Flygfotografering förbättrar samarbetet med markägare i elnätsprojekt

I Miettylä by i Laihela förbereds ett elnätsprojekt som startar på hösten på ett lite annorlunda sätt: området längs med ledningssträckningen dokumenteras med drönare.

För entreprenören Oy RAVERA Ab är tillvägagångssättet nytt.

Projektchef Matti Luomanen berättar att tanken ursprungligen kom från en av sträckningens markägare. Entreprenören nappade gärna på förslaget.

- Vi kommer att ha stor nytta av att ha dokumenterat området med drönare i det skedet när vi återställer området, berättar Luomanen.

Att använda drönare för ändamålet är ett kostnadseffektivt sätt att säkerställa att området dokumenteras med tillräcklig noggrannhet. Det underlättar reparationsarbetet och hjälper oss att se exakt hur det såg ut före vi började bygga. Samtidigt är det ett sätt för oss att berätta för markägarna att vi är måna om att återställa området efter kabelarbetet.

Drönaren flygs 20-50 meter ovanför markytan på området mellan Miettylä och kyrkbyn i Laihela.
- Om bara vädret tillåter så fotar vi området från och med sista veckan i augusti, och byggarbetet påbörjas i september, konstaterar Raveras verkställande direktör Aimo Latvala.

Drönare används till viss del speciellt för att granska elnätets skick. Latvala anser att branschen kunde utnyttja den typen av ny teknik ännu flitigare.

Det är Vasa Elnät Ab som är byggherre för projektet i Laihela.

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring och fjärrvärme. Till koncernen hör dotterbolaget Vasa Elnät Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 135 personer och omsättningen år 2021 utgjorde ca 209 milj. euro. År 2022 fyller Vasa Elektriska 130 år.

Nuläget på elmarknaden kräver nya typer av avtal10.5.2022 07:10:00 EEST | Tiedote

I januari–mars uppgick koncernen Vasa Elektriskas omsättning till 62,3 miljoner euro (51,0 M€). Den höga omsättningen ledde ändå inte till någon vinst. Rörelsevinsten blev negativ och landade på -3,3 miljoner euro (6,5 M€). Soliditetsgraden sjönk till 45,3 procent (53,0 %). Orsaken till det svaga resultatet ligger framför allt i höga anskaffningskostnader för el, något som påskyndar framtagning av nya verksamhetssätt i energibranschen.