Fornasetti Senza Tempo -tapettimallistossa ironia yhdistyy italialaiseen estetiikkaan

Cole & Sonin yhteistyö italialaisen design-talo Fornasettin kanssa on synnyttänyt nyt neljännen tapettimalliston, Fornasetti Senza Tempon. Nimensä mukaisesti ajaton mallisto tuo jälleen Fornasettin hillittömän mielikuvitusmaailman Cole & Sonin tapetteihin.

Kun kaksi intohimoista, käsityön perinteistä ammentavaa huippudesign-taloa tekee yhteistyötä, lopputulos on väistämättä huima: Cole & Sonin Fornasetti Senza Tempo -tapettimallisto on siitä erinomainen esimerkki.

Milanolainen Fornasetti on jo 1950-luvulta asti käyttänyt perinteisiä käsityömenetelmiä ja tekniikoita luodakseen ainutlaatuisia käsintehtyjä huonekaluja, sisustuselementtejä sekä posliineja, jotka ilmentävät Fornasettin uniikkia visuaalista kieltä. Fornasetti toteuttaa perustajansa Piero Fornasettin perintöä: Hän ei usko aikakausiin eikä päivämääriin vaan antaa luovuutensa virrata vapaasti ajan ja rajoitusten ulottumattomissa.

Kun Fornasettin visuaalisuus yhdistyy Cole & Sonin yksityiskohtien tajuun, maaginen yhdistelmä ajattomia tapetteja on valmis. Fornasetti Senza Tempo -malliston anteeksipyytelemättömät kuosit eivät vähääkään välitä tyylilajeista tai kategorioista. Aiheet vaihtelevat pilvistä kirjahyllyihin ja rumista kaloista kaupunkimaisemiin, kaikki italialaisella eleganssilla toteutettuna.

Tässä muutama herkullisin makupala mallistosta.

Cocktails

Piero Fornasetti loi tämän kuosin 1950-luvulla, inspiraationaan Oggetti Cocktail -niminen jääpala-astia. Cocktails ilmentää maestron ehtymätöntä innostusta tehdä tutkielmia samoista aiheista yhä uudelleen ja yhä uudelleen. Kuosissa tyylitellyissä graafisissa pulloissa ja lasiastioissa on käytetty eläväistä monipuolista väripalettia, joka on uskollinen alkuperäisille luonnostelmille.

Arance

Välimerellisiä sitrushedelmiä toistava Arance on yksi Fornasettin klassikkokuoseista. Alun perin 50-luvulta Fette d’arancia -mallistosta peräisin olevan kuosin mehevät appelsiinit, veriappelsiinit ja sitruunat nousevat hyvän taustakontrastin ansiosta tässä ylellisessä tapetissa herkullisesti esiin.

Libreria

Libreria on yksi Fornasettin ikonisimmista kuoseista. Smaragdinvihreät, rubiininpunaiset ja safiirinsiniset sävyt nostavat kirja- ja lasiesinekuviot arkisuuden yläpuolelle ja tekevät niistä maukasta silmänruokaa. Huomaa myös kullan vivahteet kirjojen selkämyksissä sekä lasiesineiden upeat yksityiskohdat!

Kuvia Värisilmän kuvapankissa: https://varisilma.emmi.fi/

Cocktails