Försäljningen av Veikkaus-spel upphör på Åland

Försäljningen av Veikkaus-spel upphör på Åland vid årsskiftet. Den av landskapet Åland beviljade koncessionen för penningspel löper ut vid årsskiftet, och att ansöka om ny koncession är inte möjligt i det nuvarande läget.

Ålands lotterilag och spelkontroll ändrades den 1 januari 2017, då en ny tillsynsmyndighet för spelverksamhet, Lotteriinspektionen, inrättades.

Som ett resultat av diskussionerna med myndigheterna måste Veikkaus konstatera att det inte längre är möjligt för bolaget att fortsätta sin verksamhet på Åland efter årsskiftet.

Inom ramen för den nuvarande koncessionen har det på Åland sålts sådana Veikkaus-spel som inte annars är tillgängliga i landskapet, nämligen Lotto, Viking Lotto, Eurojackpot, Joker, Keno, Lomatonni, Allt eller inget, Synttärit och skraplotter.

Veikkaus har för närvarande 15 försäljningsställen på Åland. Spelandet av Veikkaus-spel upphör också i webbtjänsten veikkaus.fi.

Närmare information: vice verkställande direktör Velipekka Nummikoski, kontakt via journumret för medier, tfn 09 4370 7000.