Förbättringar i tidtabellerna och rutterna i Kyrkslätt på måndag 4.3

Det sker ändringar i tidtabellerna och rutterna i Kyrkslätt den 4 mars. HRT har planerat förändringarna i tätt samarbete med Kyrkslätt kommun och invånare. Det viktigaste syftet med förändringarna är att snabba upp resorna mellan Kyrkslätt och Mattby.Tack vare förändringarna blir restiderna under rusningstider kortare från Kantvik och Kolsarby till Gesterby samt också från Kantvik till Mattby.Restiden från Kantvik och Obbnäs till Mattby utanför rusningstider förkortas med 20 minuter.

Också servicenivån för busslinjerna från Kantvik, centrum, Hindersby och Tolls till Mattby förbättras på vardagar i dagtid och på kvällar samt under veckosluten i dagtid.Tack vare den förbättrade servicen på linje 173Z finns det busstrafik i Tolls även i fortsättningen under lågtid.Resorna från Kantvik ock Kolsarby till Ravals och Lindal blir med byte.

Ändringen påverkar linjerna 171, 172, 172V, 173, 173N, 174Z, 902, 902K och 903.Tidtabellerna för linjerna 173K och 173N samt linjer som går från Kyrkslätt till Sjundeå dvs. linjerna 181, 181K och 182, 182A förblir oförändrade.

Förändringarna från 4.3

• En ny busslinje 172V sätts in. Linjen ersätter avgångarna under rusningstid på linje 172 (Mattby (M) – Kantvik).
    • Linje 172V går från Kantvik via Kyrkslätt resecentrum direkt till Gesterby med 30 minuters mellanrum under rusningstider och vidare samma rutt som linje 172 via Masaby till Mattby metrostation.
  • Trafikeringstiden för linje 173Z utvidgas så att linjen kör också i dag- och kvällstrafik samt under veckosluten. I fortsättningen är linjens turintervall 30 minuter under rusningstider och 60 minuter utanför rusningstider.
  • Linje 172 går i fortsättningen utanför rusningstider med en timmes intervaller och ersätter avgångar på den nuvarande linjen 173. På vardagar kör linje 173 endast enstaka avgångar utanför rusningstider.

Också hållplatserna Friggesby skola (Ki0935 och Ki0936) dras in och linjerna 902 och 902K får en ny rutt som inte längre går via skolan som läggs ned.Flera busslinjer får ny tidtabell dvs. avgångstiderna från Mattby eller Kyrkslätt resecentrum ändras.De förändrade tidtabellerna och rutterna hittar du i Reseplaneraren.

Tidtabellerna i PDF-form

Förändringarna har planerats i samarbete med invånare

Planering av förändringarna startades när Kyrkslätt kommun bad HRT att kartlägga busstrafiken efter att metrotrafiken till Esbo hade börjat och busslinjerna från Kyrkslätt i riktning mot Helsingfors hade blivit anslutningslinjer.

Höstens undersökning syftade till att kartlägga invånarnas resvanor i Kyrkslätt.HRT ordnade också en invånarpanel om linjenätsplaner och skrev blogg där invånare i Kyrkslätt kunde kommentera planerna.

Mer information: HRT:s kommunikationsavdelning

HSL:n hallituksen päätöksiä 16.4.201916.4.2019 14:24:58 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 48/2019 ratkaisu Hallitus päätti valita tarjousten perusteella seuraavat liikennöitsijät: Kohteen 257 (linja 55 Rautatientori – Koskela) uusi liikennöitsijä on Nobina Finland Oy, Kohteen 258 (linjat 71 Rautatientori – Malmi, 77N Rautatientori – Jakomäki, 78 Rautatientori – Latokartano, 78N Rautatientori – Latokartano) uusi liikennöitsijä on Nobina Finland Oy, Kohteen 259 (linjat 63 Kamppi – Paloheinä, 69 Kamppi – Jakomäki, 70 Kamppi – Malmi) uusi liikennöitsijä on Helsingin Bussiliikenne Oy Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019584-2 Helsingin poikittaislinjaston kehittämissuunnitelma Hallitus päätti hyväksyä Helsingin poikittaislinjastosuunnitelman ohjeellisesti noudatettavaksi. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019584-3 HSL:n lausunto Vantaan yleiskaava 2020 –l