sätt: området längs med ledningssträckningen dokumenteras med drönare.

För entreprenören Oy RAVERA Ab är tillvägagångssättet nytt.

Projektchef Matti Luomanen berättar att tanken ursprungligen kom från en av sträckningens markägare. Entreprenören nappade gärna på förslaget.

- Vi kommer att ha stor nytta av att ha dokumenterat området med drönare i det skedet när vi återställer området, berättar Luomanen.

Att använda drönare för ändamålet är ett kostnadseffektivt sätt att säkerställa att området dokumenteras med tillräcklig noggrannhet. Det underlättar reparationsarbetet och hjälper oss att se exakt hur det såg ut före vi började bygga. Samtidigt är det ett sätt för oss att berätta för markägarna att vi är måna om att återställa området efter kabelarbetet.

Drönaren flygs 20-50 meter ovanför markytan på området mellan Miettylä och kyrkbyn i Laihela.
- Om bara vädret tillåter så fotar vi området från och med sista veckan i augusti, och byggarbetet påbörjas i september, konstaterar Raveras verkställande direktör Aimo Latvala.

Drönare används till viss del speciellt för att granska elnätets skick. Latvala anser att branschen kunde utnyttja den typen av ny teknik ännu flitigare.

Det är Vasa Elnät Ab som är byggherre för projektet i Laihela.

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter cirka 150 personer och omsättningen år 2017 utgjorde ca 130 milj. euro.

Elpriset stiger efter en lång reaperiod19.6.2018 08:15Tiedote

På grund av en uppgång i kostnaderna för elanskaffning höjer Vasa Elektriska Ab priset på elenergi. Höjningen gäller elavtal som är i kraft tillsvidare. Anskaffningskostnaderna har påverkats av bl.a. en tvär uppgång i priset på utsläppsrätter, högre bränslekostnader, låga vattennivåer i Norden samt ett höjt marknadspris på el. Det nya priset gäller från 1.8.2018. Höjningen är den första bolaget gjort på mer än fem år.