FM Hanna-Maija Kause johtavaksi asiantuntijaksi Akavaan 1.7.2018 alkaen

Kausen vastuulla ovat terveyspolitiikan, sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä sote-uudistuksen asiantuntijatehtävät. Kause vastaa myös työsuojelusta sekä työsuojelun kehittämisestä. Kause siirtyy tehtävään perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikon erityisavustajan paikalta.

– Olen iloinen ja innostunut saadessani mahdollisuuden liittyä Akavan vahvojen asiantuntijoiden tiimiin. Toivon, että voin osaamisellani tuoda panoksen siihen tärkeään yhteiskunnalliseen keskustelun ja vaikuttamisen työhön, jota Akava tekee, Kause kertoo.

– Hanna-Maija Kausen rekrytointi vahvistaa merkittävästi Akavan osaamista sosiaali- ja terveyspolitiikan sektoreilla. Kausen laaja osaaminen ja kattavat verkostot lisäävät Akavan mahdollisuuksia vaikuttaa ja toimia jäsentensä puolestapuhujana, toteaa Akavan työelämäasioiden päällikkö Lotta Savinko.

Kausella on monipuolista kokemusta erityisavustajan ja viestinnän tehtävistä niin eduskunnassa, sosiaali- ja terveysministeriössä kuin yksityiseltä sektorilta.

Lisätietoja:

Työelämäasioiden päällikkö Lotta Savinko, puh. 0405044356
Johtava asiantuntija Hanna-Maija Kause, puh. 0505667949

Akava: Katse työ- ja toimintakyvyn tukemiseen22.2.2019 09:12:41Tiedote

Akavan uudistetun terveyspoliittisen ohjelman keskeisenä tavoitteena on väestön terveyden ja työkyvyn edistäminen. Akava korostaa, että sosiaali- ja terveyspolitiikan painopiste pitää siirtää terveyttä edistävään ja kuntouttavaan toimintaan. Väestön voimavaroja pitää vahvistaa ja panostaa syrjäytymisen ehkäisyyn. Akava esittää, että työ- ja toimintakyvyn tukeminen nostetaan seuraavien hallituskausien keskeiseksi strategiseksi tavoitteeksi.

Akava Works -selvitys: Ammattikorkeakoulututkinnosta hyötyä työmarkkinoilla21.2.2019 09:00:30Tiedote

Akava Worksin tuore selvitys ammattikorkeakoulutuksen vaikutuksesta menestykseen työmarkkinoilla osoittaa, että opinnoista on hyötyä palkkakehityksessä ja työllistymisessä. Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun professorit Petri Böckerman ja Mika Haapanen tekivät selvityksen Akava Worksin toimeksiannosta. Menestymistä työmarkkinoilla arvioitiin sekä valmistumisen jälkeisellä työllisyydellä että ansiotasolla.

Akava: Tohtorien työllistyminen monipuolistuu, mutta uraohjaukselle on kysyntää13.2.2019 08:00:30Tiedote

Akava ja Tieteentekijöiden liitto korostavat, että tohtorien osaamista on hyödynnettävä laajasti yhteiskunnassa. Tohtorikoulutettujen työllistymismahdollisuuksia pitää määrätietoisesti kehittää nykyistä monipuolisemmaksi. Esimerkiksi yhä useammalla yrityksessä tutkimus- ja kehittämistyötä tekevällä tulisi olla tutkijan koulutus sekä yhteydet yliopistoihin ja tieteellisiin, kansainvälisiin verkostoihin. Lisäksi tieteentekemisen edellytyksiä on parannettava.

Akava: Työterveyshuoltoon pätevöitymisen kustannukset pois opiskelijan vastuulta11.2.2019 13:04:30Tiedote

Akava esittää yhdessä Suomen Fysioterapeuttien, Suomen Psykologiliiton ja Suomen Työterveyshoitajaliiton kanssa, että työterveyshuollon pätevöitymiskoulutuksen kustannusten maksurasitus siirretään opintojen suorittajalta yhteiskunnan vastuulle. Akava Worksin kyselyyn vastanneista työterveyshuollon ammattihenkilöistä ja asiantuntijoista noin joka kolmas oli maksanut työterveyshuoltoon pätevöittävän opintokokonaisuutensa itse.