Framtidens spår till framtidens industri - kan järnväg till Joddböle bli verklighet?

Djuphamnen i Ingå och det anslutande Joddböleområdet är inne i en kraftig utvecklingsfas och kommer i framtiden att inhysa både högteknologisk industri och avancerad logistikverksamhet. Ett nytt stickspår från Kustbanan kunde mata området med arbetskraft och minska behovet av transport på gummihjul.

Joddböle

Energiaktören Fortum äger stora markområden i Joddböle i Ingå och har en lång och framgångsrik historia som aktör på området. Den 24.3.2020 sprängdes den sista av det nedlagda kolkraftverkets skorstenar. Kolkraftverket som länge präglade hamnen siluett, han verka på området i över 40 år och var en viktig arbetsgivare i Ingå.

Nu planerar Fortum ny industriell användning för området i form av en servercentral. Fortums planer omfattar tiotusentals kvadratmeter för nya byggnader samt verksamhet som på lång sikt kan tillföra området 300-500 permanenta nya arbetsplatser. Under byggnadstiden skulle den sysselsättande effekten vara betydligt större.

Joddböle-området utgör enligt flera sakkunnigutlåtanden en av Finlands och till och med världens bästa placeringar för till exempel ett stort datacenter och de stödfunktioner som krävs. Området har en stark befintligt el- och nedkylningsinfrastruktur som drar nytta av havsvattnet. Dessutom ligger området på under en timmes resa Helsingfors-Vanda flygstation och huvudstadsregionen.

– Från kommunens sida tycker vi självfallet att det här är en fantastisk möjlighet för Ingå och hela regionen. Vi tror och hoppas på att planerna blir verklighet, säger Ingås kommundirektör Robert Nyman.

-Joddböle erbjuder utmärkta faciliteter för näringslivet. Ett stickspår till Joddböleområdet finns med även i den nyligen godkända landskapsplanen. Det skulle vara på sin plats att de ansvariga myndigheterna noggrannare granskade möjligheterna för och nyttoeffekterna av ett stickspår till området, säger kommunstyrelsens ordförande Henrik Wickström.

Fortum är inte den enda aktören med planer för området. Energibolaget St1 har planer på att bygga en ny terminal och kaj på hamn- och industriområdet i Joddböle. Verksamheten omfattar terminalfunktionerna i hamnen (lossning av fartyg) samt lagring av och terminalfunktioner för kemikalier.

Inkoo Shipping driver en av de bäst belägna hamnarna i landet. Den privatägda bulkhamnen har utvidgat verksamheten stort under de senaste åren och har planer på att fortsätta med det.

- Ett järnvägsspår till Ingå hamn skulle ge nya möjligheter. Hamnen kunde erbjuda tjänster åt kunder längre bort, som inte nu ser Ingå hamn som ett alternativ. Med en farled med 13 meters djup, stora områden att utvidga, ypperligt läge i södra Finland, nära huvudstadsregionen och en järnvägsförbindelse, kunde hamnens verksamhet på långsikt bli mycket större, säger vd Thomas Bergman och fortsätter:

- I och med att hamnen växer, ökar också verksamheten i närliggande områden runt hamnen. Allt detta medför arbetsplatser och andra fördelar för regionen och för Ingå kommun.

Stickspåret finns som en riktgivande sträckning i landskapsplanen för Nyland och i förslaget till generalplan för fastlandet som väntas godkännas inom kort.

Joddböle
Ingå hamn. Bild: Inkoo Shipping