Folkhälsan Utbildning fick nya rättigheter inom idrotten

Undervisnings- och kulturministeriet beviljade i veckan nya upprätthållartillstånd för yrkesutbildningen i samband med den lagreform som träder i kraft 1.1.2018. Processen har varit omfattande och för Folkhälsan Utbildnings del resulterade det i nya rättigheter inom idrottsområdet som tidigare inte har funnits på svenska. Förutom tidigare tillstånd för grundexamen i idrott, massör och specialyrkesexamen för massörer, beviljades också tillstånd för att ordna ”Yrkesutbildning inom idrott och träning” samt ”Specialyrkesexamen för tränare”.

- Det här är på många sätt en viktig etapp för Folkhälsan Utbildnings del i idrotts- och undervisningsvärlden, säger vd Anna Bertills. Det är mycket sällan nya tillstånd har beviljats och i en stor lagreform som sparat in enormt mycket på yrkesutbildningen, är det ett välkommet tillskott för vår verksamhet att få utökade rättigheter. Vår verksamhet och förutsättningar har synats och på basen av det har tillstånden beviljats. Det ger oss extra råg i ryggen att nu kunna erbjuda fler utbildningar på svenska inom idrottstangerande utbildningssektorn, säger Anna Bertills. Vi ser fram emot att bygga upp nya linjer i enlighet med Undervisnings- och kulturministeriets beslut.

- För idrottens del är det omvälvande, säger Folkhälsan Utbildnings träningschef Thomas Asp. Idrott och utbildning på svenska, som är vårt ansvarsområde, kämpar hårt för att utvecklas sida vid sida med den finska sidan och vi ser att dessa nya utbildningar ska gynna idrottens utveckling framåt på svenska. Yrkestränarexamen har inte funnits i svenskspråkig regi tidigare och vad gäller Yrkesutbildningen inom idrott och träning så finns det redan där en stor efterfrågan bland potentiella studerande. Nu kan vi erbjuda dem en större och bredare palett, säger Thomas Asp.

vd Anna Bertills, tfn +358 503542 720 eller anna.bertills@folkhalsan.fi

Aika etsiä uusia näkökulmia sote-uudistukseen!4.7.2017 08:00Kutsu

Kolmatta sektoria on tuskin ollenkaan käsitelty siinä kärjistyneessä sote-keskustelussa, joka on keskittynyt raskaisiin hallintorakenteisiin ja ahneisiin hoitojätteihin. Kuitenkin kolmas sektori on perinteisesti ollut uutta luova - äitiys- ja lastenneuvoloista paperittomien hoitoon. Valinnanvapaus luo uusia mahdollisuuksia - ja kolmas sektori tarjoaa sekä korkeaa osaamista että mukaansa tempaavaa vapaaehtoistoimintaa. Raivatkaamme tilaa uusajattelulle!

Dags för nya perspektiv på social- och hälsovårdsreformen!4.7.2017 08:00Kutsu

Tredje sektorn har knappt uppmärksammats alls i den polariserade sotedebatt som handlat om tunga förvaltningsstrukturer och rädsla för vårdjättar. Ändå har tredje sektorn historiskt varit den nyskapande - från mödra- och barnrådgivning till vård av papperslösa. Valfriheten skapar nya möjligheter - och den tredje sektorn kan bidra med både hög kompetens och engagerande frivilligarbete. Varför inte tänka nytt!