Förnyelsen av Älvsbytalos husfabrik är klar – De första husen från den nya kollektionen har levererats till kunderna

Planeringen av den nya produktionslinjen till Älvsbytalos fabrik i Kauhajoki började efter att företagsbesök till Tyskland och den första skissen ritades på en servett. – Den slutliga linjen är rätt lik originalplanen, säger verkställande direktören Jan-Erik Rusk.

I början har man byggt ett hus i veckan i husfabriken. Målet är att öka takten till fem hus i veckan före sommaren.

–Det nya, effektivare produktionssättet möjliggör en fördubbling av produktionskapaciteten vid fabriken i Kauhajoki under de närmaste åren, förutser Älvsbytalos verkställande direktör Jan-Erik Rusk.

I ett energieffektivt hus bor man förmånligt

Startskottet för planeringen av den nya huskollektionen var beskedet om att energinormerna kommer att stramas åt. Byggnadsbestämmelserna på EU:s nivå skärps enligt nuvarande kunskap i och med direktivet som träder i kraft 2021, men i Norge stramades kraven åt redan i år. Därför har den nya ytterväggskonstruktionen i huskollektionen som är gemensam för alla tre länderna i Älvsbyhuskoncernen, Finland, Sverige och Norge, planerats för de tuffa väderförhållandena på Norges västkust.

– Vår nya energieffektiva väggkonstruktion fungerar i områden där det regnar 170 dagar om året, i huvudsak horisontellt. Vi kan lita på att konstruktionen är effektiv även i de finländska förhållandena, säger Rusk.

För de boende syns husets energieffektivitet som en konkret besparing.

– När man jämför husets energiförbrukning och pris är Älvsbytalo med säkerhet det bästa valet på marknaden, uppskattar Rusk.

Finländskt kunnande till de nordiska länderna

Planeringen av väggkonstruktionen inleddes 2014 och produktionslinjen för ytterväggar, som nu står klar, planerades till sina huvuddrag under 2016. Projektet gav även möjlighet att exportera det finländska automatikkunnandet till de nordiska länderna: Team Vesmes Oy från Kauhajoki har levererat de nya linjerna till Älvsbyhuskoncernens alla husfabriker.

– För oss var det en betydande fördel att få arbeta med ett lokalt företag när vi genomförde förändringen, säger Rusk. – Det är dessutom fint att få vara med om att möjliggöra internationaliseringen av finländskt kunnande.

De nya produktionslinjerna skapar även bättre arbetsförhållanden

På den nya ytterväggslinjen byggs hela väggen från början till slut, från insidan till ytterpanelen. Byggandet av den nya väggkonstruktionen omfattar fler arbetsmoment än tidigare. Trots att man ökat automatiken är byggandet fortfarande till en del ett hantverk. Den fysiska belastningen i arbetet har minskat tack vare den nya linjen, eftersom behovet av lyft har minskat.

De nya husmodellerna byggs ännu färdigare i fabriken än tidigare. Redan före förnyelsen skyddades husen väl under transporten och på byggplatsen kunde elementen fort fås undan väder och vind, men när vissa arbetsmoment som görs före montering av takets tätskikt nu utförs i fabriken, har risken för väta minskat ytterligare.

Mer information: Jan-Erik Rusk, verkställande direktör, Älvsbytalo Oy
tfn 020 7939 620, jan-erik.rusk@alvsbytalo.fi

Först ut på Älvsbytalos nya produktionslinje var populära Siiri, den minsta husmodellen i Älvsbytalos kollektion.

Hög kvalitet till marknadens lägsta pris är orsaken till att Älvsbyhus är Nordens största tillverkare av volymelementhus av trä. Under företagets 74-åriga historia har fler än 41 000 familjer valt ett hus från Älvsbytalo som sitt hem. Husen byggs inomhus som färdiga volymelement som sedan monteras av yrkeskunniga montörer. Älvsbyhus är ett svenskt företag med dotterbolag, husfabrik och 14 försäljningskontor i Finland. Fabriken i Kauhajoki har levererat fler än 3 000 hus sedan 2005.

Älvsbytalos inflyttningsklara huspaket Saara visar hur en effektiv planlösning ser ut2.5.2018 13:20Tiedote

Älvsbytalon muuttovalmis talopaketti Saara näyttää mallia tehokkaaseen tilasuunnitteluun2.5.2018 12:58Tiedote