Folkhälsan panostaa robotiikkaan kuntoutuksessa

Folkhälsan on hankkinut liikuntarajoitteisten henkilöiden kävelyharjoittelua ja kuntoutusta tukevan kävelyrobotin. Robotti soveltuu esimerkiksi selkäydinvamma-, halvaus-, MS- ja lihassairauspotilaiden kuntoukseen. Robotti on ainoa laatuaan Pohjoismaissa.

”Folkhälsanin päätös robotin ostamisesta oli merkittävä, koska se avaa aivan uudenlaisia mahdollisuuksia liikuntarajoitteisten henkilöiden kuntoutukseen”, sanoo Folkhälsan Välfärdin toimitusjohtaja Gun Eklund.

Indego-robotti tulee Folkhälsanin Mustasaaren kuntoutusyksikön käyttöön syksystä 2017 lähtien. Yksikkö on erikoistunut liikuntarajoitteisten henkilöiden neurologisesti kuntouttavaan fysio- ja toimintaterapiaan. Seisomis- ja kävelyharjoittelu on keskeinen osa tätä kuntoutusta.

”On luonnollista, että toiminta käynnistyy Mustasaaressa, jossa meillä on jo ennestään osaamista vaikeasti liikuntarajoitteisten henkilöiden kuntoutuksesta. Toivomme, että voimme tulevaisuudessa palvella myös muilla alueilla, sillä robotti on pieni ja helppo kuljettaa”, sanoo Eklund.

Folkhälsanin Indego-robotti tarjoaa liikuntarajoitteisille henkilöille samalla myös mahdollisuuden kokeilla ja selvittää, millaista hyötyä he voisivat saada kuntoutukseen omasta henkilökohtaisesta robotista. Folkhälsanin terapeutit arvioivat aina erikseen jokaisen henkilön edellytykset aloittaa robotin avulla tapahtuva harjoittelu.

”Haluamme hyödyntää robotiikan tarjoamaa uusinta teknologiaa, jotta voimme tarjota tehokkaampaa kuntoutusta niille, jotka sitä eniten tarvitsevat. Me haluamme olla Folkhälsanissa aina kaksi askelta edellä kuntoutustoiminnassamme”, sanoo Folkhälsan Välfärdin Pohjanmaan palvelutuotannon johtaja Joacim Sandbacka.

Ulkoinen tukiranka

Indego on robotisoitu ulkoinen tukiranka, joka auttaa pystyasennon ja kävelyn harjoittelussa. Robotti auttaa käyttäjäänsä seisomaan nousemisessa ja tasapainon harjoittamisessa sekä itsenäisessä kävelyharjoittelussa. Se tarjoaa mahdollisuuden normaalimpaan kävelyyn ja pidempiin kävelymatkoihin henkilöille, jotka pystyvät muiden kävelyapuvälineiden avulla etenemään vain muutamia metrejä. Indego-käyttäjä kykenee kävelemään normaalimpaa vauhtia, ja käyttäjän askellus on mahdollisimman lähellä normaalia symmetriaa sekä sisä- että ulkotiloissa käveltäessä.

Tukiranka asetetaan käyttäjän lantiolle ja alaraajoihin. Selkäydinvammapotilaiden kuntouttamisessa Indego on apuväline, jonka avulla käyttäjä voi simuloida kävelyä ja samalla käyttää ja kehittää toimivia lihaksiaan. Robotti voi myös tukea esimerkiksi aivoverenkierto-, MS- ja lihassairauspotilaita opettamalla heitä käyttämään lihaksiaan tehokkaammin.

”Odotamme kaikki innokkaasti, että saamme robotin käyttöömme ja uskomme, että se antaa meille suuria mahdollisuuksia kuntoutustoiminnassamme”, sanoo Folkhälsan Välfärdin Mustasaaren kuntoutusyksikön johtaja Eliisa Uusihaka.

Uniikki Pohjoismaissa

Indego-robotti tuli markkinoille noin kaksi vuotta sitten, ja nyt hankittu robotti on toistaiseksi ainoa Pohjoismaissa. Indego-robottia käytetään tällä hetkellä maailmanlaajuisesti 6-7 organisaatiossa.

Folkhälsan on perehtynyt robotin toimintaan ja käyttöön yhteistyössä Haapsalun kuntoutuskeskuksen kanssa. Terapeutit saavat erikoiskoulutuksen Indegon käytöstä. Vain näillä erikoiskoulutetuilla terapeuteilla on valtuudet robotin käyttämiseen kuntoutuksessa.

Indegon valmistaja on Parker Hannifin. Se toimii tiiviissä yhteistyössä useiden maailman johtavien kuntoutusklinikoiden, kuten Atlantassa toimivan Shepherd Centerin, kanssa. Suomessa robotin maahantuoja ja toimittaja on Fysioline Oy.

Robotin testaamisesta kiinnostuneet henkilöt voivat varata ajan syyskuusta 2017 lähtien. Kuntoutujat voivat saada kuntoutukseen korvausta Kelalta tai julkisen puolen sosiaali- ja terveydenhuollon maksusitoumuksen kautta. Robottia voi testata myös ilman lähetettä yksityisasiakkaana.

Youtube-video: https://www.youtube.com/watch?v=s8mNP2cdbiE
Kuvia robotista: Copyright: Parker Hannifin.
Muut: Folkhälsan. Kysymyksiä kuvista: info@folkhalsan.fi

Joacim Sandbacka
Folkhälsan Välfärdin Pohjanmaan aluejohtaja
puh: 044 788 3647

Eliisa Uusihaka
Folkhälsan Välfärdin Mustasaaren kuntoutusyksikön johtaja
puh: 040 8251 151

Joacim Sandbacka
Gun Eklund

Folkhälsan Utbildning fick nya rättigheter inom idrotten10.10.2017 12:35Tiedote

Undervisnings- och kulturministeriet beviljade i veckan nya upprätthållartillstånd för yrkesutbildningen i samband med den lagreform som träder i kraft 1.1.2018. Processen har varit omfattande och för Folkhälsan Utbildnings del resulterade det i nya rättigheter inom idrottsområdet som tidigare inte har funnits på svenska. Förutom tidigare tillstånd för grundexamen i idrott, massör och specialyrkesexamen för massörer, beviljades också tillstånd för att ordna ”Yrkesutbildning inom idrott och träning” samt ”Specialyrkesexamen för tränare”.

Dags för nya perspektiv på social- och hälsovårdsreformen!4.7.2017 08:00Kutsu

Tredje sektorn har knappt uppmärksammats alls i den polariserade sotedebatt som handlat om tunga förvaltningsstrukturer och rädsla för vårdjättar. Ändå har tredje sektorn historiskt varit den nyskapande - från mödra- och barnrådgivning till vård av papperslösa. Valfriheten skapar nya möjligheter - och den tredje sektorn kan bidra med både hög kompetens och engagerande frivilligarbete. Varför inte tänka nytt!

Aika etsiä uusia näkökulmia sote-uudistukseen!4.7.2017 08:00Kutsu

Kolmatta sektoria on tuskin ollenkaan käsitelty siinä kärjistyneessä sote-keskustelussa, joka on keskittynyt raskaisiin hallintorakenteisiin ja ahneisiin hoitojätteihin. Kuitenkin kolmas sektori on perinteisesti ollut uutta luova - äitiys- ja lastenneuvoloista paperittomien hoitoon. Valinnanvapaus luo uusia mahdollisuuksia - ja kolmas sektori tarjoaa sekä korkeaa osaamista että mukaansa tempaavaa vapaaehtoistoimintaa. Raivatkaamme tilaa uusajattelulle!