SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Founder Institute ja S-ryhmä tuovat uuden globaalin startup-ohjelman Helsinkiin

San Franciscossa päämajaansa pitävä startup-kiihdyttämö Founder Institute ja S-ryhmä perustavat uuden ruokateknologiaan keskittyvän globaalin startup-ohjelman Suomeen. Helsingissä käynnistyvä Food Founder Programme tulee auttamaan aloittelevia ruoan, ruokateknologian ja maatalousteknologian parissa toimivia yrittäjiä ja yrityksiä rakentamaan ideoista kansainvälisiä menestystarinoita. Ensimmäinen 13 viikon mittainen koulutusohjelma käynnistyy vuoden 2019 alussa.

Uusi ohjelma perustuu Founder Instituten kansainväliseen startup-koulutusohjelmaan, jonka pohjalta on syntynyt yli 3300 startup-yritystä yli 180 kaupungissa ympäri maailmaa. Ohjelmasta tehdään nyt ensimmäistä kertaa ruokaketjuun kehittämiseen erikoistunut ohjelma, jonka suunnittelussa ja toteuttamisessa on mukana alan johtavia yrittäjiä ja tutkijoita Suomesta ja ulkomailta. Food Founder Programmen osallistujilla on tukenaan toistasataa startup-yrittäjää menestyneistä yrityksistä (kuten Kyrö Distillery ja Sulapac), sekä asiantuntijoita alan johtavista yrityksistä ja tutkimuslaitoksista. Osallistujat voivat hyödyntää myös Founder Instituten globaaleja verkostoja ja sijoittajasuhteita.

“Maapallon tulevaisuudelle on tärkeää löytää uusia tapoja tuottaa ja kuluttaa ruokaa. Tämän ohjelman kautta haluamme tukea startup-yrityksiä saavuttamaan kunnianhimoiset tavoitteensa ratkaista maailman isoimpia ongelmia teknologian avulla,” Adeo Ressi, Founder Instituten perustaja ja toimitusjohtaja kiteyttää.

Käynnistyvä ohjelma on osa Founder Instituten “Global Centre of Excellence for Food Startups” -yksikköä, joka perustetaan Helsinkiin. Yksikön tavoitteena on auttaa käynnistämään ensi vuonna vähintään 20 uutta kansainvälistä ruokaan erikoistunutta startup-yritystä. Ohjelman pääyhteistyökumppanina toimii S-ryhmä. Muiden kumppaneiden joukkoon kuuluu muun muassa Valio.

“Suomella on pitkä historia uusien tuotteiden ja teknologioiden tuomisessa kansainvälisille markkinoille. Helsingin valitseminen globaaliksi osaamiskeskukseksi ruoan, ruokateknologian ja maatalousteknologian osalta on erittäin luontevaa. Näin voidaan mahdollistaa ruokaketjun ympärillä tapahtuvien innovaatioiden voimakkaampi vaikutus kansainvälisesti, ja tällä kaikella on merkitystä tulevaisuuden ravinnolle. Helsinki on ihanteellinen testialusta uusille ruokainnovaatioille, jotka Founder Instituten globaali verkosto pystyy auttamaan kaikkialle maailmaan”, Founder Institute Suomen johtaja Janne Saarikko sanoo.

“Innovaatioihin ja kansainväliseen kasvuun kannustavan ilmapiirin luominen on avainasemassa suomalaisen maatalouden ja elintarviketeollisuuden tulevaisuuden turvaamisessa. Suomen suurimpana kotimaisen ruoan myyjänä haluamme olla mukana auttamassa suomalaisia ruoka-alan startuppeja kasvamaan globaaleiksi menestystarinoiksi. Ennakkoluuloton yhteistyö elintarviketeollisuuden, maatalouden ja vähittäiskaupan välillä hyödyttää kaikkia, myös suomalaisia kuluttajia”, S-ryhmän vähittäiskaupan kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu summaa.

