Folkhälsan bjuder in till pressträff i Norrvalla 12.1.

God fortsättning på året Finland! Hinderbaneloppet Toughest ordnas för första gången på finländsk mark 17-19.8.2018. Loppet arrangeras i Norrvalla - en perfekt miljö för just det här evenemanget.

Välkommen på pressträff till Norrvalla fredagen den 12.1.2018 klockan 12.

Vi bjuder deltagarna på lunch kl. 11, meddela om dittdeltagande senast 11.1. kl. 12.

Varmt välkomna att höra om och ställa frågor om Österbottens stora motionsevenemang 2018.

Toughest är en av de mest etablerade arrangörerna av hinderbenelopp i världen och har under de två senaste åren av den självständiga webbtjänsten Mud Run Guide blivit vald till ”bästa tour och bästa koncept i Europa”. Nu är det äntligen Finlands tur att haka på den globala trenden i hiderbanelöpning. Grenen har över två miljoner utövare i Europa och fyra miljoner i USA. Hinderbanelöpning kallas på engelska för OCR (Obstacle Course Race) och är just nu en av världens mest växande grenar.

Vi har varit i kontakt med Toughest i över ett år angående lanseringen i Finland. Under det senaste halvåret har vi förhandlat och pusslat med de andra eventen i touren. Nu har Folkhälsan och Toughest äntligen slutit ett kontrakt. Det är en stor satsning från vår sida och vi är verkligen ivriga på att få vara en del av Toughesttouren och få ordna det förhoppningsvis största motionsevenemanget i Österbotten under 2018. Vi räknar med stort internationellt deltagande.

- Folkhälsan känns som en perfekt partner för oss på Toughest då de har lokal förankring en stark organisation med erfarenhet av sportevent. Norrvalla är ett fantastiskt område som lämpar sig väl för hinderbanelopp med en varierad terräng som innehåller både skogslöpning, kuperad terräng och vatten, säger Per Ögren, grundare och delägare i Toughest.

Förutom standardloppet på lördagen ordnas familjeloppet på söndag. Toughest är stolta över familjeloppet och anser att de har det bästa konceptet världen över för barn i åldern 7-12 år som tillsammans med sina föräldrar genomför en 2 km bana med ca 20 roliga hinder.

På fredag lanseras ett speciallopp som kallas Toughest Orienteering.

Toughest Orienteering är ett helt nytt koncept som får världspremiär på Norrvalla. Loppet kombinerar hinderbanan med ett orienteringsmoment där kontroller är utbytta mot hinder som får tas i valfri ordning. Det innebär att både löpning, hinderskicklighet, taktik och orienteringskunskap påverkar resultatet.

- Finland är ledande i Norden på orientering och det känns därför både naturligt och kul att ha vårt första Orienteering Event i just Finland, säger Per Ögren.

Information om pressträffen

Den 12.1 kl. 12 ordnas pressträff vid Norrvalla, Vöråvägen 305, 66600 Vörå

Vi bjuder deltagarna på lunch från kl. 11, meddela om deltagande senast 11.1 kl. 12.

Kontakt:

Folkhälsan Idrottsproducent
och projektledare för Toughest i Finland
Joakim Träskelin
Tfn +358 50 585 0782
joakim.traskelin@folkhalsan.fi

Georg Henrik Wrede ny vd för Samfundet Folkhälsan7.3.2018 09:10Tiedote

Samfundet Folkhälsans styrelse har vid sitt möte 6.3.2018 valt pol.mag. Georg Henrik Wrede till ny verkställande direktör för organisationen. Georg Henrik Wrede känner Folkhälsans verksamhet väl och han har en bred erfarenhet av arbete inom social- och hälsovårdsområdet och medborgarverksamhet, säger Samfundet Folkhälsans styrelseordförande Mats Brommels. Wrede har också lett krävande förändringsarbeten och som programdirektör åren 2007-2011 ansvarat för regeringens politikprogram för barns, ungas och familjers välfärd. Hans engagemang i dagens sociala utmaningar är genuint och svarar mot Folkhälsans värdegrund. Georg Henrik Wrede är en god organisatör och han har presenterat en välgrundad och fokuserad strategi för Folkhälsans fortsatta arbete. Georg Henrik Wrede verkar i dag som direktör för ungdomsarbete och ungdomspolitik vid undervisnings- och kulturministeriet och efterträder Samfundets nuvarande vd Stefan Mutanen som går i pension 1.8.2018. Georg Henrik Wrede är 53 år och har bl