Folkhälsan renoverar Holmsgården på Norrvalla

Pressmeddelande 19.10.2018. Samfundet Folkhälsans styrelse har fattat beslut om att renovera Holmsgården, även kallad herrgården, på Norrvalla. Holmsgården renoveras under år 2019. Renoveringen är en betydande investering för Norrvalla och görs för att förbättra utrymmessituationen för utbildningens del. Därmed skapas en nygammal herrgårdsmiljö på Norrvallabacken som kommer att bli en omfattande del av fastighetshelheten.

Skiss av Holmsgården oktober 2018.

– Det känns väldigt bra att komma igång med renoveringen. Det här utökar våra utrymmen och förbättrar därmed vår service både för studerande och för kunder på området, säger Anna Bertills, vd för Folkhälsan Utbildning Ab.

– Holmsgården är en vacker byggnad och saneringsplanen som är gjord av Laaja-arkitekters Anders Höglund skapar en fin helhet där både historia och framtid möts. Byggnadens ursprungsritningar har inspirerat arkitekten i planeringen av ”nya” Holmsgården, menar Anna Bertills.

Holmsgården vid Norrvalla folkhögskola har en lång, brokig och spännande historia. Den är i sig byggd i mitten av 1700-talet men stenfoten sägs vara från slutet av 1600-talet. Sedan 1908 har herrgården använts främst i utbildningssyften samt också som administrativa utrymmen och personalbostäder. Folkhögskolans senaste renovering skedde på 1980-talet och byggnaden är 560 kvadratmeter. Den renoveras så långt som möjligt enligt den tidsanda den byggdes i. Folkhälsans utbildningsenhet för idrott kommer att använda byggnaden i samma syfte som tidigare; främst för utbildning men också för marknadsföring av Norrvallas tjänster.

Närmare uppgifter ger

Anna Bertills
vd för Folkhälsan Utbildning Ab
tfn 050 354 2720
anna.bertills@folkhalsan.fi

Skiss av Holmsgården oktober 2018.