Framtidens spår till framtidens industri - kan järnväg till Joddböle bli verklighet?

Djuphamnen i Ingå och det anslutande Joddböleområdet är inne i en kraftig utvecklingsfas och kommer i framtiden att inhysa både högteknologisk industri och avancerad logistikverksamhet. Ett nytt stickspår från Kustbanan kunde mata området med arbetskraft och minska behovet av transport på gummihjul.

Joddböle

Energiaktören Fortum äger stora markområden i Joddböle i Ingå och har en lång och framgångsrik historia som aktör på området. Den 24.3.2020 sprängdes den sista av det nedlagda kolkraftverkets skorstenar. Kolkraftverket som länge präglade hamnen siluett, han verka på området i över 40 år och var en viktig arbetsgivare i Ingå.

Nu planerar Fortum ny industriell användning för området i form av en servercentral. Fortums planer omfattar tiotusentals kvadratmeter för nya byggnader samt verksamhet som på lång sikt kan tillföra området 300-500 permanenta nya arbetsplatser. Under byggnadstiden skulle den sysselsättande effekten vara betydligt större.

Joddböle-området utgör enligt flera sakkunnigutlåtanden en av Finlands och till och med världens bästa placeringar för till exempel ett stort datacenter och de stödfunktioner som krävs. Området har en stark befintligt el- och nedkylningsinfrastruktur som drar nytta av havsvattnet. Dessutom ligger området på under en timmes resa Helsingfors-Vanda flygstation och huvudstadsregionen.

– Från kommunens sida tycker vi självfallet att det här är en fantastisk möjlighet för Ingå och hela regionen. Vi tror och hoppas på att planerna blir verklighet, säger Ingås kommundirektör Robert Nyman.

-Joddböle erbjuder utmärkta faciliteter för näringslivet. Ett stickspår till Joddböleområdet finns med även i den nyligen godkända landskapsplanen. Det skulle vara på sin plats att de ansvariga myndigheterna noggrannare granskade möjligheterna för och nyttoeffekterna av ett stickspår till området, säger kommunstyrelsens ordförande Henrik Wickström.

Fortum är inte den enda aktören med planer för området. Energibolaget St1 har planer på att bygga en ny terminal och kaj på hamn- och industriområdet i Joddböle. Verksamheten omfattar terminalfunktionerna i hamnen (lossning av fartyg) samt lagring av och terminalfunktioner för kemikalier.

Inkoo Shipping driver en av de bäst belägna hamnarna i landet. Den privatägda bulkhamnen har utvidgat verksamheten stort under de senaste åren och har planer på att fortsätta med det.

- Ett järnvägsspår till Ingå hamn skulle ge nya möjligheter. Hamnen kunde erbjuda tjänster åt kunder längre bort, som inte nu ser Ingå hamn som ett alternativ. Med en farled med 13 meters djup, stora områden att utvidga, ypperligt läge i södra Finland, nära huvudstadsregionen och en järnvägsförbindelse, kunde hamnens verksamhet på långsikt bli mycket större, säger vd Thomas Bergman och fortsätter:

- I och med att hamnen växer, ökar också verksamheten i närliggande områden runt hamnen. Allt detta medför arbetsplatser och andra fördelar för regionen och för Ingå kommun.

Stickspåret finns som en riktgivande sträckning i landskapsplanen för Nyland och i förslaget till generalplan för fastlandet som väntas godkännas inom kort.

Joddböle
Ingå hamn. Bild: Inkoo Shipping

Tvåspråkigt verksamhetscenter öppnas i Svartå i Raseborg13.4.2021 14:31:05 EEST | Tiedote

Raseborg ligger vid Kustbanan och är den största kommunen i Nyland i fråga om landareal. Landskapet präglas av flera personliga byar, av vilka Svartå ligger längst i öst. I Svartå, som är mest känt för det vackra Svartå slott – i tiden en pionjär i många avseenden – byggs Raseborgs första samlokaliserade skolcentrum. Det första skol- och servicecentret i sitt slag i Raseborg kommer att vara färdigt i maj 2022. Idag har Svartå cirka 1 070 invånare.

Raaseporin ensimmäinen kaksikielinen koulu- ja palvelukeskus nousee Mustiolle9.4.2021 11:38:31 EEST | Tiedote

Rantaradan varrella sijaitseva kaksikielinen Raasepori, on maapinta-alaltaan Uusimaan suurin kunta. Laajaan alueeseen mahtuukin monta persoonallista asutusaluetta, joista Mustio itäisin. Historiallisesta Mustion Ruukista ja erityisesti Mustion linnasta tunnettuun kylään, on toukokuussa 2022 valmistumassa uusi koulu- ja palvelukeskus. Palvelukeskus, jonne tulevaisuudessa muuttaa sekä suomen- ja ruotsinkielinen koulu että päiväkoti, on Raaseporissa ensimmäinen laatuaan ja siksi merkittävä. Mustiolla asuu nykypäivänä noin 1070 asukasta.

Både människor och fiskar vallfärdar till Billnäs bruk18.2.2021 09:54:12 EET | Tiedote

Billnäs gamla bruksmiljö, som ligger endast några kilometer från Kustbanan och Karis tågstation är ett av Raseborgs utvecklingsområden. Vid första anblicken kan Billnäs te sig som en fridfull, sömnig liten by, men i verkligheten vimlar det av liv i den snötäckta idyllen. Cykelleden Banvallen, som öppnade 2019 har lockat folk under senare år – nu kan man lätt hoppa på tåget med sin egen cykel och ta sig från Karis station via Billnäs och Åminnefors bruk ända till Fiskars Bruk. Förutom cyklisterna, anlände också vandringsfiskarna till Billnäs ifjol, efter en paus mer än 60 år. Det blev möjligt tack vare den nybyggda fisktrappan, som underlättar fiskarnas färd förbi det gamla kraftverket, och vidare upp i Svartån.

Billnäsin ruukkiin vaeltavat sekä ihmiset että kalat18.2.2021 09:43:52 EET | Tiedote

Rantaradan varrella sijaitseva Billnäsin ruukki on yksi Raaseporin kehittyvistä alueista. Vain muutaman kilometrin päässä Karjaan juna-asemalta, sijaitsee Billnäsin vanha ruukkimiljöö. Lumen verhoama rauhallinen idylli luo ensivaikutelman raukeasta pikkukylästä, mutta todellisuudessa pinnan alla kuhisee elämää. Vuonna 2019 avattu Ratavallin pyöräilyreitti on saanut ihmiset liikkeelle – nyt junaan voi hypätä oman pyörän kanssa ja polkea Karjaan asemalta Billnäsin sekä Åminneforsin ruukin kautta aina Fiskarsin ruukkiin saakka. Pyöräilijöiden lisäksi, viime vuonna Billnäsiin saapuivat kauan odotetut vaelluskalat. Toukokuussa 2020 avatut kalaportaat mahdollistavat kalojen nousun Mustionjokeen, yli 60 vuoden tauon jälkeen.