Förbättringar i tidtabellerna och rutterna i Kyrkslätt på måndag 4.3

Det sker ändringar i tidtabellerna och rutterna i Kyrkslätt den 4 mars. HRT har planerat förändringarna i tätt samarbete med Kyrkslätt kommun och invånare. Det viktigaste syftet med förändringarna är att snabba upp resorna mellan Kyrkslätt och Mattby.Tack vare förändringarna blir restiderna under rusningstider kortare från Kantvik och Kolsarby till Gesterby samt också från Kantvik till Mattby.Restiden från Kantvik och Obbnäs till Mattby utanför rusningstider förkortas med 20 minuter.

Också servicenivån för busslinjerna från Kantvik, centrum, Hindersby och Tolls till Mattby förbättras på vardagar i dagtid och på kvällar samt under veckosluten i dagtid.Tack vare den förbättrade servicen på linje 173Z finns det busstrafik i Tolls även i fortsättningen under lågtid.Resorna från Kantvik ock Kolsarby till Ravals och Lindal blir med byte.

Ändringen påverkar linjerna 171, 172, 172V, 173, 173N, 174Z, 902, 902K och 903.Tidtabellerna för linjerna 173K och 173N samt linjer som går från Kyrkslätt till Sjundeå dvs. linjerna 181, 181K och 182, 182A förblir oförändrade.

Förändringarna från 4.3

• En ny busslinje 172V sätts in. Linjen ersätter avgångarna under rusningstid på linje 172 (Mattby (M) – Kantvik).
    • Linje 172V går från Kantvik via Kyrkslätt resecentrum direkt till Gesterby med 30 minuters mellanrum under rusningstider och vidare samma rutt som linje 172 via Masaby till Mattby metrostation.
  • Trafikeringstiden för linje 173Z utvidgas så att linjen kör också i dag- och kvällstrafik samt under veckosluten. I fortsättningen är linjens turintervall 30 minuter under rusningstider och 60 minuter utanför rusningstider.
  • Linje 172 går i fortsättningen utanför rusningstider med en timmes intervaller och ersätter avgångar på den nuvarande linjen 173. På vardagar kör linje 173 endast enstaka avgångar utanför rusningstider.

Också hållplatserna Friggesby skola (Ki0935 och Ki0936) dras in och linjerna 902 och 902K får en ny rutt som inte längre går via skolan som läggs ned.Flera busslinjer får ny tidtabell dvs. avgångstiderna från Mattby eller Kyrkslätt resecentrum ändras.De förändrade tidtabellerna och rutterna hittar du i Reseplaneraren.

Tidtabellerna i PDF-form

Förändringarna har planerats i samarbete med invånare

Planering av förändringarna startades när Kyrkslätt kommun bad HRT att kartlägga busstrafiken efter att metrotrafiken till Esbo hade börjat och busslinjerna från Kyrkslätt i riktning mot Helsingfors hade blivit anslutningslinjer.

Höstens undersökning syftade till att kartlägga invånarnas resvanor i Kyrkslätt.HRT ordnade också en invånarpanel om linjenätsplaner och skrev blogg där invånare i Kyrkslätt kunde kommentera planerna.

Mer information: HRT:s kommunikationsavdelning

Parannuksia Kirkkonummen suunnan linjojen aikatauluihin ja reitteihin maanantaista 4.3. alkaen14.2.2019 14:45:00Tiedote

Kirkkonummen suunnan linjoilla tapahtuu aikataulu- sekä reittimuutoksia 4.3. HSL on suunnitellut linjastomuutokset tiiviissä yhteistyössä Kirkkonummen kunnan ja asukkaiden kanssa. Muutosten tärkein tavoite on nopeuttaa matkustamista Kirkkonummen ja Matinkylän välillä. Ruuhka-aikojen matkat Kantvikista ja Kolsarista Gesterbyhyn nopeutuvat, samoin matkustaminen Kantvikista Matinkylään. Ruuhka-aikojen ulkopuolella matka-aika Matinkylään lyhenee Kantvikin ja Upinniemen suunnalta noin 20 minuuttia. Myös linjojen palvelutaso paranee arkisin ja viikonloppuisin päiväsaikaan sekä arki-iltoina Kantvikistä, keskustasta, Heikkilästä ja Tolsasta Matinkylään. Tolsassa on jatkossa palvelua myös hiljaiseen aikaan linjan 173Z laajentuneen tarjonnan ansiosta. Matkat Kantvikista ja Kolsarista Ravalsiin ja Lindaliin muuttuvat muutosten myötä sen sijaan vaihdollisiksi. Muutokset vaikuttavat linjoihin 171, 172, 172V, 173, 173Z, 174Z, 902 sekä 902K ja 903. Linjojen 173K ja 173N sekä Siuntioon Kirkkonummelta

HSL:n hallituksen päätöksiä 12.2.201912.2.2019 11:44:09Tiedote