Framtidsaktörer samlades på Heureka för att fira Sitras 50-årsjubileum

Republikens president Sauli Niinistö: ”I en värld av ständig förändring är förmågan att förnya sig ett levnadsvillkor för både den enskilda människan och för hela samhället.”

President Niinistö, som talade om framtidens utmaningar och lösningar samt nödvändigheten av förnyelse på Sitras 50-årsjubileum, påminde om vikten av samarbete även i framtiden. "Man får inte fastna i det som bara berör en själv, utan skapa en framtid där alla är med. För att bygga upp Finlands framtid behövs vi alla, tillsammans.”

Utmaningen om förnyelse och att verka tillsammans var även ett tema som utmaningstävlingen Ratkaisu 100 tog sin an på djupet. Förstapriset på en miljon euro delades ut av president Sauli Niinistö på jubileet. Den obundna juryn beslutade sig för att dela upp miljonpriset i två och belöna två mycket olika lösningar: HeadAI:s lösning berättar artificiell intelligens vad Finland kan och Positiivinen CV synliggör den dolda kompetensen bland ungdomar. Båda teamen fick 500 000 euro från Sitra för att förverkliga sin lösning.

Sitra var år 1967 en innovation i sig själv

Utmaningstävlingen Ratkaisu 100 är Sitras gåva till det 100-åriga självständiga Finland. Även Sitra var år 1967 en gemensam gåva från Finlands Bank och riksdagen till det 50-åriga Finland. Framtidsfondens initiativtagare, chefdirektören för Finlands Bank och den tunga ekonomiska opinionsbildaren Klaus Waris fick ursprungligen idén från Sverige: Sitra lånade sin förvaltningsmodell från Riksbankens Jubileumsfond, men verksamhetsidén var i en klass för sig. Waris Sitra hade ett tydligt mål, Finlands framgång, men hade avsiktligt lösa regler och ett begränsat urval av metoder. Enligt den principen har Sitra verkat i snart 50 år: uppgiften har förblivit densamma, men metoderna har varierat i takt med den samhälleliga situationen.

För att spä på framgången under de kommande årtiondena behöver Finland en ny syn på framtidens välfärdssamhälle. Den vision som presenterades på jubileet, Välfärdens nästa rond, gör att framtidsdiskussionen om Sitras syn på produktionen av framtidens välfärd kan föras på ett rättvist och hållbart sätt.

Samhällspolitik handlar om val – och genom de val vi gör kan vi bygga välfärdens nästa rond. Ekonomin bör utvecklas mot en rättvis och konkurrenskraftig cirkulär ekonomi i vilken Finland kan skapa lösningar för en global hållbarhetskris. Dessutom bör rättigheten – rent av skyldigheten – att lära sig genom hela livet göras till en reform som kan jämställas med grundskolereformen. För det tredje bör förvaltningen och strukturerna i stället för kostnadsposter och byråkrati ses som ambitiösa påskyndare av framstegen. Och för det fjärde bör tekniken utvecklas så att den i full utsträckning skapar välfärd.

"Vid tiden för Sitras grundande år 1967 var situationen i Finland svår på många sätt, men man förbättrade den genom att tänka stort och blåsa på glöden tillsammans”, sa Sitras överombudsman Mikko Kosonen på jubileet. År 2017 är situationen i Finland annorlunda, men den är inte lätt idag heller. Medicinen är dock densamma: det behövs stort tänkande, modiga försök och att vi blåser på glöden tillsammans, så att välfärdssamhällets nästa rond är rent spel.

Ytterligare information:

• Pressbilder från Sitras 50-årsjubileum (bland annat republikens president Sauli Niinistö, överombudsman Mikko Kosonen, även de vinnande lagen från utmaningstävlingen Ratkaisu 100 är på kommande): Sitras mediebank
  • Pressmeddelande om vinnarna i utmaningstävlingen Ratkaisu 100
  • Berättelser om framtiden – Sitras resa från FoU-finansiär till samhällsförändringsagent – historik
  • Mikko Kosonens jubileumstal
  • Välfärdens nästa rond (Sitras vision för framtidens Finland)

Mediekontakter:

Veera Heinonen, kommunikationsdirektör, veera.heinonen@sitra.fi, 050 372 5244
Jenni Sarolahti, kommunikationsexpert, jenni.sarolahti@sitra.fi, 050 372 0828
Samuli Laita, kommunikationsexpert, samuli.laita@sitra.fi, 040 536 8650

Sitra är en aktiv framtidsaktör som undersöker och utreder samt engagerar samarbetsparter från olika sektorer i fördomsfria experiment och förnyelser. I fokus för framtidsarbetet finns Finland, som är en framgångsrik föregångare inom hållbar välfärd.

Vaikuttavuusinvestoiminen nouseva ilmiö myös Suomessa – nimekäs verkosto tueksi15.6.2018 08:30Tiedote

Kuinka monta lasten huostaanottoa voidaan estää, jos kanavoimme miljoona euroa varhaiseen tukeen? Miten mitataan hyöty siitä, että maahanmuuttaja kiinnittyy suomalaiseen yhteiskuntaan? Tällaiset kysymykset yhdistävät vaikuttavuudesta kiinnostuneita sijoittajia, yrityksiä, järjestöjä ja virkamiehiä. Tänään työnsä aloittanut kansallinen ohjausryhmä edistää osaltaan vaikuttavuusinvestoimisen tunnettuutta Suomessa.

Uraauurtava selvitys osoittaa ilmasto-ongelmaan keskeisen ratkaisun5.6.2018 02:00Tiedote

Kiertotalouden kehittäminen neljälle keskeiselle materiaalille tarvitaan, jotta maapallon lämpeneminen voidaan pysäyttää kahteen asteeseen ja Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteisiin päästään. Tieto käy ilmi uudesta, 5. kesäkuuta julkistettavasta uraauurtavasta selvityksestä, jonka ovat teettäneet Sitra ja European Climate Foundation (ECF). Kiertotalouden mukainen liiketoiminta, materiaalien kierrätys ja parempi tuotteiden materiaalitehokkuus ovat avain kilpailukykyisen, nettopäästöttömän teollisuuden kehittymiseen EU:ssa.

Banbrytande utredningen bevisar en nödvändiga lösning för klimatförändringen5.6.2018 02:00Tiedote

Cirkulär ekonomi för fyra centrala material ska utvecklas för att jordklotets uppvärmning kan stoppas till två grader och målen för klimatavtalet i Paris nås. Denna information framgår ur en banbrytande utredning som publiceras den 5 juni och har utförts av Sitra och European Climate Foundation (ECF). Affärsverksamhet i enlighet med cirkulär ekonomi, återvinning av material och bättre materialeffektivitet i produkter är nyckeln till utveckling av en konkurrenskraftig industri utan nettoutsläpp i EU.