Folkhälsan planerar köp av Emeliehemmet i Karleby

Samfundet Folkhälsans styrelse ställer sig positiv till erbjudandet att köpa fastigheten Emeliehemmet av föreningen De gamlas hem i Gamlakarleby, som i dag äger fastigheten på Sjukhusgatan 11 i Karleby.

Enligt Christian Wiklund, ordförande för De gamlas hem i Gamlakarleby, finns det en klar anledning till att man erbjöd Folkhälsan att köpa fastigheten. Det är för att stärka den svenskspråkiga servicen för äldre i Karlebytrakten.

Folkhälsan är en viktig aktör inom den sociala sektorn och står som en garant för att det även i framtiden finns ett finlandssvenskt alternativ att tillgå. Med tanke på den kommande social- och hälsovårdsreformen är Samfundet Folkhälsans vd Stefan Mutanen nöjd med beslutet och ser det som en viktig positionering inför framtiden.

Med det planerade köpet får Folkhälsan ytterligare en pärla i sitt band av Folkhälsanhus i Svenskfinland. Folkhälsan har haft ett gott samarbete med föreningen i flera år och i dag erbjuder Folkhälsan Välfärd uthyrning av seniorbostäder, hemtjänst, hemsjukvård och matservice på Emeliehemmet. Karleby stad hyr lokaliteter för dygnetruntvård i fastigheten. Enligt planerna torde affären vara avklarad under hösten 2017.

Samfundet Folkhälsans vd Stefan Mutanen
tfn 050 341 5207