Författaren Ulrika Hansson skriver om att möta trauman och återvända till hembygden i ny bok

I Ulrika Hanssons nya roman får vi lära känna Fanny och hennes 12-åriga son Sam som bor i en förort till Helsingfors. Fanny jobbar på en annonstidning men vantrivs. Sam blir mobbad i skolan. Att flytta hem till Österbotten blir lösningen, kanske.

Fanny är hemma från en by i Österbotten. En rätt stor och välmående by men ändå ett ställe det var självklart att lämna för studier och jobb. När mobbningen av Sam eskalerar beslutar sig Fanny för att testa om det går att flytta tillbaka till byn. Här har hon sin älskade pappa Olof, ett hus står och väntar på henne och ett jobb har hon också lyckats fixa.

Många saker är bra, skogen som hon alltid älskat välkomnar henne, men hur är det med själva byn, passar hon och Sam in? Att återvända kan vara som att vada i gammal bråte som ingen vill kännas vid. Och att brottas med skuld kan ta ett helt liv.

Fannys väg handlar om det outtalade i människorelationer, det tysta som behöver ut, men som förträngs alltför länge. Det här är teman som Ulrika Hansson också skrev om i debutromanen Jaktlaget.

Hur är det att skriva och sätta ord på skuld och det undvikande?

– Det vi människor undviker är ofta det smärtsamma, skamfyllda och genanta, därför är det så spännande att skriva om det.

– Jag iakttar, ofta omedvetet, min omgivning och försöker sedan gestalta de där situationerna när folk tiger om något: den där nanosekunden av tystnad, de korsade armarna över bröstet, bytet av samtalsämne. Vi människor kan vara så älskvärt klumpiga i vår kommunikation och i våra försök att skydda oss själva.

Du har själv återvänt till dina hemtrakter efter många år i Helsingfors, precis som Fanny i boken – hur hänger det här ihop?

– Drömmen om att flytta tillbaka till Österbotten har levt länge, kanske det därför föll sig naturligt att skriva om att återvända. Att redigeringen av Fannys väg sammanföll med min egen flytt var tursamt, då kunde jag enklare levandegöra en del av det som för mig symboliserar mina hemtrakter: kornåkrar och plastbalar, humor och tystlåtenhet, skog och röjsågar.

Fannys väg har recensionsdatum tisdag 13.9.

Omslag: Ellen Portin
Foto: Helen Korpak