Fujitsu auttaa innovoimaan kestäviä ratkaisuja Euroopan ympäristöpääkaupungissa Lahdessa

Fujitsu on mukana vuoden 2021 eurooppalaisen ympäristöpääkaupungin Lahden teemavuodessa. Fujitsu Finland järjestää vuoden aikana innovaatiotyöpajoja, joissa mietitään ratkaisuja kaupunkilaisten parempaan ja kestävämpään arkeen. Pajat hyödyntävät Fujitsun kehittämää menetelmää, joka tukee innovointia sekä yhdistää strategisen palvelumuotoilun uuden arvon luomiseen. Työ nivoutuu Fujitsun tavoitteeseen tehdä maailmasta kestävämpi rakentamalla innovaatioiden avulla luottamusta yhteiskuntaan.

"Digitaalisten innovaatioiden kumppanina autamme Lahtea ja koko seutukuntaa kehittämään uudenlaisia ratkaisuja kuntalaisten arkeen. Yhteiskuntamme muuttuu ennennäkemättömän nopeasti ja syvällisesti. Tulevien haasteiden ratkaisuun tarvitaan innovatiivista ajattelua. Näin asiakkaamme ja kumppanimme saavat työkaluja laajoihinkin muutoksiin”, toimitusjohtaja Simo Leisti Fujitsusta kertoo.

Fujitsu käyttää yhteiskehittämisen työkaluna rakentamaansa palvelumuotoilun Human Centric Experience Design -menetelmää (HXD), joka tukee innovointia vuorovaikutusta edistävällä tavalla. Ihmiskeskeinen menetelmä auttaa asiakkaita, kumppaneita ja Fujitsua kehittämään digitaalista lisäarvoa.

Tavoite on nopeuttaa innovointia tuloksista tinkimättä. Menetelmä huolehtii, että työpajan osallistujat ymmärtävät tavoitteen ja haasteet sekä tuovat mukaan oman asiantuntemuksensa esimerkiksi liikkeenjohdosta, teknologiasta, toimialasta tai tieteestä. Yhdessä syntyy konsepti ratkaisun testausta varten.

"Ympäristöpääkaupunkina nostamme esiin parhaat eurooppalaiset ympäristöratkaisut, tuemme Suomen ja Lahden ilmastotavoitteita sekä käynnistämme kunnianhimoisia yhteistyöhankkeita. Teemme Lahden pitkäjänteisen ympäristötyön tunnetuksi niin Suomessa kuin maailmalla ja varmistamme kaupunkilaisille sujuvan arjen. Fujitsu tukee meitä asukkaidemme osallistamisessa, ja odotamme kovasti, että asukaslähettiläidemme ideoita päästään edistämään ympäristöpääkaupunkivuoden verkostossa sekä hyödyntämään myös tämän jälkeen”, sanoo Lahti Green Capitalin ohjelmajohtaja Saara Vauramo.

Fujitsun järjestämissä innovaatiotyöpajoissa ideoidaan ratkaisuja asukaslähettiläiden esiin nostamien kestävän kehityksen haasteiden pohjalta. Kehitettäviä ratkaisuja voidaan tulevaisuudessa kytkeä kokonaisvaltaiseen vastuullisuustoimintaan lahtelaisten ja koko seutukunnan hyödyksi.

Yhteiskehittäminen onnistuu myös virtuaalisesti. Virtuaaliympäristössä voi työskennellä sekä itsenäisesti että tiimeissä. Virtuaalityöskentely myös pienentää hiilijalanjälkeä.

Euroopan komission on nimittänyt Lahden vuoden 2021 Euroopan ympäristöpääkaupungiksi (European Green Capital Award, EGCA) ensimmäisenä kaupunkina Suomessa. Tunnustus on osoitus Lahden pitkäjänteisestä ympäristötyöstä Suomen johtavana ympäristökaupunkina.

Lahden ympäristöpääkaupunkivuoden teemat ovat hiilineutraali elämä, osallisuus, kiertotalous, luonto ja vesi.

Lisätietoa Euroopan ympäristöpääkaupunkihankkeesta:

Lahti - Euroopan ympäristökaupunki 2021 (greenlahti.fi)

Lisätietoa Fujitsun ympäristö- ja vastuullisuustoiminnasta:

Linkki Fujitsu Finlandin ympäristösivuille: https://www.fujitsu.com/fi/about/finland/environment/

Linkki Fujitsu Finlandin yritysvastuusivuille: https://www.fujitsu.com/fi/about/finland/yritysvastuu/

Mediayhteydet

Fujitsu Finland Oy:n viestintä
Satu Pelttari
Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yhtiö, joka tarjoaa täyden valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 130 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n voimaa muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 3,9 triljoonaa jeniä (35 miljardia USD) 31.3.2020 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsu ja UNICEF auttavat tekoälyä ottamaan huomioon lasten oikeudet24.2.2021 11:00:00 EETTiedote

Fujitsu Finland on mukana UNICEFin globaalissa AI for Children -hankkeessa ainoana Suomessa toimivana it-yrityksenä. UNICEF on kehittänyt ohjeistuksen, jonka avulla tekoälyä hyödyntävät yritykset ja viranomaiset voivat huomioida lasten oikeudet. Tavoitteena on niin suojata lapsia haitallisilta tekoälyratkaisuilta kuin myös auttaa heitä hyötymään tekoälystä. Ohjeistus kiinnittää huomiota muun muassa lasten turvallisuuteen ja yksityisyyden suojaan, syrjimättömyyteen ja lasten vaikutusmahdollisuuksiin. Pilottikumppanit ympäri maailmaa, kuten Fujitsu Suomessa, testaavat ohjeistusta käytännössä ja auttavat kehittämään sitä. "Tekoälyn yleistyminen tuo monenlaisia uusia mahdollisuuksia edistää lasten hyvinvointia, mutta samalla lisääntyvät myös riskit. Ohjeistusta tarvitaan kipeästi, sillä tekoäly on jo läsnä lasten jokapäiväisessä arjessa. Pilottikumppanit auttavat UNICEFiä edistämään ohjeistuksen kehitystyötä", kertoo kehitysjohtaja Jussi Kivipuro SuomenUNICEFiltä. Fujitsu kokeilee ohjeistu