Folkhälsan ja Vertical tuovat uusia innovatiivisia ideoita ikäihmisten palveluihin

Marraskuu 2017. Folkhälsan on aloittanut yhteistyön maailman ensimmäisen organisaatioiden ja start-up-yritysten keskinäistä yhteistyötä hyvinvointi- ja terveysteknologioiden kehittämisessä auttavan Verticalin kanssa.

Habby Lady

Vertical tarjoaa ratkaisuja kumppaneidensa liiketoimintahaasteisiin valitsemalla alan parhaat start-up-yritykset ja auttamalla niitä palvelumuotoilun kautta vastaamaan kumppaniverkoston tarpeisiin.

Folkhälsan on yleishyödyllinen sosiaali- ja terveydenhuolto-organisaatio, joka edistää terveyttä ja elämänlaatua Suomen ruotsinkielisillä alueilla. Folkhälsan tarjoaa terveyttä edistävää toimintaa, sosiaali- ja terveydenhoitopalveluja, koulutusta ja tutkimusta.

Ikäihmisten jokapäiväistä elämää helpottavia hyvinvointiteknologiaratkaisuja kehittävät varhaisvaiheen yritykset saavat ainutlaatuisen mahdollisuuden pilottihankkeisiin ja digitaalisten ratkaisujensa testaamiseen Folkhälsanin kanssa.

Valitut tiimit pääsevät myös mukaan Folkhälsanin laajaan toimintaan ja verkostoihin ja saavat mahdollisuuden sparrata alan ammattilaisten kanssa.

Folkhälsan tulee tekemään tiivistä yhteistyötä Verticalin ja tiimien kanssa ratkaisujen kehittämisessä ja projektityössä.

Valituilla tiimeillä tulee olla sekä asiantuntemusta että resursseja, ja niiden on sijaittava Suomessa tai Pohjoismaissa. Vaihtoehtoisesti voidaan myös harkita Pohjoismaiden ulkopuolella sijaitsevia yrityksiä, jos yrityksillä on mahdollista matkustaa säännöllisesti tai käynnistää toimintaa Pohjoismaissa. Valituilla tiimeillä tulee myös olla aito pyrkimys tuottaa yhteisöllistä ja yhteiskunnallista hyötyä.

"Tämä yhteistyö on osa digitaalista strategiaamme", sanoo Folkhälsanin hallintojohtaja Niklas Talling. ”Olemme uteliaita ja haluamme oppia uutta start-up-yrityksistä sekä niiden metodeista, työkaluista ja ajattelutavoista. Haluamme kehittää start-up-yritysten kanssa yhteistyössä ideoita ja innovaatioita, jotka ovat sopusoinnussa toimintaperiaatteidemme kanssa ja jotka edistävät terveyttä ja elämänlaatua.

”Toivotamme Folkhälsanin tervetulleeksi kumppaniperheeseemme ja odotamme innolla yhteistyötä heidän kanssaan. Tavoitteemme on yhdessä kehittää ja tuoda markkinoille uusia innovatiivisia ratkaisuja ikäihmisten palveluihin”, sanoo Verticalin toimitusjohtaja Paolo Borello. ”Vuoteen 2080 mennessä Euroopan Unionin vanhusten määrän odotetaan nousevan 149,1 miljoonaan nykyisestä 93,9 miljoonasta. Tästä 63,9 miljoonaa vanhusta tulee olemaan yli 80-vuotiaita, kun lukema vuonna 2014 oli 26 miljoonaa. Tämä tarkoittaa sitä, että meidän on löydettävä yhteiskunnassa tapoja ottaa käyttöön uusia palveluja ja tekniikoita, joiden ansiosta vanhukset ja heidän omaisten voivat nauttia pidemmästä, itsenäisemmästä ja onnellisemmasta elämästä.”

Folkhälsan on tuorein lisäys Verticalin yhteistyökumppaneihin. Ennen Folkhälsania Verticalin riveihin liittyi Stora Enso ainutlaatuisella projektilla, jossa Aalto ENT -yksikön johdon koulutus yhdistyy uusiutuvan energian parissa työskentelevien start-upien tukemiseen.

Folkhälsanin ja Stora Enson lisäksi Verticalin kumppaneihin kuuluvat myös Samsung, yksi maailman johtavista laitevalmistajista, suomalainen ruoka- ja elintarvikepalveluyhtiö Fazer sekä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri, joka on yksi maailman suurimmista sairaanhoitopiireistä.

Lisätietoja:

Sébastien Gianelli
Head of Portfolio & Co-founder, Vertical
sebastien@vertical.vc

Niklas Talling
Hallintojohtaja, Folkhälsan
niklas.talling@folkhalsan.fi

Habby Lady

Georg Henrik Wrede ny vd för Samfundet Folkhälsan7.3.2018 09:10Tiedote

Samfundet Folkhälsans styrelse har vid sitt möte 6.3.2018 valt pol.mag. Georg Henrik Wrede till ny verkställande direktör för organisationen. Georg Henrik Wrede känner Folkhälsans verksamhet väl och han har en bred erfarenhet av arbete inom social- och hälsovårdsområdet och medborgarverksamhet, säger Samfundet Folkhälsans styrelseordförande Mats Brommels. Wrede har också lett krävande förändringsarbeten och som programdirektör åren 2007-2011 ansvarat för regeringens politikprogram för barns, ungas och familjers välfärd. Hans engagemang i dagens sociala utmaningar är genuint och svarar mot Folkhälsans värdegrund. Georg Henrik Wrede är en god organisatör och han har presenterat en välgrundad och fokuserad strategi för Folkhälsans fortsatta arbete. Georg Henrik Wrede verkar i dag som direktör för ungdomsarbete och ungdomspolitik vid undervisnings- och kulturministeriet och efterträder Samfundets nuvarande vd Stefan Mutanen som går i pension 1.8.2018. Georg Henrik Wrede är 53 år och har bl