ELY-keskuksetELY-keskuksetELY-keskukset

Freshabit -LIFE -hanke merkittävä pienvesien ja niiden lähimetsien suojelun edistäjä Lounais-Suomessa (Varsinais-Suomi, Satakunta)

EU:n rahoittama LIFE IP-hanke Freshabit (2016-2022) on sisävesiemme ekologisen tilan ja monimuotoisuuden parantamiseen tähtäävä hanke, jossa tehdään kunnostus- ja suojelutoimia vesistöissä ja niiden valuma-alueilla, kehitetään uusia pysyviä menetelmiä ja lisätään tietoa sisävesistä sekä vesiperinnöstä ja innostetaan kaikkia niiden hoitoon. Varsinais-Suomen ELY-keskus vastaa Lounais-Suomen toimien koordinoinnista ja Metsähallituksen Luontopalvelut on vastuussa koko hankkeesta. Toimenpiteiden kohteena Lounais-Suomessa ovat erityisesti uhanalaiset jokivesistöluontotyypit ja jokihelmisimpukka eli raakku.

Varsinais-Suomen ELY-keskus toteutti Freshabit -hankkeessa merkittävää vapaaehtoisen suojeluohjelman METSOn suojelumarkkinointia yhteistyössä alueellisten metsänhoitoyhdistysten kanssa v. 2016-2021 (mhy KiiKisSuo, mhy Karhu). Kohdealueet ovat olleet Varsinais-Suomessa Kiskonjoen valuma-alue ja Satakunnassa Karvianjoen valuma-alue. Ensisijaisina kohteina olivat Natura-vesistöihin ja taimenpuroihin sekä tunnettuihin arvokkaisiin pienvesiin rajoittuvat kohteet kohdevaluma-alueilla. Taimenen tila valuma-alueella vaikuttaa myös Karvianjoen koskien natura-alueella esiintyvään raakkuun, koska taimen toimii raakun glokidiotoukkien väli-isäntänä. Kiskonjoella Freshabit- hankkeen tavoitteena on poistaa Kiskonjoen vesistön merkittävimmät lohikalojen vaellusesteet ja pohtia soveltuvaa aluetta joitakin vuosia sitten hävinneen raakun siirtoon

Markkinointihankkeen tuloksena on vuosina 2016-2021 saatu perustettua vapaaehtoisen METSO-suojeluohjelman avulla 33 erillistä pysyvän suojelun luonnonsuojelualuetta (rauhoitus tai kauppa) keskittyen arvokkaiden ja usein lähdevaikutteisten taimenpurojen varsiin. Valtion käytti näiden Freshabit –rauhoituksien ja maanostojen (yht. 110 hehtaaria) pysyvään suojeluun METSO -rahaa 820 000 euroa. Rauhoitusalueita perustettiin eri kiinteistöille 23 kpl ja 10 alueesta tehtiin kaupat. Pelkästään vuonna 2020 Karvianjoen valuma-alueella toteutettiin 10 rauhoituskohdetta, keskiarvokoko 1,5 hehtaaria. Kohteet ovat pienialaisia - mutta usein lajistollisesti merkittäviä - pienvesikohteita. Taimenen ohella purojen rantametsissä ja tihkupinnoilla on kosteassa pienilmastossa viihtyviä uhanalaisia selkärangattomia sekä mm. liito-oravaa. Ilman Freshabitin markkinointiyhteistyötä pysyvä suojelu kohteissa ei olisi toteutunut.

Useita alueita tulee vielä hyvien esimerkkien saattelemana siirtymään pysyvään suojeluun vasta vuosienkin päästä. Metsäkeskus voi toteuttaa soveltuvilla kohteilla myös määräaikaista suojelua (10-vuotinen ympäristötuki) ja mm. Kiskonjoen taimenten kutupaikat on pyritty ottamaan huomioon metsänkäyttöilmoituksia käsiteltäessä.

Karvianjoen valuma-alueella on kunnostettu ELY-keskuksen hankkimana asiantuntijapalveluna Freshabit -hankeen toimesta noin 9 km arvokkaita taimenpuroja. Varsinais-Suomen ELY-keskus jatkaa Karvianjoen valuma-alueella arvokkaiden taimenpurojen kartoituksia v.2021.

Varsinais-Suomen ELY-keskus etsii jatkuvasti pysyvään suojeluun luonnontilaisia Metso -ohjelman luonnontieteelliset valintaperusteet täyttäviä pienvesien mm. lähteiden ja purojen lähimetsiä. Erityisenä perusteena voi olla alueellisesti uhanalainen taimenkanta. Taimen ja raakku ovat herkkiä vesistöjen muutoksille ja vaativat puhdasta lietteetöntä vettä, riittäviä suojavyöhykkeitä ja varjostusta. Varsinais-Suomen ELY-keskus kannustaakin luonnontilaisilla puroilla maanomistajia vapaaehtoiseen Metso-suojeluun ja suojavyöhykkeiden perustamiseen. HELMI-ohjelman avulla voidaan taasen ennallistaa ja suojella suoalueita lisäten samalla veden viipymää valuma-alueilla. ELY-keskus maksaa alueiden pysyvästä suojelusta rauhoituksessa verovapaan korvauksen alueen metsätaloudellisesta arvosta ja kaupassa samoin verovapaan korvauksen alueen metsätaloudellisesta arvosta sekä lisäksi maapohjan hinnan.

