Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

FM i kommunal marknadsföring – prisutdelning i Seinäjoki: Björneborg förnyades framgångsrikt

Jaa

Björneborgs stad har förnyat sin profil och strategi på ett engagerande och genomgripande sätt. Staden tog med sitt varumärkesarbete hem vinsten i årets FM i kommunal marknadsföring. Silvret gick till Valkeakoskis lyckade husmässa och marknadsföring av tomter, och bronset till det påhittiga evenemanget Pop up Shoppeenmäki som livat upp Ylöjärvi centrum.

Kommunförbundet informerar 16.5.2018


FM i kommunal marknadsföring – prisutdelning i Seinäjoki

Björneborg förnyades framgångsrikt

Björneborgs stad har förnyat sin profil och strategi på ett engagerande och genomgripande sätt. Staden tog med sitt varumärkesarbete hem vinsten i årets FM i kommunal marknadsföring. Silvret gick till Valkeakoskis lyckade husmässa och marknadsföring av tomter, och bronset till det påhittiga evenemanget Pop up Shoppeenmäki som livat upp Ylöjärvi centrum.

Juryn delade också ut tre hedersomnämndanden: till Borgå för modiga idéer inom turismmarknadsföringen, till Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab (Keuke) för ledarskap och långsiktigt marknadsföringsarbete och till turismföretaget Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy för samarbete. Pressens favorit var kulturjippot Puolangan Pessimismipäivät.

Sammanlagt 35 bidrag lämnades denna gång in till FM-tävlingen. Priserna delades ut onsdagen den 16 maj i Seinäjoki under evenemanget för kommunal marknadsföring, Piiri. Vid utbildningsevenemanget för kommunal och regional marknadsföring presenterades bland annat Södra Österbottens marknadsföringsobjekt och FM-tävlingens tio finalister.

– I tävlingen syntes marknadsföringens bredd och kopplingarna till kommunens och regionens strategiska utveckling. Många arbeten var starkt sammankopplade med kommuninvånarnas och andra aktörers delaktighet och ett brett samarbete. Kommunal marknadsföring innebär alltmer att invånarna och företagen deltar i utvecklingen av regionen, säger juryns ordförande Maritta Mäkelä, marknadsföringsdirektör vid Kommunförbundet.

FM i kommunal marknadsföring ordnades nu för trettonde gången. Genom åren har redan omkring 600 marknadsföringsprocesser eller marknadsföringskampanjer deltagit, bland annat inom näringsliv, turism, marknadsföring för att locka invånare och personalkommunikation. I tävlingen betonas marknadsföringens långsiktighet och koppling till regionutvecklingen. Syftet är att betona betydelsen av marknadsföring och att erbjuda hela kommunfältet goda exempel.

Den björneborgska björnen, geocaching och pessimism

Juryn upplevde att Björneborgs uppfräschade varumärke visade på såväl förnyelse med respekt för traditioner som fördomsfri idékläckning och delaktighet. Det fräscha, nya varumärket berör inte bara den visuella profilen utan processen har med hjälp av datastyrning också utmynnat i redskap för genomförandet av ett nytt ledningssystem och en ny stadsstrategi.

– Det är bra att göra ett dylikt identitetsskapande arbete som berör hela samhället på ett öppet och grundligt sätt. Den fyndiga förankringen av björntemat lyfter fram stadens starka sidor, nuläge och målsättningar samt ökar den positiva sammanhållningen. Marknadsföringen utåt förstärks av samhällsgemenskapen som helhet, säger juryns ordförande Maritta Mäkelä, marknadsföringsdirektör vid Kommunförbundet och KL-Kustannus Oy.

Valkeakoskis välgenomförda husmässa och lyckade marknadsföring av tomter visar på effekten av långsiktig platsmarknadsföring och ett tidsenligt och välriktat utbud. I Ylöjärvi lyckades man genom ett levande evenemang lösa problemet med tomma affärslokaler, något som många centrum lider av, och samtidigt kunde man hjälpa nyföretagare.

