FSD om sote: Återgå till parlamentarisk beredning, möjlighet att stärka svensk service

Finlands svenska socialdemokrater ser en chans att återgå till en bred parlamentarisk beredning av sote-reformen där man lyssnar på sakkunniga.

- Regeringen Sipiläs första och största misstag var att frångå den parlamentariska beredningen av sote-reformen. Alla problem har sin upprinnelse i den nattliga kohandeln mellan Centern och Samlingspartiet som resulterade i en omöjlig ekvation, säger Finlands svenska socialdemokraters ordförande Viktor Kock.

- Nu borde man utgå från de ursprungliga målsättningarna för reformen dvs bättre och jämlikare tillgång till vård, fungerande vårdkedjor och samarbete mellan social- och hälsovården samt stävjad kostnadsökning. Det görs genom större självstyrande vårdområden som själva beslutar hur man bäst ordnar servicen för sin befolkning.

- Socialdemokraterna har konsekvent försvarat de språkliga rättigheterna i samband med sote-reformen. Nu finns en chans att bibehålla fungerande svenska servicestrukturer och trygga service på svenska bättre än i regeringens marknadsmodell.

Viktor Kock, 050 5432 469

FSD är SDP:s svenskspråkiga distrikt.

SDP julkaisi eurovaaliohjelmansa: Vakautta, uutta kasvua ja reilua työelämää koko Eurooppaan6.5.2019 09:19:25 EESTTiedote

SDP julkaisi vaaliohjelmansa toukokuun europarlamenttivaaleihin. SDP:n eurovaaliohjelma on rakennettu taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävän kehityksen periaatteille. Ensi parlamenttikaudella on vahvistettava sosiaalista Eurooppaa, tehtävä vastuullista ilmastopolitiikkaa, säädettävä kovemmat sanktiot verovälttelylle ja tehtävä EU-investointeja osaamiseen ja teknologiaan.

Antton Rönnholm: EU:ssa voitava päättää haitallisen verokilpailun ja aggressiivisen verosuunnittelun torjunnasta määräenemmistöillä1.5.2019 12:03:00 EESTTiedote

SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm piti vappupuheensa Tuusulassa ja Järvenpäässä. Hän käsitteli puheessaan talous- ja työllisyyspolitiikkaa ja totuudenjälkeisen ajan ongelmia. Globaali aggressiivinen verosuunnittelu ja veronkierto ovat valtavia ongelmia. Tutkimusten mukaan juuri Suomi ja muut EU-maat ovat siinä suurimpia häviäjiä. Parhaimpien arvioiden mukaan monikansallisten yritysten aggressiivisesta verosuunnittelusta aiheutuvat veromenetykset EU-maille ovat yli 100 miljardia euroa vuodessa. Suomen veromenetykset aggressiivisesta verosuunnittelusta ja kansainvälisestä sijoitustoiminnasta lasketaan vähintään sadoissa miljoonissa euroissa vuositasolla. - Suomen ja muiden EU-maiden veropohjan rapautumisen on loputtava. Keskiluokka ei voi enää maksaa verovälttelyn kustannuksia. Tarvitsemme tiukempia toimia esimerkiksi korkojärjestelyihin puuttumiseksi ja julkista maakohtaista veroraportointia. EU:ssa erityinen ongelma ovat verokeitaat. On Suomen etu, että EU:ssa päätettäisiin haitalli

Eero Heinäluoma kehottaa konstailemattomaan hallitusratkaisuun1.5.2019 11:00:00 EESTTiedote

Entinen eduskunnan puhemies, eurovaaliehdokas Eero Heinäluoma kehottaa puolueita nopeaan ja konstailemattomaan hallitusratkaisuun. Kansalaiset odottavat, että vaalien viesti muutoksesta ymmärretään kaikissa puolueissa ja hallitus kootaan nopeasti muutoksen viestin ympärille, sanoi Heinäluoma puhuessaan Porin ja Kankaanpään vappujuhlissa. Erilainen konstailu ja ylimääräiset piruetit eivät nyt ole tarpeen, sanoi Heinäluoma. Vaalitulos oli historiallinen. Puolet hallituspuolueiden kannatuksesta hävisi eduskuntavaaleissa. Sipilän hallituksen alkaessa hallituksen takana oli 57 prosenttia äänestäjistä. Neljä vuotta myöhemmin hallituspuolueet saivat vaivaiset 32 prosenttia äänistä. Tuon selvempää muutosviestiä ja ohjetta uuden hallituksen kokoamiselle ei vaaleissa voi antaa. Kansalaiset kaipaavat nyt uudenlaista yhteistyön ja yhteisymmärryksen henkeä. Poliitikkojen pitää pystyä nyt kuuntelemaan paitsi kansalaisia myös toisiaan. Työmarkkinoille tarvitaan sinnekin aitoa ja tasapuolista yhteisty