Fujitsu avasi Brysselissä lohkoketjusovelluksia kehittävän innovaatiokeskuksen

Bryssel, 21.3.2018 – Fujitsu on avaa tänään Brysselissä uuden, lohkoketjuihin erikoistuneen innovaatiokeskuksen, jonka tavoitteena on edistää lohkoketjujen ja muiden hajautettujen tilikirjojen käyttöä. Lohkoketjut muuttavat syvällisesti sekä kuluttajien että yritysten toimintamalleja, sillä niiden ansiosta tavaroiden ja palvelujen ostaminen, myyminen ja vaihtaminen mullistuvat.

Uusi keskus tutkii lohkoketjuteknologiaa ja sen mahdollisuuksia yhteistyössä valittujen asiakkaiden ja julkisten organisaatioiden kanssa. Fujitsun tavoitteena on ulottaa lohkoketjut finanssipalvelujen ulkopuolelle uutena tietojärjestelmien arkkitehtuurina. Innovaatiokeskus tarkastelee erityisesti älykkäiden kaupunkipalvelujen, alkuperäketjujen, äänestämisen, digitaalisten tunnusten, älykkäiden sopimusten, kiinteistökauppojen sekä jakeluketjun hallinnan kaltaisia sovelluksia.

”Asiakkaamme ovat erittäin kiinnostuneita siitä, miten lohkoketjut voidaan ottaa mukaan liiketoiminnan prosesseihin. Innovaatiokeskuksemme Brysselissä osoittaa, miten tärkeänä Fujitsu pitää lohkoketjuteknologiaa. Tämä on vasta alkua, sillä aiomme tutkia lohkoketjujen mahdollisuuksia liiketoiminnan eri alueilla”, Fujitsu Beneluxin johtaja Yves de Beauregard sanoo.

Älykkäät kaupungit

Innovaatiokeskus tutkii erityisesti lohkoketjujen hyödyntämistä älykkäiden kaupunkien palvelujen suunnittelussa ja toteutuksessa. Työ ei rajoitu vain teknologiaan, vaan siinä otetaan huomioon kaupunkien tulevaisuuteen vaikuttavat sosiologiset, demografiset ja ekologiset haasteet sekä talouden ja yhteiskunnan sujuva toiminta.

Keskus tukee ja edistää tutkimusta, kehitystä ja innovointia sekä Brysselissä että muissa kaupungeissa innovatiivisilla hankkeilla, joita rahoittavat yritykset, tutkimuslaitokset ja ei-kaupallinen sektori.

“Uskomme, että lohkoketjut vaikuttavat olennaisesti älykkäiden kaupunkien kehittymiseen. National League of Cities -järjestön mukaan yli puolet maailman väestöstä asuu tällä hetkellä kaupungeissa, ja osuuden odotetaan nousevan 66 prosenttiin vuoteen 2050 mennessä. Tämä asettaa yhä suurempia paineita paikallishallinnoille ja synnyttää uusia ekosysteemejä, joiden pitää vastata lukuisiin haasteisiin turvallisuudesta infrastruktuuriin ja liikenteestä asumiseen. Siksi kaupunkien on muututtava ja kehityttävä älykkäiksi: ict:n ja infrastruktuurin sekä arkkitehtuurin on yhdistyttävä sosiaalisten, taloudellisten ja ympäristöongelmien ratkaisemiseksi. Muuttuvassa ekosysteemissä lohkoketjuilla ja sen kyvyllä automatisoida prosesseja on epäilemättä tärkeä tehtävä”, Fujitsu Beneluxin johtaja Frederik De Breuck toteaa.

-           Kuvapankki: http://mediaportal.ts.fujitsu.com/pages/portal.php

-           Fujitsu-uutishuone: http://www.fujitsu.com/fi/about/resources/

-           Blogi: http://blogi.fujitsu.fi

-           Twitter: https://twitter.com/Fujitsu _FI