Fujitsu auttaa Proventiaa taistelemaan ilmastonmuutosta vastaan

Helsinki 24.3.2020 – Fujitsu toimittaa oululaiselle teknologiayhtiö Proventia Oy:lle pilvipalveluratkaisun, joka kerää julkisen liikenteen ajoneuvojen käyttöä koskevaa tuotantodataa eri lähteistä. Kun kertyvää dataa voidaan hyödyntää entistä tehokkaammin, sen pohjalta voidaan myös luoda uusia lisäarvoa tuottavia ratkaisuja ja palveluja. Uusi ratkaisu edistää ilmastonmuutoksen ja globaalin saastumisen torjuntaa hyödyntämällä digitalisaation voimaa.

Uusi ratkaisu korvaa ja nostaa uudelle tasolle Proventian aiemman tuotantodata-alustan. Ratkaisu on rakennettu Fujitsun EPP IoT -alustan avulla ja se pyörii Microsoft Azure -pilviympäristössä.Fujitsu Event Processing Platform (EPP) on korkean suorituskyvyn reaaliaikainen tarkkailu- ja sääntöjenkäsittelymoottori, joka lukee erilaisia tietovirtoja ja reagoi niiden arvoihin. EPP:n avulla voidaan rakentaa tehokkaita digitaalisia palveluita lähettämällä tietoja fyysisen ympäristön tapahtumista liiketoimintasovelluksiin.

Proventia on teknologiayhtiö, joka tarjoaa ratkaisuja ja palveluja moottori-, työkone- ja ajoneuvoteollisuuteen maailmanlaajuisen ilmansaasteongelman ratkaisemiseksi. Yritys muun muassa valmistaa pakokaasun jälkikäsittelyjärjestelmiä dieselmoottoreihin, työkoneisiin ja raskaisiin ajoneuvoihin. Fujitsun toimittama pilvipalvelu liittyy Proventian Retrofit-liiketoimintaan, jossa pakokaasun puhdistusjärjestelmä asennetaan jo olemassa oleviin ajoneuvoihin jälkiasennuksena. Proventian järjestelmiä on jo käytössä puhtaan ilman projekteissa muun muassa Lontoossa, Saksassa, Soulissa, Ruotsissa ja Suomessa.

”Kaupunkien ilmanlaatua koskevat tiukat vaatimukset edellyttävät luotettavia päästöjen hallintaratkaisuja. Fujitsun ratkaisu mahdollistaa päästöjen ja järjestelmän toiminnan reaaliaikaisen seurannan. Ajonaikaista dataa laajasti hyödyntämällä voimme edelleen parantaa järjestelmien toimivuutta todellisissa kaupunkiliikenteen olosuhteissa. Meille on tärkeää, että asiakas voi luottaa siihen, että teknologiamme lunastaa antamamme lupaukset. Uuden pilvipalveluratkaisun avulla myös asiakkaamme pystyy varmistumaan, että päästöt vähenevät luvatusti. Halusimme toki myös selkeän käyttöliittymän, tehokkaan suorituskyvyn ja skaalattavan ratkaisun. Nyt pystymme vastaamaan ketterästi tiukentuneisiin ilmanlaatuvaatimuksiin sekä kehittämään tekoälyn avulla parempia ratkaisuja”, sanoo Proventian toimitusjohtaja Jari Lotvonen.

”Fujitsu ja Proventia taistelevat yhdessä rintamassa ilmastonmuutosta ja maapallon saastumista vastaan, ja tässä taistelussa aseenamme on digitalisaatio. Kehittynyt teknologia voi monin tavoin rakentaa entistä ilmastoystävällisempiä ratkaisuja. Kustannustehokas ratkaisumme tarjoaa luotettavan näkymän todelliseen tilanteeseen, jolloin se tiedonkulun tehostamisen lisäksi myös tuottaa uutta arvoa. Informaation keruu moderniin pilvipalveluun sekä sen jakamisen mahdollistaminen erikoistunutta täsmätietoa tarvitseville tahoille on uuden ajan tietointensiivistä liiketoimintaa. Olen ylpeä siitä, että pystymme tarjoamaan erikoisosaamista sekä uuden palvelun rakentamisessa että sen jatkokehityksessä, mikä avaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia”, sanoo Fujitsu Finlandin toimitusjohtaja Simo Leisti.

Satu Pelttari
Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yhtiö, joka tarjoaa täyden valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 130 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n voimaa muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 3,9 triljoonaa jeniä (35 miljardia USD) 31.3.2020 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsu on Euroopan johtava datakeskusten ulkoistus- ja hybridi-infrapalvelujen toimittaja8.7.2020 09:30:00 EESTTiedote