Folkhälsan och Vertical samarbetar kring nya serviceinnovationer för äldre

November 2017. Folkhälsan har inlett ett samarbete med Vertical, det första företaget i världen som hjälper organisationer att jobba tillsammans med uppstartsföretag inom välfärds- och hälsoteknologi.

Habby Lady

Vertical erbjuder lösningar på affärsproblem genom att välja ut de bästa uppstartsföretagen och hjälpa dem att utforma sina tjänster enligt partnernätverkets behov.

Folkhälsan är en allmännyttig social- och hälsovårdsorganisation som främjar hälsa och livskvalitet i Svenskfinland.Folkhälsan erbjuder folkhälsofrämjande tjänster, social- och hälsovård, utbildning och forskning.

Uppstartsföretag med fokus på välfärdsteknologiska lösningar som underlättar det dagliga livet för äldre får en unik möjlighet att driva pilotprojekt och testa sina digitala lösningar i Folkhälsans verksamhet.

De utvalda teamen får också ta del av Folkhälsans omfattande nätverk och får möjlighet att sparra med professionella inom branschen.

Folkhälsan kommer att ha ett nära samarbete med Vertical och teamen i utvecklingen av nya lösningar och projekt.

De utvalda teamen bör ha både expertkunskap och resurser och ska ha sitt säte i Finland eller de andra nordiska länderna.Alternativt kan också företag utanför Norden övervägas, om de är villiga att resa till Norden regelbundet eller starta verksamhet här.Teamen ska också ha genuina ambitioner att skapa samhällelig nytta.

”Det här samarbetet är en del av vår digitala strategi”, säger förvaltningsdirektör Niklas Talling på Folkhälsan. ”Vi är nyfikna och vill lära oss nytt om uppstartsföretag och deras metoder, verktyg och tänkesätt.Tillsammans med dem vill vi utveckla idéer och innovationer som är förenliga med våra verksamhetsprinciper och som främjar hälsa och livskvalitet.”

”Vi önskar Folkhälsan välkommen till vår partnerfamilj och ser fram emot samarbetet med dem.Vårt mål är att tillsammans utveckla och introducera nya innovativa lösningar för äldreomsorgen”, säger Verticals vd Paolo Borello. ”År 2080 förväntas antalet äldre inom EU ha stigit från dagens 93,9 miljoner till 149,1 miljoner.Av dessa kommer 63,9 miljoner att vara över 80 år, när antalet år 2014 var 26 miljoner.Det innebär att vi måste hitta sätt att införa nya tjänster och tekniska lösningar som ger de äldre och deras anhöriga möjlighet att njuta av ett längre, lyckligare och mer självständigt liv.”

Folkhälsan är Verticals nyaste samarbetspartner.Före det inledde Vertical samarbete med Stora Enso i ett unikt projekt som kombinerar ledarutbildning vid Aalto ENT med stöd till uppstartsföretag inom förnybar energi.

Utöver Folkhälsan och Stora Enso samarbetar Vertical med bland andra Samsung, ett av världens ledande elektronikföretag, det finländska livsmedels- och måltidstjänsteföretaget Fazer samt Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt, som är ett av världens största sjukvårdsdistrikt.

Mer information:

Sébastien Gianelli
Head of Portfolio & Co-founder, Vertical
sebastien@vertical.vc

Niklas Talling
Förvaltningsdirektör, Folkhälsan
niklas.talling@folkhalsan.fi

Habby Lady

Solvalla Swimrun - A challenging event in extraordinary terrain 22 September 201813.9.2018 11:00Tiedote

Solvalla Swimrun is being held for the fifth time in the beautiful, varied and demanding forest setting of Nuuksio, Finland. The course leads competitors down wooded tracks and up exposed crags from lake to lake, which they have to swim across before getting back up and running. There are three different race distances: the ÖtillÖ Merit Race, Endurance and Sprint. All distances have three race classes: women, men and mixed. Solvalla Swimrun is one of the first Merit Races for the ÖTILLÖ competition series 2019 season.

Solvalla Swimrun - Haastava kilpailu upeassa maastossa 22.9.201813.9.2018 11:00Tiedote

Solvalla Swimrun järjestetään nyt viidennen kerran Nuuksion vaativassa, vaihtelevassa ja kauniissa suomalaisessa metsämaastossa lauantaina 22.9. Kilpailussa juostaan metsäpolkuja pitkin ja avokallioiden yli järveltä järvelle. Järvet ylitetään uiden, minkä jälkeen kilpailijat jatkavat kilpailua juosten. Solvalla Swimrunissa on kolme kilpailu­matkaa: ÖTILLÖ Merit Race, Endurance ja Sprint. Kaikilla matkoilla on kolme kilpailuluokkaa; naiset, miehet ja sekajoukkueet. Solvalla Swimrun on yksi ensimmäisistä ÖTILLÖ-kilpailusarjan kauden 2019 Merit Race -kilpailuista.

/Årtalet korrigerat/ Solvalla Swimrun - En utmanande tävling i en extraordinär terräng 22.9.201813.9.2018 11:00Tiedote

Solvalla Swimrun ordnas nu för femte gången i Noux krävande, omväxlande och vackert finländska skogsterräng. Tävlingen löps längs skogsstigar och över kala berg från sjö till sjö varefter deltagarna simmar över sjöarna för att sedan fortsätta löpa. Tävlingen består av tre olika distanser, ÖtillÖ Merit Race, Endurance och Sprint. Alla distanser har tre tävlingsklasser; damer, herrar och mixed. Solvalla Swimrun är ett av de första Merit Racen för ÖTILLÖ- tävlingsseriens säsong 2018.