Folkhälsan panostaa robotiikkaan kuntoutuksessa

Folkhälsan on hankkinut liikuntarajoitteisten henkilöiden kävelyharjoittelua ja kuntoutusta tukevan kävelyrobotin. Robotti soveltuu esimerkiksi selkäydinvamma-, halvaus-, MS- ja lihassairauspotilaiden kuntoukseen. Robotti on ainoa laatuaan Pohjoismaissa.

”Folkhälsanin päätös robotin ostamisesta oli merkittävä, koska se avaa aivan uudenlaisia mahdollisuuksia liikuntarajoitteisten henkilöiden kuntoutukseen”, sanoo Folkhälsan Välfärdin toimitusjohtaja Gun Eklund.

Indego-robotti tulee Folkhälsanin Mustasaaren kuntoutusyksikön käyttöön syksystä 2017 lähtien. Yksikkö on erikoistunut liikuntarajoitteisten henkilöiden neurologisesti kuntouttavaan fysio- ja toimintaterapiaan. Seisomis- ja kävelyharjoittelu on keskeinen osa tätä kuntoutusta.

”On luonnollista, että toiminta käynnistyy Mustasaaressa, jossa meillä on jo ennestään osaamista vaikeasti liikuntarajoitteisten henkilöiden kuntoutuksesta. Toivomme, että voimme tulevaisuudessa palvella myös muilla alueilla, sillä robotti on pieni ja helppo kuljettaa”, sanoo Eklund.

Folkhälsanin Indego-robotti tarjoaa liikuntarajoitteisille henkilöille samalla myös mahdollisuuden kokeilla ja selvittää, millaista hyötyä he voisivat saada kuntoutukseen omasta henkilökohtaisesta robotista. Folkhälsanin terapeutit arvioivat aina erikseen jokaisen henkilön edellytykset aloittaa robotin avulla tapahtuva harjoittelu.

”Haluamme hyödyntää robotiikan tarjoamaa uusinta teknologiaa, jotta voimme tarjota tehokkaampaa kuntoutusta niille, jotka sitä eniten tarvitsevat. Me haluamme olla Folkhälsanissa aina kaksi askelta edellä kuntoutustoiminnassamme”, sanoo Folkhälsan Välfärdin Pohjanmaan palvelutuotannon johtaja Joacim Sandbacka.

Ulkoinen tukiranka

Indego on robotisoitu ulkoinen tukiranka, joka auttaa pystyasennon ja kävelyn harjoittelussa. Robotti auttaa käyttäjäänsä seisomaan nousemisessa ja tasapainon harjoittamisessa sekä itsenäisessä kävelyharjoittelussa. Se tarjoaa mahdollisuuden normaalimpaan kävelyyn ja pidempiin kävelymatkoihin henkilöille, jotka pystyvät muiden kävelyapuvälineiden avulla etenemään vain muutamia metrejä. Indego-käyttäjä kykenee kävelemään normaalimpaa vauhtia, ja käyttäjän askellus on mahdollisimman lähellä normaalia symmetriaa sekä sisä- että ulkotiloissa käveltäessä.

Tukiranka asetetaan käyttäjän lantiolle ja alaraajoihin. Selkäydinvammapotilaiden kuntouttamisessa Indego on apuväline, jonka avulla käyttäjä voi simuloida kävelyä ja samalla käyttää ja kehittää toimivia lihaksiaan. Robotti voi myös tukea esimerkiksi aivoverenkierto-, MS- ja lihassairauspotilaita opettamalla heitä käyttämään lihaksiaan tehokkaammin.

”Odotamme kaikki innokkaasti, että saamme robotin käyttöömme ja uskomme, että se antaa meille suuria mahdollisuuksia kuntoutustoiminnassamme”, sanoo Folkhälsan Välfärdin Mustasaaren kuntoutusyksikön johtaja Eliisa Uusihaka.

Uniikki Pohjoismaissa

Indego-robotti tuli markkinoille noin kaksi vuotta sitten, ja nyt hankittu robotti on toistaiseksi ainoa Pohjoismaissa. Indego-robottia käytetään tällä hetkellä maailmanlaajuisesti 6-7 organisaatiossa.

Folkhälsan on perehtynyt robotin toimintaan ja käyttöön yhteistyössä Haapsalun kuntoutuskeskuksen kanssa. Terapeutit saavat erikoiskoulutuksen Indegon käytöstä. Vain näillä erikoiskoulutetuilla terapeuteilla on valtuudet robotin käyttämiseen kuntoutuksessa.

Indegon valmistaja on Parker Hannifin. Se toimii tiiviissä yhteistyössä useiden maailman johtavien kuntoutusklinikoiden, kuten Atlantassa toimivan Shepherd Centerin, kanssa. Suomessa robotin maahantuoja ja toimittaja on Fysioline Oy.

Robotin testaamisesta kiinnostuneet henkilöt voivat varata ajan syyskuusta 2017 lähtien. Kuntoutujat voivat saada kuntoutukseen korvausta Kelalta tai julkisen puolen sosiaali- ja terveydenhuollon maksusitoumuksen kautta. Robottia voi testata myös ilman lähetettä yksityisasiakkaana.

Youtube-video: https://www.youtube.com/watch?v=s8mNP2cdbiE
Kuvia robotista: Copyright: Parker Hannifin.
Muut: Folkhälsan. Kysymyksiä kuvista: info@folkhalsan.fi

Joacim Sandbacka
Folkhälsan Välfärdin Pohjanmaan aluejohtaja
puh: 044 788 3647

Eliisa Uusihaka
Folkhälsan Välfärdin Mustasaaren kuntoutusyksikön johtaja
puh: 040 8251 151

Joacim Sandbacka
Gun Eklund

Resurscentret Föregångarna och det svenskspråkiga ungdoms- och arbetsverkstadsnätverket får ett omfattande statligt projektstöd4.1.2018 10:36Tiedote

I slutet av december meddelade Undervisnings- och kulturministeriet att arbetsverkstaden och resurscentret Föregångarna tillsammans med ULA (Nationella verkstadsföreningen TPY:s svenskspråkiga nätverk bestående av 13 arbetsverkstäder) beviljas 240 000 € för projektet ”Från hobby till jobb”. Projektet stöder ungas möjlighet att utveckla en hobby för att indirekt förkorta steget till studier eller jobb.