Folkhälsan Utbildning fick nya rättigheter inom idrotten

Undervisnings- och kulturministeriet beviljade i veckan nya upprätthållartillstånd för yrkesutbildningen i samband med den lagreform som träder i kraft 1.1.2018. Processen har varit omfattande och för Folkhälsan Utbildnings del resulterade det i nya rättigheter inom idrottsområdet som tidigare inte har funnits på svenska. Förutom tidigare tillstånd för grundexamen i idrott, massör och specialyrkesexamen för massörer, beviljades också tillstånd för att ordna ”Yrkesutbildning inom idrott och träning” samt ”Specialyrkesexamen för tränare”.

- Det här är på många sätt en viktig etapp för Folkhälsan Utbildnings del i idrotts- och undervisningsvärlden, säger vd Anna Bertills. Det är mycket sällan nya tillstånd har beviljats och i en stor lagreform som sparat in enormt mycket på yrkesutbildningen, är det ett välkommet tillskott för vår verksamhet att få utökade rättigheter. Vår verksamhet och förutsättningar har synats och på basen av det har tillstånden beviljats. Det ger oss extra råg i ryggen att nu kunna erbjuda fler utbildningar på svenska inom idrottstangerande utbildningssektorn, säger Anna Bertills. Vi ser fram emot att bygga upp nya linjer i enlighet med Undervisnings- och kulturministeriets beslut.

- För idrottens del är det omvälvande, säger Folkhälsan Utbildnings träningschef Thomas Asp. Idrott och utbildning på svenska, som är vårt ansvarsområde, kämpar hårt för att utvecklas sida vid sida med den finska sidan och vi ser att dessa nya utbildningar ska gynna idrottens utveckling framåt på svenska. Yrkestränarexamen har inte funnits i svenskspråkig regi tidigare och vad gäller Yrkesutbildningen inom idrott och träning så finns det redan där en stor efterfrågan bland potentiella studerande. Nu kan vi erbjuda dem en större och bredare palett, säger Thomas Asp.

vd Anna Bertills, tfn +358 503542 720 eller anna.bertills@folkhalsan.fi

Georg Henrik Wrede ny vd för Samfundet Folkhälsan7.3.2018 09:10Tiedote

Samfundet Folkhälsans styrelse har vid sitt möte 6.3.2018 valt pol.mag. Georg Henrik Wrede till ny verkställande direktör för organisationen. Georg Henrik Wrede känner Folkhälsans verksamhet väl och han har en bred erfarenhet av arbete inom social- och hälsovårdsområdet och medborgarverksamhet, säger Samfundet Folkhälsans styrelseordförande Mats Brommels. Wrede har också lett krävande förändringsarbeten och som programdirektör åren 2007-2011 ansvarat för regeringens politikprogram för barns, ungas och familjers välfärd. Hans engagemang i dagens sociala utmaningar är genuint och svarar mot Folkhälsans värdegrund. Georg Henrik Wrede är en god organisatör och han har presenterat en välgrundad och fokuserad strategi för Folkhälsans fortsatta arbete. Georg Henrik Wrede verkar i dag som direktör för ungdomsarbete och ungdomspolitik vid undervisnings- och kulturministeriet och efterträder Samfundets nuvarande vd Stefan Mutanen som går i pension 1.8.2018. Georg Henrik Wrede är 53 år och har bl