Folkhälsans Förbund rf

Folkhälsan och Vertical samarbetar kring nya serviceinnovationer för äldre

Jaa

November 2017. Folkhälsan har inlett ett samarbete med Vertical, det första företaget i världen som hjälper organisationer att jobba tillsammans med uppstartsföretag inom välfärds- och hälsoteknologi.

Habby Lady
Habby Lady

Vertical erbjuder lösningar på affärsproblem genom att välja ut de bästa uppstartsföretagen och hjälpa dem att utforma sina tjänster enligt partnernätverkets behov.

Folkhälsan är en allmännyttig social- och hälsovårdsorganisation som främjar hälsa och livskvalitet i Svenskfinland.Folkhälsan erbjuder folkhälsofrämjande tjänster, social- och hälsovård, utbildning och forskning.

Uppstartsföretag med fokus på välfärdsteknologiska lösningar som underlättar det dagliga livet för äldre får en unik möjlighet att driva pilotprojekt och testa sina digitala lösningar i Folkhälsans verksamhet.

De utvalda teamen får också ta del av Folkhälsans omfattande nätverk och får möjlighet att sparra med professionella inom branschen.

Folkhälsan kommer att ha ett nära samarbete med Vertical och teamen i utvecklingen av nya lösningar och projekt.

De utvalda teamen bör ha både expertkunskap och resurser och ska ha sitt säte i Finland eller de andra nordiska länderna.Alternativt kan också företag utanför Norden övervägas, om de är villiga att resa till Norden regelbundet eller starta verksamhet här.Teamen ska också ha genuina ambitioner att skapa samhällelig nytta.

”Det här samarbetet är en del av vår digitala strategi”, säger förvaltningsdirektör Niklas Talling på Folkhälsan. ”Vi är nyfikna och vill lära oss nytt om uppstartsföretag och deras metoder, verktyg och tänkesätt.Tillsammans med dem vill vi utveckla idéer och innovationer som är förenliga med våra verksamhetsprinciper och som främjar hälsa och livskvalitet.”

”Vi önskar Folkhälsan välkommen till vår partnerfamilj och ser fram emot samarbetet med dem.Vårt mål är att tillsammans utveckla och introducera nya innovativa lösningar för äldreomsorgen”, säger Verticals vd Paolo Borello. ”År 2080 förväntas antalet äldre inom EU ha stigit från dagens 93,9 miljoner till 149,1 miljoner.Av dessa kommer 63,9 miljoner att vara över 80 år, när antalet år 2014 var 26 miljoner.Det innebär att vi måste hitta sätt att införa nya tjänster och tekniska lösningar som ger de äldre och deras anhöriga möjlighet att njuta av ett längre, lyckligare och mer självständigt liv.”

Folkhälsan är Verticals nyaste samarbetspartner.Före det inledde Vertical samarbete med Stora Enso i ett unikt projekt som kombinerar ledarutbildning vid Aalto ENT med stöd till uppstartsföretag inom förnybar energi.

Utöver Folkhälsan och Stora Enso samarbetar Vertical med bland andra Samsung, ett av världens ledande elektronikföretag, det finländska livsmedels- och måltidstjänsteföretaget Fazer samt Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt, som är ett av världens största sjukvårdsdistrikt.

Yhteyshenkilöt

Mer information:

Sébastien Gianelli
Head of Portfolio & Co-founder, Vertical
sebastien@vertical.vc

Niklas Talling
Förvaltningsdirektör, Folkhälsan
niklas.talling@folkhalsan.fi

Kuvat

Habby Lady
Habby Lady
Lataa
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Folkhälsans Förbund rf
Folkhälsans Förbund rf
Paasikivenkatu 4
00250 Helsinki

09 315 000http://www.folkhalsan.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Folkhälsans Förbund rf

Majblomman fyller 110 år23.3.2018 12:27Tiedote

Pressmeddelande 23.3.2018. Majblomman firar i år 110-årsjubileum i Finland. Det var eldsjälen Greta Klärich som introducerade Majblomman, Folkhälsans äldsta välgörenhetsmärke. Hon var också initiativtagare till Mjölkdroppen i Finland, en föregångare till dagens rådgivningar. Det första majblomsmärket såldes i Finland år 1908, för att finansiera Mjölkdroppens verksamhet. I nästan fem decennier arbetade Greta Klärich för att förbättra förhållandena för dem som har det svårast i samhället. Efter att Mjölkdroppens verksamhet upplöstes tillföll rätten till majblomman Folkhälsan. Folkhälsan skötte i början om försäljningen av majblommor tillsammans med Mannerheims barnskyddsförbund. Samarbetet upphörde 1995 och sedan dess ansvarar Folkhälsan ensam för majblomsförsäljningen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme