Förhandlingarna om statens tjänste- och arbetskollektivavtal började i dag

Statens arbetsmarknadsverk och löntagarnas huvudavtalsorganisationer inledde förhandlingarna om ett nytt tjänste- och arbetskollektivavtal för statligt anställda i dag på måndag den 20 november.

Löntagarnas företrädare i förhandlingarna är Förhandlingsorganisationen för offentliga sektorns utbildade FOSU, Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL och Löntagarorganisationen Pardia.

Löntagarnas huvudavtalsorganisationer har berett ett antal gemensamma förhandlingsmål som gäller löneförhöjningar, avtalsbestämmelser och arbetslivets kvalitet. Viktiga förhandlingsteman är till exempel arbetshälsa, arbetstiderna, resor och personalrepresentanternas ställning.

I det första mötet fördes en allmän diskussion om såväl löntagarorganisationernas som arbetsgivarnas mål. Strävan var också att dra upp ett tidsschema för förhandlingarna och komma överens om förhandlingsförfarandena. Parterna ska presentera sina respektive förhandlingsmål i detalj i det nästa mötet. Förhandlingarna fortsätter 30.11.2017.

Statens gällande tjänste- och arbetskollektivavtal löper ut i slutet av januari 2018. I det första mötet gav löntagarorganisationerna också en officiell anmälan om uppsägning av det gällande avtalet. Vid statens ämbetsverk och inrättningar arbetar totalt cirka 70 000 tjänstemän och arbetstagare.

Mer information:

verksamhetsledare Jore Tilander, Juristförbundet (FOSU), 041 458 0030

förhandlingschef Kristian Karrasch, JHL, 040 728 9046

ordförande Niko Simola, Pardia, 040 566 8517

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s 220 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.

JHL: Lagen om småbarnspedagogik går inte in på de verkliga problemen inom sektorn – nästa regering måste ta upp lagen på nytt11.7.2018 10:30Tiedote

Riksdagen godkände den nya lagen om småbarnspedagogik i slutet av juni. I motsats till vad lagstiftarna påstår blev inte barnets intresse det centrala i lagen. Den rättar inte till en enda sak som är viktig med tanke på barnen. JHL står fast vid åsikten att nästa regering måste ta upp den godkända lagen på nytt och forma om den för barnens bästa. Förbundet kräver också en snabb utbyggnad av fortbildningsvägar för barnskötare och socionomer för att deras sysselsättningsläge inte ska försämras.

JHL: Varhaiskasvatuslaki ei puutu alan todellisiin ongelmiin, seuraavan hallituksen avattava laki uudelleen11.7.2018 10:30Tiedote

Eduskunta hyväksyi kesäkuun lopulla uuden varhaiskasvatuslain. Toisin kuin lainlaatijat väittävät, lapsen etu ei noussut laissa keskeiseksi. Laki ei korjaa ainuttakaan lapsen edun kannalta olennaista asiaa. JHL on vahvasti sitä mieltä, että seuraavan hallituksen on avattava nyt hyväksytty laki ja muokattava se todella lapsen parhaaksi. Liitto vaatii myös pikaista jatkokoulutuspolkujen rakentamista lastenhoitajille ja sosionomeille, jotta heidän työllisyystilanteensa ei heikkenisi.