Borgå stad, som fick ett hedersomnämnande, har redan länge haft en lyckad turismmarknadsföring och riktat kampanjer till särskilda grupper, denna gång till dem som har geocaching som hobby. Finlands första GeoTour fick mycket uppmärksamhet och spred också kännedomen om Borgå och om Finlands 100-årstema. Utvecklingscentret för Mellersta Nyland och dess tjänster har blivit kända tack vare centrets långsiktiga, fyndiga och professionella marknadsföringsarbete. Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy har initierat ett imponerande samarbete mellan stora, sinsemellan konkurrerande familjeresemål, vilket gagnar dem allihop och också andra aktörer inom landskapet.

De medier som är samarbetspartner i Piiri-nätverket för kommunal marknadsföring lyfte fram Puolangan pessimismipäivät (”Pessimismdagarna i Puolanka”) som sin egen favorit bland tävlingsbidragen. Det varumärkesarbete som pessimismdagarna (1.1–31.12) har gjort i sociala medier har nått ut till hela två miljoner finländare och visar att man träffat själva kärnan i det finländska sinnet för humor och har lyckats utnyttja de sociala medierna på ett sätt som faller sig naturligt i sammanhanget.

Piiri-nätverket stöder kommunal marknadsföring

FM-tävlingen i kommunal marknadsföring hör till utvecklandet av kommunsektorns marknadsföringskompetens inom nätverket Piiri, som bildats av Finlands Kommunförbund, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf. Piiri är ett öppet och avgiftsfritt samarbets- och utvecklingsnätverk för kommunerna och regionerna. Samarbetsparter i nätverket är Helsingin Sanomat, Otavamedia, Kuntalehti och Kommuntorget.

Årets jury bestod av Sanna Laakkio, verksamhetsledare för MARK Finlands Marknadsförbund, Jaakko Helenius, verksamhetsledare för SEKES ry, Hannu Komu, verksamhetsledare för FFTO rf, Teemu Moilanen, överlärare vid yrkeshögskolan Haaga-Helia, Kirsi Norros, kommunikationsdirektör vid Finlands miljöcentral, Jari Seppälä, sakkunnig i kommunikation vid Kommunförbundet och Maritta Mäkelä, marknadsföringsdirektör vid Kommunförbundet och KL-Kustannus.

Närmare upplysningar:
Maritta Mäkelä, marknadsföringsdirektör, 040 765 8016
Jari Seppälä, sakkunnig i kommunikation, 050 66 743


FM i kommunal marknadsföring 2018, resultat

Guld
Björneborgs stad: Todella outo, ehdottoman uniikki – Björneborgs datastyrda inkluderande varumärkesförnyelse

Silver
Valkeakoski stad: Valkeakosken talonäyttely

Brons
Ylöjärven Yrityspalvelu Oy: Pop up Shoppeenmäki

Hedersomnämnande för en modig idé
Borgå stad: Borgå GeoTour

Hedersomnämnande för ledarskap och långsiktigt arbete
Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab: Keuke - Onnistuvan yrityksen asialla

Hedersomnämnande för samarbete
Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy: Lakeudelle -perhematkailukampanja

Pressens favorit (Sanoma, Otavamedia, Kuntalehti och Kommuntorget)
Puolanka kommun: Puolangan pessimismipäivät joka vuosi 1.1.-31.12.

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI

09 7711http://www.kuntaliitto.fi

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Vertailututkimus: Kunnat onnistuneet pitämään sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset kurissa - Uudenmaan kunnat kärjessä6.6.2018 12:00Tiedote

Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset pysyivät vuonna 2017 edellisvuoden tasossa, selviää Kuntaliiton kymmenen suuren kaupungin vertailututkimuksesta. Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset olivat yhteensä 5 miljardia euroa, ja ne hoitivat noin 2,2 miljoonan suomalaisen palvelut. Keskimäärin kustannukset olivat 2 297 euroa asukasta kohti.

Jämförande undersökning: Kommunernas social- och hälsovårdskostnader under kontroll – bäst resultat i nyländska kommuner6.6.2018 12:00Tiedote

År 2017 hölls hälso- och sjukvårdskostnaderna i de stora städerna på samma nivå som året innan. Det framgår av en jämförande undersökning som Kommunförbundet utfört bland tio stora städer. De stora städerna hade hälso- och sjukvårdskostnader på sammanlagt 5 miljarder euro och de tillhandahöll tjänster för omkring 2,2 miljoner finländare. I snitt uppgick kostnaderna till 2 297 euro per invånare.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme