Framtiden i centrum när Kokkola Material Week inleds i Tullpackhuset

I mitten av november fylls Karleby av aktuell forskning och utvecklingsutsikter inom kemiindustri, bioekonomi och mineralekonomi när Kokkola Material Week intar staden redan för nionde gången.

I fjol ordnades temaveckan virtuellt, men i år är arrangörerna glada över att kunna välkomna deltagarna i gratisevenemanget till ett hybridevenemang som pågår både på webben och i köpcentret Chydenia och Karleby stadshus samt i Tullpackhuset, där årets evenemang öppnas.

För arrangemangen av öppningsseminariet den 15 november svarar KOSEK och Karleby stad. Under öppningsseminariet behandlas framför allt kommande reformer i fråga om el och väte. Inledare är Hanna Kalenoja från Informationscentralen för vägtrafik, visionären Perttu Pölönen som utsetts till en av Europas 35 mest lovande innovatörer samt Matti Malkamäki, vd för Aurelia Turbines. Dessutom bjuder man på anföranden av representanter för Terrafame och Umicore. Seminariet avslutas med nätverkande under takterna av Arppa. Intresset för Kokkola Material Week har varit stort redan på förhand.

– Den långa traditionen med Kokkola Material Week har burit frukt även på så sätt att vi tidigare bad talare att delta i evenemanget, men nu tar olika aktörer aktivt kontakt med oss för att få tala på evenemanget, berättar KOSEKs verkställande direktör Timo Lahtinen nöjd.

I fjol utvecklades evenemanget i en alltmer internationell riktning och samma linje fortsätter även i år.

– I Karleby har vi otroligt mycket innovativ kompetens. Vi vill visa den för en allt större publik och vårt mål är att göra det redan i nuläget betydelsefulla evenemanget ännu större. I år ordnas öppningsseminariet helt på engelska och det kan följas också på distans. Vi önskar naturligtvis att alla de som väljer att följa årets evenemanget bakom rutan kan se hur fint evenemang det är fråga om och att de vill delta fysiskt i fortsättningen, berättar Nora Birkman Neunstedt från KOSEK.

I arrangemangen av Kokkola Material Week deltar följande parter: Biodalen-klustret, Centria yrkeshögskola, Geologiska forskningscentralen, Mellersta Österbottens förbund, Kokkola Industrial Park, Karleby stad, KOSEK, Karleby universitetscenter Chydenius, KPEdu, KPK Events, Naturresursinstitutet, Mediakeskus Lime, Uleåborgs universitet och NTM-centralen i Österbotten.

Mer information fås av:

Timo Lahtinen
verkställande direktör, KOSEK
timo.lahtinen@kosek.fi

Kokkola Material Week hybriditapahtuma ylitti odotukset18.11.2021 16:30:00 EET | Tiedote