Förhandlingarna om statens tjänste- och arbetskollektivavtal började i dag

Statens arbetsmarknadsverk och löntagarnas huvudavtalsorganisationer inledde förhandlingarna om ett nytt tjänste- och arbetskollektivavtal för statligt anställda i dag på måndag den 20 november.

Löntagarnas företrädare i förhandlingarna är Förhandlingsorganisationen för offentliga sektorns utbildade FOSU, Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL och Löntagarorganisationen Pardia.

Löntagarnas huvudavtalsorganisationer har berett ett antal gemensamma förhandlingsmål som gäller löneförhöjningar, avtalsbestämmelser och arbetslivets kvalitet. Viktiga förhandlingsteman är till exempel arbetshälsa, arbetstiderna, resor och personalrepresentanternas ställning.

I det första mötet fördes en allmän diskussion om såväl löntagarorganisationernas som arbetsgivarnas mål. Strävan var också att dra upp ett tidsschema för förhandlingarna och komma överens om förhandlingsförfarandena. Parterna ska presentera sina respektive förhandlingsmål i detalj i det nästa mötet. Förhandlingarna fortsätter 30.11.2017.

Statens gällande tjänste- och arbetskollektivavtal löper ut i slutet av januari 2018. I det första mötet gav löntagarorganisationerna också en officiell anmälan om uppsägning av det gällande avtalet. Vid statens ämbetsverk och inrättningar arbetar totalt cirka 70 000 tjänstemän och arbetstagare.

Mer information:

verksamhetsledare Jore Tilander, Juristförbundet (FOSU), 041 458 0030

förhandlingschef Kristian Karrasch, JHL, 040 728 9046

ordförande Niko Simola, Pardia, 040 566 8517

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s 220 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.

JHL:n edustajisto: Luottamus palautettava työmarkkinoille15.11.2018 13:04Tiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n edustajisto pitää tärkeänä, että maan hallitus vahvistaa luottamusta työmarkkinajärjestöjen kanssa valmistelemalla keskeiset työelämän lait ja muutokset kolmikantaisesti. Työmarkkinaosapuolten laajaa osaamista tulee hyödyntää myös seuraavan hallitusohjelman strategisten päämäärien valmistelussa. Suomalaisen yhteiskunnan kehittäminen on perustunut keskinäiseen luottamukseen eikä tätä luottamusta ole varaa horjuttaa enää yhtään enempää. Suomella ei ole varaa menettää kolmikantaa. Aidolla kolmikantaisella valmistelulla on ollut keskeinen rooli luottamuksen rakentamisessa, ristiriitojen sovittamisessa käytännön politiikaksi sekä pitkäjänteisen, yli hallituskausien kantavienyhteiskunnallista tasa-arvoa lisäävien uudistusten tekemisessä. Edustajisto toivoo, että tuleva hallitus ymmärtää nykyistä paremmin kolmikannan merkityksen hyvän lainsäädäntövalmistelun, jatkuvuuden ja yhteiskuntarauhan takaajana. Nykyhallituksen aikana kolmikannan asema on oll

JHL kräver att uppsägningslagens motiveringar bereds som trepartssamarbete, vi är inte ännu i mål26.10.2018 17:15Tiedote

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL kräver att uppsägningslagens detaljerade motiveringar bereds som trepartssamarbete. Dessutom ska de osakliga uppsägningsgrunder som nämns i 7 kapitlet 2 § i arbetsavtalslagen förbli oförändrade. Annars föreligger fara att uppsägningsskyddets nivå fastställts först i konflikter som behandlas i domstol.