Food Founder Programmeen hakeutuminen on nyt avoinna osoitteessa https://fi.co/join/fifood. Viimeinen hakupäivä ohjelmaan on 16.12. 2019.

Lisätietoja:

Janne Saarikko, johtaja, Founder Institute Finland, sähköposti: Janne.Saarikko@founderinstitute.net, p. +358 40 864 3017

Kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu, S-ryhmä, sähköposti: Ilkka.Alarotu@sok.fi, p. +358 10 76 80634

SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Founder Institute

The Founder Institute (http://fi.co) on maailman suurin aikaisen vaiheen startup-kiihdyttämö ja -ohjelma. Startup-yritysten käynnistämiseen tähtäävä kattava vaiheittainen ohjelmamme antaa kestävän yrityksen aloittamisessa tarvittavan rakenteen, mentoroinnin ja globaalin yrittäjäverkoston. Maailman nopeimmin kasvavien yritysten perustajat ovat käyttäneet ohjelmaa työntekijästä yrittäjäksi siirtymiseen, yritysideansa testaamiseen, tiiminrakentamiseen, ensimmäisten asiakkaiden etsimiseen ja rahoituksen hankkimiseen. Piilaaksossa perustettu Founder Institute toimii yli 180 kaupungissa tehtävänään tuoda Piilaakso kaikkialle maailmaan ja voimaannuttaa yrittäjiä rakentamaan yrityksiä miljoonan uuden työpaikan luomiseksi. Founder Instituten perustivat vuonna 2009 Adeo Ressi ja Jonathan Greechan ja sen pääpaikka on Mountain View, Kalifornia.

Lue lisää julkaisijalta SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Nyt kiinnostavat kestohevipussit – Muovikassin vaihtoehdot kasvattavat suosiotaan15.3.2019 09:00:42 EETTiedote

Noin vuosi sitten S-ruokakauppojen hedelmä- ja vihannesosastoille tuotiin asiakkaille pikkupussien ja biohevipussien rinnalle vaihtoehdoksi uudelleenkäytettävät kestohevipussit. Ne ovat edesauttaneet pienten muovipussien käytön vähenemistä. Totuttelemista uudelleenkäytettäviin pusseihin tarvitaan kuitenkin lisää. Myös varsinaisissa kauppakasseissa muovin vaihtoehdot osuvat asiakkaan käteen yhä useammin. Omia kassivalintojaan voi itse seurata Omat ostot -palvelussa.

Kutsu ystävät italialaiseen illallispöytään8.3.2019 07:50:00 EETTiedote

Rosson La Serata Romana tarjoaa monipuolisen makumatkan. Hurmaa ystäväsi italialaisella illallisella. Kutsu ystävät naistenpäivänä pizzan äärelle, kaverit pienille syntymäpäiville tai kokoa koko perhe yhteisen pöydän ääreen. Rosso-ravintoloiden La Serata Romana tarkoittaa iloista puheensorinaa sekä antipastoja ja roomalaista pizzaa niin paljon kuin seurue jaksaa syödä. Illallisen hinta on 25 euroa per henkilö.

Kevään kiinnostavin YouTube-sarja nähdään Janni Hussin kanavalla - Sarjassa hypätään Vällyihin ajankohtaisten vieraiden kanssa6.3.2019 08:00:00 EETTiedote

Uusi YouTube-sarja Vällyissä haluaa nostaa yksilön ja yhteiskunnan hyvinvoinnin puheenai-heeksi positiivisella ja hauskalla tavalla sekä kertoa ajankohtaisista vieraista jotain, mitä ku-kaan ei ole aikaisemmin tiennyt. Sarjan tilaaja on Radisson Blu -hotelliketju, joka haluaa vies-tiä omasta työstään hyvinvoinnin edistäjänä ja näyttää samalla kiinnostavaa esimerkkiä tavas-ta tehdä arvopohjaista vaikuttajamarkkinointia.