Folkhälsan och Vertical samarbetar kring nya serviceinnovationer för äldre

November 2017. Folkhälsan har inlett ett samarbete med Vertical, det första företaget i världen som hjälper organisationer att jobba tillsammans med uppstartsföretag inom välfärds- och hälsoteknologi.

Habby Lady

Vertical erbjuder lösningar på affärsproblem genom att välja ut de bästa uppstartsföretagen och hjälpa dem att utforma sina tjänster enligt partnernätverkets behov.

Folkhälsan är en allmännyttig social- och hälsovårdsorganisation som främjar hälsa och livskvalitet i Svenskfinland.Folkhälsan erbjuder folkhälsofrämjande tjänster, social- och hälsovård, utbildning och forskning.

Uppstartsföretag med fokus på välfärdsteknologiska lösningar som underlättar det dagliga livet för äldre får en unik möjlighet att driva pilotprojekt och testa sina digitala lösningar i Folkhälsans verksamhet.

De utvalda teamen får också ta del av Folkhälsans omfattande nätverk och får möjlighet att sparra med professionella inom branschen.

Folkhälsan kommer att ha ett nära samarbete med Vertical och teamen i utvecklingen av nya lösningar och projekt.

De utvalda teamen bör ha både expertkunskap och resurser och ska ha sitt säte i Finland eller de andra nordiska länderna.Alternativt kan också företag utanför Norden övervägas, om de är villiga att resa till Norden regelbundet eller starta verksamhet här.Teamen ska också ha genuina ambitioner att skapa samhällelig nytta.

”Det här samarbetet är en del av vår digitala strategi”, säger förvaltningsdirektör Niklas Talling på Folkhälsan. ”Vi är nyfikna och vill lära oss nytt om uppstartsföretag och deras metoder, verktyg och tänkesätt.Tillsammans med dem vill vi utveckla idéer och innovationer som är förenliga med våra verksamhetsprinciper och som främjar hälsa och livskvalitet.”

”Vi önskar Folkhälsan välkommen till vår partnerfamilj och ser fram emot samarbetet med dem.Vårt mål är att tillsammans utveckla och introducera nya innovativa lösningar för äldreomsorgen”, säger Verticals vd Paolo Borello. ”År 2080 förväntas antalet äldre inom EU ha stigit från dagens 93,9 miljoner till 149,1 miljoner.Av dessa kommer 63,9 miljoner att vara över 80 år, när antalet år 2014 var 26 miljoner.Det innebär att vi måste hitta sätt att införa nya tjänster och tekniska lösningar som ger de äldre och deras anhöriga möjlighet att njuta av ett längre, lyckligare och mer självständigt liv.”

Folkhälsan är Verticals nyaste samarbetspartner.Före det inledde Vertical samarbete med Stora Enso i ett unikt projekt som kombinerar ledarutbildning vid Aalto ENT med stöd till uppstartsföretag inom förnybar energi.

Utöver Folkhälsan och Stora Enso samarbetar Vertical med bland andra Samsung, ett av världens ledande elektronikföretag, det finländska livsmedels- och måltidstjänsteföretaget Fazer samt Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt, som är ett av världens största sjukvårdsdistrikt.

Mer information:

Sébastien Gianelli
Head of Portfolio & Co-founder, Vertical
sebastien@vertical.vc

Niklas Talling
Förvaltningsdirektör, Folkhälsan
niklas.talling@folkhalsan.fi

Habby Lady

Finlands Lucia stöder utsatta barnfamiljer23.11.2018 14:29Tiedote

Finlands LuciaFinlands Lucia stöder utsatta barnfamiljer 2018, luciainsamlingen och årets luciaprogram Valet av Finlands Lucia 2018 pågår som bäst. Den sista röstningsdagen är onsdagen den 28 november. Kandidaterna presenteras på www.lucia.fi, där man också röstar. Man kan delta i insamlingen, som stöder utsatta barnfamiljer, fram till slutet av januari 2019. Lucia hjälper barnfamiljer i nöd Luciainsamlingen samlar även i år in medel för att hjälpa finländska barnfamiljer, som av olika orsaker har det svårt att klara av sin vardag. 2017 nådde luciainsamlingen ett rekordresultat på 164 000 euro. Med de medlen har Folkhälsan bland annat ordnat FamiljeKraft-läger för utsatta familjer. Lucia ute i vimlet Finlands Lucia kröns i Helsingfors domkyrka torsdagen den 13 december klockan 17 av professor Sixten Korkman. Efter det åker luciakortegen genom Helsingfors centrum. Lucia har redan närmare 100 besök inbokade. Finlands Lucia öppnar luciamarknaden lördagen den 8 december klockan 11.00 på Ce