Freshabit LIFE IP – veden valtakunnassa tapahtuu (Metsähallitus)

Teemasivusto: FRESHABIT LIFE IP - Lounais-Suomen joet (ymparisto.fi)

Metso -ohjelma: www.metsonpolku.fi

Monimuotoisuudelle arvokkaiden metsäympäristöjen tunnistaminen : METSO-ohjelman luonnontieteelliset valintaperusteet 2016–2025 (julkaisut.valtioneuvosto.fi)

Lisätietoja:

Luonnonsuojeluasiat:
Ylitarkastaja Iiro Ikonen, Varsinais-Suomen ELY-keskus
iiro.ikonen ely-keskus.fi
puh. 0295 022 869

Hanketta koskevat muut asiat:
Freshabit hankkeen aluekoordinaattori Tapio van Ooik, Varsinais-Suomen ELY-keskus
tapio.vanooik ely-keskus.fi
puh 0295 022 948

Valokuvat: Tapio van Ooik

Varesjoki, kuva: Tapio van Ooik
Latokartanonkoski, kuva: Tapiov an Ooik
Vesistökunnostukset Karvianjoella, kuva: TapiovanOoik

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Maanteiden varsien niitto- ja raivaustyöt ovat käynnistyneet (Keski-Suomi, Itä-Suomi)11.6.2021 09:10:06 EEST | Tiedote

Keski- sekä Itä-Suomessa maanteiden viheralueita hoidetaan kesäkaudella mm. niittämällä ja raivaamalla teiden varsia. Ne parantavat liikenneturvallisuutta sekä edistävät samalla luonnon monimuotoisuutta. Työt ovat paikoitellen jo käynnistyneet taajamissa maatiealueilla sijaitsevien viheralueiden niitoilla. Viheralueiden hoitotyöt tehdään maanteiden hoitourakoissa.

Passagerarbegränsningarna för förbindelsefartyg lindras stegvis10.6.2021 16:51:41 EEST | Tiedote

Antalet passagerare på förbindelsefartygen har begränsats avsevärt på grund av coronasituationen, så att man på fartygen kan sörja för tillräckliga säkerhetsavstånd samt för besättningens och passagerarnas hälsosäkerhet. Passagerarbegränsningarna lindras försiktigt från mitten av juni. I det här skedet kommer man dock endast att öka antalet utomhusplatser på några rutter. Från och med början av juli kommer passagerarbegränsningarna att bedömas på nytt varje vecka enligt sjukdomssituationen och gällande anvisningar. Eftersom man ännu inte kan avstå från passagerarbegränsningarna rekommenderas det fortfarande att man undviker onödvändiga resor med förbindelsefartyg.

Yhteysalusten matkustajarajoituksia kevennetään varovasti asteittain10.6.2021 09:04:11 EEST | Tiedote

Yhteysalusten matkustajamääriä on rajoitettu huomattavasti koronatilanteen vuoksi, jotta aluksilla voidaan huolehtia riittävistä turvaväleistä sekä miehistön ja matkustajien terveysturvallisuudesta. Matkustajarajoituksia kevennetään varovasti asteittain kesäkuun puolivälistä alkaen. Tässä vaiheessa tullaan kuitenkin lisäämään ainoastaan ulkopaikkoja muutamille reiteille. Heinäkuun alusta alkaen matkustajarajoituksia tullaan arvioimaan uudelleen tautitilanteen ja voimassa olevan ohjeistuksen mukaan viikoittain. Koska vielä ei pystytä luopumaan matkustajarajoituksista, on edelleen suositeltavaa välttää ei-välttämättömiä matkoja yhteysaluksilla.

Entrepreneurs’ distress evident in massive increase in need for financial advice7.6.2021 08:19:58 EEST | Press release

The Yrittäjän talousapu counselling service for entrepreneurs provides assistance for business-owners experiencing financial and payment difficulties. The national Talousapu helpline will be augmented with an online service and regional services. Entrepreneurs’ distress has been evident in the telephone service, which has experienced a 350 per cent increase in demand due to the Covid-19 pandemic and the resulting restrictions. The objective is for entrepreneurs to recognise their financial difficulties in time and to have the courage to ask for help.

Företagarnas kris avspeglas i rekordstor efterfrågan på ekonomisk rådgivning7.6.2021 08:15:00 EEST | Tiedote

Företagarens ekonomihjälp erbjuder rådgivning vid ekonomiska problem och betalningssvårigheter. Ekonomihjälpens nationella telefontjänst kompletteras nu med en webbtjänst och regionala tjänster. Företagarnas ekonomiska kris till följd av coronapandemin och restriktionerna märktes tydligt under fjolåret och efterfrågan på telefontjänsten ökade med 350 procent. Målet är att företagare ska reagera på ekonomiska problem i tid och våga be om hjälp.